کد خبر: ۸۸۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 20 August 2020
باید اعتراف کنم تفکرات سماوات سازنده بود 

امروز ما گفتگو کردیم با عزیز سیف مرد صبور و با ا خلاق کشتی نهاوند سیف با ما از راز موفقیت کشتی نهاوند در سال‌های قبل سخن می‌گوید و کلید پیروزی نسل خود را برای نسل جوان همدلی و دوستی بین مربیان می‌داند با هم گفتگوی کورش قپانوری ورزشی نویس فعال تابناک همدان را با عزیز سیف می‌خوانیم.

چگونه وارد دنیایی ورزش شدید؟

با فوتبال وارد دنیایی ورزش شدم تا سن ۱۸ سالگی با قدرت فوتبال انجام دادم عشقی که به فوتبال داشتم باعث می‌شد هر روز تیر دروازه‌های چوبی خودم را که وزن زیادی هم داشت از خانه تا زمین خاکی قرنطینه ببرم تا فوتبال بازی کنیم واقعا عاشق فوتبال و ورزش بودم .

چگونه از کشتی سر در اوردید؟

به خاطر پدرم خدا رحمتش کند از پهلوانان بنام شهر بود در ۱۸ سالگی وارد دنیایی کشتی شدم و زیر نظر مربیان خوبی همچون سیفی بهمنی، نعمت اله رضایی و زنده یاد اردشیر حاجیان کشتی را آموزش دیدم و در مسابقاتی که استاد سیفی بهمنی برگزار می‌کرد شرکت کردم و بعد از آن در مسابقات مختلف استانی و کشوری حاضر شدم به عنوان کشتی گیر.

چگونه مربیگری را انتخاب کردید؟

بعداز هفت هشت سال وقتی مربیان کنار رفتند و اردشیرحاجیان هم به رحمت خدا رفت من هم همراه تورج ظفری، فرامرز سماوات و ماشااله سیفی در سن ۲۴ سالگی مربیگری را شروع کردم .

راز موفقیت شما در مربیگری چه بود؟ 

همدلی و همکاری 
بعد از کنار کشیدن مربیان پیشکسوت ما جمع شدیم و جلسه گذاشتیم و به شورنشستیم و کار‌ها را تقسیم بندی کردیم من تورج ظفری وجیه آله رضایی و علی میرزایی تیم‌های نونهالان و نوجوان را تمرین دادیم فرامرز سماوات و زنده یاد ماشاله سیفی هم جوانان و بزرگسالان را تمرین دادند. با همدلی و دوستی که بین ما ایجاد شد استعداد‌های کشتی نهاوند هم که عالی بودند شکوفا شدند اولین قدم موفقیت کشتی استان هم مجتبی خدارحمی با کسب مدال از مسابقات آسیایی برداشت و این مهم استارت موفقیت کشتی استان را زد.

مهمترین کاری که ان روز‌ها در کشتی کردید چه بود؟
 
هم فکری و نشست‌های که داشتیم مهمترین کار بود من با سماوات و ظفری ساعت‌ها می‌نشستیم و برنامه ریزی می‌کردیم برای پیشرفت کشتی

کدام مربی پیشنهاد‌های سازنده‌ای می‌داد؟ 

همه پیشنهاد‌ها خوب بود، ولی باید اعتراف کنم فرامرز سماوات تفکرات سازنده‌ای داشت و بیشتر این تفکرات و پیشنهادات سازنده را ایشان می‌دادو نگاههش به کشتی سطحی نبود تفکرات قهرمان پروانه‌ای داشت و قهرمان پروری را وی به شهرستان آورد.

سماوات چگونه تفکرات قهرمان پروری را به کشتی نهاوند اورد؟

ببینید برای مثال سماوات می‌رفت و الله مراد زرینی و برادران محبی که از ملی پوشان کشتی کشور بودند را به نهاوند دعوت می‌کرد و آن‌ها را در کلاس تمرین کشتی گیران نهاوندی می‌آورد و این کار ایشان باعث می‌شد که بچه‌ها به خود باوری برسند خلاصه باید بگویم خیلی از خود گذشتگی‌ها کردیم تا کشتی نهاوند جهانی شد.

پیشنهادی برای مربیان جوان دارید؟

اول دانش فنی خود را بالا ببرند.
دوم نحوه آموزش خود را به جوانان جدی بگیرند. 
سوم از کار‌های اخلاقی و فرهنگی غافل نشوند تا موفق شوند.

خاطره‌ای از کشتی دارید؟

زیاد خاطره دارم 

تلخ‌ترین آن در گذشت جسورترین کشتی گیر کشور علیرضا درویشی بود که ساعت‌ها برای آن قهرمان اشک ریختم 
و شیرین‌ترین خاطره‌ای هم که دارم پیروزی حمیدسیفی در مقابل حریف مازندرانی خود پورعلیخانی در فینال بود که سیفی را راهی مسابقات آسیایی کرد.

این روز‌ها در تهران هستید آیا از کشتی جداشده اید؟

خیر ما که نمی‌توانیم از ورزش و آموزش جدا شویم در کنار محمد رضایی به نونهالان و نوجوانان علاقمند کشتی را آموزش می‌دهیم و خدا را شکر هنوز از بدنه کشتی جدا نشده ام.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار