یک کارشناس حوزه منابع آب در نوشتاری تشریح کرد:
یک کارشناس حوزه منابع آب با تاکید بر ضرورت اجرای اقدامات مرتبط با سازگاری با کم آبی در استان همدان از ضرورت انسجام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مقوله سخن گفت.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 08 September 2020
یک کارشناس حوزه منابع آب با تاکید بر ضرورت اجرای اقدامات مرتبط با سازگاری با کم آبی در استان همدان از  ضرورت انسجام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مقوله سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای همدان، مرتضی احمدی رحمت کارشناس حوزه منابع آب در یادداشتی در باب سازگاری با کم آبی در استان همدان نوشت: سازگاری با کم آبی به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف بهینه آب در دسترس ، در شورای عالی آب و هیئت دولت مصوب شده است. متناظر آن شورای حفاظت از منابع آب استانها مسئول تحقق این امر در هریک از استانها شده است. 

احمدی رحمت افزود: در استان همدان نیز جلساتی کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب پس از ابلاغ مصوبه هیئت دولت در این زمینه تشکیل شده است. 

وی یادآور شد: استان همدان متکی به منابع آب زیرزمینی است و در طی سالیان گذشته به طور متوسط سالانه بیش از 80 درصد از محل منابع آب زیرزمینی بهره‌برداری شده است. از طرفی سالیان متمادی بخش کشاورزی محور توسعه استان بوده است و لذا وابستگی اقتصادی استان با فاصله زیاد نسبت به سایر بخش ها نظیر صنت و گردشگری و ...  با بخش کشاورزی بوده است. 

این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: بدیهی است که مصرف آب عمده استان نیز در بخش کشاورزی باشد. طی سالیان گذشته همواره حدود 90 درصد کل آب مصرفی استان در بخش کشاورزی بوده است. از مطالب فوق به روشنی بر می آید که عمده مصرف آب استان از محل منابع آب زیرزمینی است و نیز عمده مصرف در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

احمدی رحمت تاکید کرد: هر اقدام اساسی به منظور مدیریت مصرف آب می بایست با تمرکز خاص بر مصارف بخش کشاورزی از محل منابع آب زیرزمینی معطوف شود. پس از ابلاغ میزان آب قابل برنامه ریزی دشت‌های استان که بیانگر حجم آب قابل بهره برداری بخش‌های مختلف مصرف است به گونه‌ای است که تامین آن در آینده دچار مخاطره نشود.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای سهم ابلاغی بخش کشاورزی در هر دشت را با احصا تعداد و میزان بهره برداری منابع آب موجود در هر دشت و شهرستان  تفکیک کرده است لذا در حال حاضر در هر شهرستان و در هر دشت میزان آب قابل برنامه ریزی برای مصارف کشاورزی در دسترس است و حجم آن به سازمان جهادکشاورزی استان نیز اعلام شده است. 

وی بیان کرد: مجموعه ای از اقدامات به صورت پیوسته و همزمان می بایست برای نیل به آب قابل برنامه ریزی که متضمن حفظ و بهره برداری بلند مدت از منابع آب در بخش کشاورزی است به ویژه از سوی شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان و البته با حمایت سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها، نمایندگان محترم مجلس، استانداری و فرمانداری ها، دستگاه قضایی و انتظامی و سازمان برنامه و بودجه استان صورت پذیرد. 

احمدی رحمت تصریح کرد:در بخش وظایف شرکت آب منطقه ای، جلوگیری و مقابله با بهره برداری های غیرمجاز اعم از چاههای غیرمجاز، بهره برداری بیش از مجوز چاههای مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه ها به صورت همزمان و پیوسته انجام می گیرد.

وی افزود:  تعیین الگوی کشت متناسب با آب قابل برنامه ریزی و پروانه های اصلاح و تعدیل شده  و ایجاد سامانه های نوین آبیاری متناسب با آن بگونه ای که به بالابردن بهره وری مصرف آب و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و احیانا بهره اقتصادی بیشتر منجر شود، اقدامی است که با فوریت بیشتری می بایست در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد. 

این کارشناس منابع آب بیان کرد: می‌بایست برنامه ریزی و ایجاد اشتغال مناسب برای بهره برداران غیرمجاز منابع آب که احیانا منبع درآمد دیگری ندارند در دستورکار سایر دستگاه‌های عضو سازگاری با کم آبی و مجموعه مراکز مدیریت و تصمیم گیری استان واقع شود.

وی تاکید کرد: موفقیت طرح سازگاری با کم آبی استان تنها با همدلی و اقدام همزمان و پیوسته کلیه دستگاههای دخیل در این امر میسر خواهد شد و هرگونه کوتاهی، عدم هماهنگی و یا اقدام متضاد و متقابل دستگاه‌ها منجر به عدم حصول نتیجه و حتی ایجاد خسارات و تبعات منفی خواهد شد. 

این کارشناس منابع افزود: آنچه مسلم است و از تاکید بر ضرورت آن به جهت اینکه مصوبه هیئت دولت برای همه دستگاههای اجرایی لازم الاجرا است در این نوشتار صرفنظر شده است. 

احمدی رحمت گفت: اهمیت سازگاری با کم آبی با توجه به وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی استان و لزوم اقدام عاجل در برقرای توازن بین پتانسل موجود منابع آب و بهره برداری از آن می باشد. چرا که در صورت عدم امکان تامین آب و خدای ناکرده از بین رفتن پتانسیل منابع آب زیرزمینی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و ... و از همه مهمتر تامین آب شرب استان با مخاطره مواجه خواهد شد.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار