پوشش گیاهی، جنگل‌ها ومراتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، آب و خاک از مهم‌ترین منابع طبیعی تجدیدپذیر هستند که در صورت بهره‌برداری اصولی تجدید حیات می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 09 September 2020
پوشش گیاهی، جنگل‌ها ومراتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، آب و خاک از مهم‌ترین منابع طبیعی تجدیدپذیر هستند که در صورت بهره‌برداری اصولی تجدید حیات می‌شوند.
 
به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان؛ منشا بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی از منابع طبیعی است، تولید اکسیژن و تلطیف هوا، جذب گرد و غبار و گازکربنیک، کاهش آلودگی صوتی، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ آب و خاک، تولید علوفه دام، تولید فرآورده‌های صنعتی و دارویی، تولید عسل، تولید چوب، تنوع زیستی برای تفرج از مهم‌تریناثرات جنگل‌ها و مراتع هستند، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی منجر به آسیب‌پذیری آن می‌شود.

تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی، افزایش سیل، بهمن و رانش زمین، فروچاله‌ها همگی از پیامد‌های تخریب و بی‌توجهی به این منابع خدادادی هستند.

حفاظت از منابع طبیعی از مهمترین وظایف سازمان منابع طبیعی است، اما عمق و وسعت تخریب وتصرف وزمین خواری و... در عرصه‌های منابع طبیعی در مقایسه با تلاش سازمان‌های مسئول برای ارتقای کمیت و کیفیت منابع طبیعی تناسبی ندارد؛ به همین دلیل نقش ومشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی بسیارکلیدی و موثر است.

 مشارکت مردم در هر طرحی ضامن اجرا و پایداری آن است و این مسئله در حفاظت از منابع طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی با زندگی مردم آمیخته است و توفیق هر نوع برنامه‌ای نیازمند مشارکت مردم خواهد بود.

پیش‌نیاز مشارکت مردم، آگاهی دادن به آنهاست و باید علت و ضرورت همکاری و نقش مردم به آن‌ها آموزش داده شود.

مردم باید به حقوق خود آگاه شوند و بدانند همان‌طور که ثروت مالی کشور متعلق به آنهاست، منابع طبیعی نیز جز ثروت مردمی است و همگی در آن شریک و سهیم هستند و باید به این موضوع اعتقاد پیدا کنند.

اگربه مردم آگاهی واطلاع رسانی اهمیت واثرات زیست محیطی منابع طبیعی بیان شود وبدانند که منابع طبیعی جزو متعلقات آنهاست و به این موضوع از منظر حقوق شهروندی بنگرند، طبیعتا در حفظ و صیانت از آن تلاش بیشتری خواهند کرد؛ پس حفظ واحیای منابع طبیعی ضامن رشد وشکوفائی منابع طبیعی است نگذارید بمیرد جنگل که جها خواهد مرد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار