رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان با تأکید بر اینکه باید در زمینه فرش همدان برندسازی شود، گفت: برند جدیدی از فرش همدان ثبت نشده و برندهای قبلی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، مواد نامرغوب در بازار فعالیت ندارند.
کد خبر: ۸۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 09 September 2015
رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان با تأکید بر اینکه باید در زمینه فرش همدان برندسازی شود، گفت: برند جدیدی از فرش همدان ثبت نشده و برندهای قبلی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، مواد نامرغوب در بازار فعالیت ندارند.

به گزارش فارس؛تقی صباغ با اشاره به وضعیت بازار فرش‌ دستباف در همدان اظهار کرد: بیشتر اعضای اتحادیه فرش‌ دستباف اعضای خانگی هستند که فعالیت 7 هزار و 638 نفر در این عرصه ثبت دفتر شده است.

وی با بیان اینکه 4 هزار و 139 نفر کارت شناسایی گرفته و 386 نفر پروانه کسب دارند، گفت: بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان همدان 22 هزار نفر قالیباف وجود دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان با بیان اینکه فعال و غیرفعال بودن این تعداد مشخص نیست، گفت: از آن جا که بیمه صنایع‌دستی هم به نام بیمه شناسنامه‌دار قالیبافی ثبت می‌شود، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد بیمه‌شدگان قالیباف داشت.

وی با اشاره به اینکه از تیرماه سال گذشته سایت بیمه بسته شده و عضو جدیدی نمی‌تواند بیمه شود، به تولید کم فرش دستباف همدان اشاره کرد و گفت: یکی از علل کاهش تولید فرش دستباف نبود مواد اولیه مرغوب در بازار همدان است.

صباغ با بیان اینکه این روزها تولید فرش دستباف توجیه اقتصادی ندارد و همین موضوع یکی دیگر از عوامل کاهش تولید آن است، افزود: بیشتر فرشبافان همدان به سمت تولید تابلو فرش سوق پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معتقد است تابلو فرش‌بافی به عنوان یک هنر به شمار نمی‌رود، گفت: با این اوصاف، متأسفانه بافندگان همدان به سمت بافت تابلوفرش رفته‌اند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان بیان کرد: باید در همدان فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد تا قالیبافان به سمت بافت فرش زیرانداز پیش روند و برندسازی در این زمینه صورت گیرد.

*نبود مواد اولیه مرغوب در بازار همدان

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که فرش دستباف همدان از بازار رقابت عقب مانده است طرح و رنگ‌های آن است، ادامه داد: باید رنگ و طرح فرش‌ها به‌روزرسانی شده و با توجه به سلیقه مردم شود تا بتواند وارد بازار رقابت شود.

صباغ با تأکید بر اینکه باید در زمینه فرش همدان برندسازی شود بیان کرد: برند جدیدی از فرش همدان ثبت نشده و برندهای قبلی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، مواد نامرغوب در بازار فعالیت ندارند.

وی با اشاره به ایجاد بحران در فرش‌ دستباف همدان اظهار کرد: در زمان‌های قبل قالیباف‌ها بیشتر از سایر کارمندهای دولتی درآمد داشتند ولی امروزه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی فعالیتی ندارند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان از برنامه‌ریزی‌های بسیاری در زمینه رفع چالش‌های فرش دستباف سخن گفت و تصریح کرد: این صحبت‌ها در حد حرف بوده و فرش دستباف همدان نیاز به برنامه‌های عملی دارد.

*ورود مواد اولیه مرغوب فرش نیازمند مشارکت بخش خصوصی

وی با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای در سطح عملیاتی در زمینه فرش دستباف وجود ندارد، گفت: وارد کردن مواد اولیه مرغوب در بازار همدان نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

صباغ با بیان اینکه بازار مواد اولیه فرش در همدان بسیار نامساعد است، اضافه کرد: در بازار همدان خرید مواد اولیه نامرغوب رواج دارد و قالیبافان شناخت کافی از مرغوبیت این مواد ندارند.

وی با اشاره به اینکه قالیبافان همدانی نوآوری در کار خود ندارند و این امر باعث رکود در فرش دستباف شده است؛ گفت: از آن جا که آنها در حد کارشناس فرش نیستند؛ همین امر اجازه تشخیص مواد اولیه مرغوب از نامرغوب را به آنها نمی‌دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار