سیده مریم مختاری موسوی در پاسخ به اینکه ساخت و ساز طبق بافت روستا برای روستاییان سخت است بیان کرد: فردی که در روستای ورکانه زندگی کرده و از پتانسیل‌های گردشگری بودن روستا بهره‌مند است قطعاً با فردی که در روستایی فاقد این ظرفیت‌ها زندگی می‌کند فرق دارد.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 09 September 2020
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان گفت: ساخت و ساز‌های خارج از بافت در روستای گردشگری ورکانه تخریب و قلع و قمع می‌شود.

به گزارش فارس، سیده مختاری موسوی ضمن تاکید بر اینکه باید از ساخت و ساز‌های خارج از بافت روستا جلوگیری شود اظهار کرد: متاسفانه طی یک دوره‌ای دهیاری و بنیاد مسکن بدون استعلام از میراث فرهنگی اقدام به صدور پروانه کردند که با پیگیری میراث فرهنگی مقرر شد دهیار روستا این روال را تغییر داده و استعلام از میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این مدت شکایت میراث فرهنگی بابت ساخت و سازی که بدون استعلام از میراث صورت گرفت، انجام می‌شود و طرحی بابت تخریب‌هایی که صورت گرفته در حال انجام است تا روستا به حالت اولیه برگردد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: ساخت و ساز طبق بافت روستا کار آسانی نیست، اما هر جایی ارزش و اقلیمی دارد که باید رعایت شود.

وی در پاسخ به اینکه ساخت و ساز طبق بافت روستا برای روستاییان سخت است بیان کرد: فردی که در روستای ورکانه زندگی کرده و از پتانسیل‌های گردشگری بودن روستا بهره‌مند است قطعاً با فردی که در روستایی فاقد این ظرفیت‌ها زندگی می‌کند فرق دارد.

 موسوی با بیان اینکه بنیاد مسکن نیز در اعطای وام مسکن باید تعامل بیشتری با روستاییان داشته باشد گفت: باید حق روستاییان نیز رعایت شود و وام آن‌ها با سهولت بیشتری تخصیص یابد.

وی یادآور شد: اینکه تاکید بر سنگی بودن نمای خانه‌های این روستا داریم، مربوط به زمان حال نیست بلکه از ابتدا و از زمان آبا و اجداد روستاییان نمای روستا سنگی بوده و این شیوه را رعایت کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: تکنیک ساخت و ساز‌ها مطابق با روز شده، در حالی که باید نمای ساخت و ساز‌های انجام شده و چیدمان سنگ‌ها طبق گذشته باشد و برخورد میراث فرهنگی با برهم‌زنندگان بافت قلع و قمع و تخریب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار