رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آن‌ها در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۸۹۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 08 September 2020
با توجه به اهمیت و ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط بیماران کرونایی و بهبودیافتگان در دوره نقاهت رعایت اصول تغذیه‌ای ضروری است.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا همراه با نشانه‌هایی همچون سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی، در حدود هفت ماه گذشته گروه‌های سنی مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که در میان آن‌ها سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پُرفشاری خون، دیابت، آسم و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند؛ بنابراین مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا گفت: مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آن‌ها در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد.

آرزو کاوه‌ئی افزود: مهمترین و کلیدی‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان شهروندان را به پرهیز از خوردن غذا‌های چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسرو‌ها و سوسیس و کالباس‌ها توصیه کرد و افزود: می‌توان در طول روز با استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین "دی" نسبت به تقویت سیستم ایمنی اقدام کرد.

کاوه‌ئی گنجاندن منابع غذایی حاوی آهن و روی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و انواع سبزی ها، حبوبات و میوه‌های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن موثر دانست.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

وی گفت: نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: افراد دارای بیماری‌های تنفسی مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها شامل برنج، انواع نان سبوس دار، ماکارونی، سبزی و میوه‌ها را به منظور تامین انرژی و برخی از مواد مغذی مورد توجه قرار دهند.

کاوه‌ئی افزود: مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تامین برخی از اسید‌های چرب و ویتامین‌های محلول در چربی ضروری است، اما خوردن غذا‌هایی پرچرب و شور موجب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی می‌شود.

وی اظهار داشت: میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بنابراین تامین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ توصیه می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان گفت: شیر و دوغ از بهترین نوشیدنی‌ها هستند و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

 ردیف
     ویتامین و مواد معدنی     کارکرد

 ۱
    A     

ویتامین A به جذب حذف و ذخیره آهن در بدن کمک می‌کند و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کم خونی می‌شود. منابع غذای این ویتامین به دو شکل منابع غذایی حیوانی در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات پُرچرب و کره و منابع غذایی گیاهی شامل میوه‌های رنگی، اسفناج، کاهو، هویج، زردآلود، طالبی، موز، انگور و مرکبات وجود دارد.

 ۲

    E     

ویتامین E علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند و در روغن برخی از گیاهان یافت می‌شود. روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت از منابع این ویتامین به شمار می‌آیند. انواع آجیل شامل فندق، بادام و گردو نیز به همراه اسفناج، کلم‌پیچ، سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین هستند.

 ۳
    D     دریافت مناسب از منابع غذایی ویتامین D با مصرف روزانه ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.

 ۴
    C     

مصرف ویتامین C باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود. منابع این ویتامین در گیاهان و میوه‌هایی همچون انواع فلفل، سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و سبزی‌خوردن، توت فرنگی، گریپ فروت، گوجه‌فرنگی، انبه، لیمو، انواع کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی، مرکبات و کیوی یافت می‌شود.

 ۵
    گروه B     برای متابولیسم، سوخت ساز و هنگام تب نیاز بدن به ویتامین‌های گروه B افزایش می‌یابد که باید از منابع غذایی از جمله مصرف کافی سبز‌ها به ویژه برگ‌سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغز‌ها این نیاز را تامین کرد.

 ۶
    B ۱۲     کمبود این ویتامین باعث پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی می‌شود. تامین این ویتامین از طریق منابع غذایی آن مانند پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز ماهی و ماکیان تخم مرغ و لبنیات امکان پذیر است.
 

 ۷
     ZN (روی)     

از نشانه‌های کمبود روی اختلالات ایمنی است و غذا‌های غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ است.

رژیم لاغری ممنوع

کاوه‌ئی با بیان اینکه رژیم‌های سخت و کاهش وزن امکان ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد گفت: در این شرایط احتمال شیوع کرونا زیاد است بنابراین باید از گرفتن رژیم‌های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: هر چند توصیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان به افراد دچار چاقی و اضافه وزن تلاش برای رسیدن به وزن مطلوب است، اما وضعیت کنونی شرایط مناسبی برای تداوم غذایی نیست.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اگر افراد از رژیم غذایی خاصی با هدف پیشگیری از ابتلا به یک بیماری یا تخفیف عوارض آن نظیر دیابت تبعیت می‌کنند باید این رژیم غذایی را ادامه دهند.

رژیم‌های کاهش وزن شدید موجب کمبود ریزمغذی‌هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین‌ها در بدن شده در حالیکه برخی از این ریز مغذی‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

کاوه‌ئی اضافه کرد: بی تردید قدرت بدنی کسانی که برای کاهش وزن اقدام به گرفتن رژیم یا از روش‌ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می‌کنند تحلیل می‌رود و دچار ضعف و بی حالی می‌شوند.

به گفته رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، رژیم‌های شدید جهت کاهش وزن موجب کمبود ریزمغذی‌هایی نظیر آهن، روی و برخی ویتامین‌ها در بدن می‌شود در حالیکه برخی از این ریزمغذی‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

وی بیان کرد: انرژی افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی کمتر تحلیل می‌رود، اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و ویروس آسیب پذیرتر می‌شود.

کاوه‌ئی تاکید کرد: بسیاری از رژیم‌های غذایی دشوار و دارای محدودیت‌های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و حتی بسیاری از آن‌ها نظیر یک یا ۲ ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.

کاوه‌ئی گفت: این قبیل رژیم‌های غیراصولی غذایی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌کند و این وضعیت موجب می‌شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف‌تر بروز و ظهور می‌کند.

وی گفت: در دوره ابتلا به بیماری اشتهای فرد کاهش می‌یابد و به دلیل دریافت کم مواد مغذی احتمال بروز سوءتغذیه پروتئین، انرژی و یا کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد.

کاوه‌ئی تاکید کرد: لازم است همه بهبودیافتگان از کرونا به ویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت و فشارخون بالا تحت مراقبت ویژه تغذیه‌ای قرار گیرند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوران نقاهت اشتهای فرد افزایش می‌یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

در دوران نقاهت کرونایی اشتهای فرد افزایش می‌یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

کاوه‌ئی اضافه کرد: ویتامین‌های مورد نیاز بدن در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت‌های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تأمین و جذب نشده است.

وی بیان کرد: رعایت رژیم غذایی غنی از غذا‌های گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی توصیه می‌شود.

کاوه‌ئی ادامه داد: دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می‌شود؛ همچنین ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می‌شود.

بگفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار جانباختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۴۱۰ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار