عباس نجفی با بیان اینکه مراقبت و نظارت‌های پس از ترک و بهبود معتادان از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مطابق اعلام رسمی ۸۰ درصد بهبودیافتگان در مراکز ترک اعتیاد دوباره به موادمخدر روی آورده و اعتیادشان عود کرده چراکه اقدامات حمایتی برای دوران پس از بهبودی برای آن انجام نشده است.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 09 September 2020
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: بسیاری از بهبودیافتگان به علت شرایط خاصشان، شغل خود را از دست داده‌اند به همین علت مهمترین مشکل معتادان بهبودیافته اشتغال و حرفه‌آموزی است.

به گزارش ایسنا، نجفی در کارگاه آموزشی اجرای آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان موضوع ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر استان همدان، اظهار کرد: بحث اعتیاد سال‌هاست گریبان‌گیر کشور شده است و با توجه به موقعیت استراتژیک و ترانزیتی کشور قاچاق موادمخدر بیشترین آسیب را به کشور متحمل می‌کند و با وجود تمام اقدامات انجام شده هنوز به نقطه مطلوبی در این رابطه نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در ۴۰ گذشته سیاست‌های جنایی و مجازات‌های سختگیرانه‌ای را در حوزه موادمخدر داشتیم، اما با این وجود همچنان روند روبه‌رو رشدی در این زمینه داشته‌ایم البته در دو سال گذشته با اصلاح قوانین به صورت محدود کاهش نیز وجود داشته است، اما در کل به جایگاه دلخواه خود نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به محدودیت منابع و نیرو‌های پلیس مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: ابزار و امکانات مبارزه با موادمخدر هیچ تناسبی با مسائل و مشکلات مربوط به موادمخدر در استان ندارد و پلیس مبارزه موادمخدر با این تعداد نیروی محدود باید با حجم انبوهی از باندها، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مقابله کند که این امر امکان‌پذیر نیست و به علت همین عدم تناسب است که در این حوزه آسیب دیده‌ایم.

نجفی با بیان اینکه مراقبت و نظارت‌های پس از ترک و بهبود معتادان از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مطابق اعلام رسمی ۸۰ درصد بهبودیافتگان در مراکز ترک اعتیاد دوباره به موادمخدر روی آورده و اعتیادشان عود کرده چراکه اقدامات حمایتی برای دوران پس از بهبودی برای آن انجام نشده است.

وی یکی از این اقدامات حمایتی را بحث اشتغال و حرفه‌آموزی معتادان دانست و بیان کرد: بسیاری از بهبودیافتگان به علت شرایط خاصشان، شغل خود را از دست داده به همین علت مطابق آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج معتادان موضوع ماده ۱۶ باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش عمومی و خصوصی بهره ببریم البته در بخش دولتی محدودیت‌هایی وجود دارد، اما بخش خصوصی دستشان در این حوزه باز است و برخی نیز پای کار آمده و اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه معتادان بهبودیافته بسیار باانگیزه و پرانرژی هستند و نیرو‌های کاری خوبی خواهند شد چراکه با توجه به سابقه‌ای که در گذشته داشته‌اند به دنبال اثبات خود هستند، اضافه کرد: در راستای حرفه‌آموزی و اشتغال تفاهم نامه‌هایی با سازمان فنی و حرفه‌ای بسته شده که در جهت اشتغال شرکت‌کنندگان پس از آموزش‌های فنی مورد نیاز برای آنان گواهی مهارت صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: شهرداری مطابق آیین‌نامه مکلف است در بحث حرفه‌آموزی و اشتغال بهبودیافتگان همکاری لازم را داشته باشد، اما با وجود اینکه این آیین نامه از سال ۹۲ ابلاغ شده هنوز اقدام قابل قبولی صورت نگرفته، فارغ از اینکه این مسئله یک تکلیف همگانی است باید شهرداری‌ها نیز وظایف خود را انجام بدهند.

نجفی با بیان اینکه موادمخدر یک واقعیت تلخ است و فرد معتاد علاوه بر نابودی خود به جامعه نیز آسیب می‌زند، اضافه کرد: باید نسبت به آسیب‌ها و خطرات موادمخدر در جامعه آگاهی‌بخشی کنیم تا جوانان و نوجوانان ما در دام این بلای خانمانسوز نیافتند، اما متأسفانه در حوزه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف کرده‌ایم از طرفی دیگر خانواده‌ها در مقابله با سوالات فرزندانشان در اینباره چکشی و برخوردی عمل کرده اند و همین مسئله به نوبه خود بسیار آسیب‌زا است و در مدارس و دانشگاه نیز آن گونه که باید آموزش به افراد نداده‌اند بنابراین واجب است آگاهی بخشی لازم در این مورد به صورت کامل صورت پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار