کد خبر: ۸۸۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 18 August 2020
به بهانه روز جهانی جنگلبان وبرگزاری چهارمین جشنواره روز ملی جنگلبان:
 
حرفه جنگلبانی یکی از مشاغل سخت و پرمخاطره، اما کمتر شناخته شده در جامعه است، جنگلبانان نیرو‌هایی هستند که بدور از هیاهو و جنجال‌های تبلیغاتی، درشرایط سخت محیطی وظیفه حفاظت ازعرصه‌های طبیعی را به عهده دارند، آن‌ها با آتش، قاچاق وتجاوز به عرصه‌های طبیعی مبارزه می‌کنند. در این راه کشته شده و یا صدمات جدی می‌بینند، اما کمترنامی ازآن‌ها به زبان رانده می‌شود، کمتر کسی به درستی می‌داند که جنگلبان کیست و چه وظیفه‌ای به عهده دارد، این قشرحتی در چارت تشکیلاتی سازمان جنگل‌ها نیز سهمی ندارند وبا اطلاع‌رسانی درست در زمینه حرفه جنگلبانی، مردم می‌فهمند که جنگلبان در تقابل با آن‌ها نیست بلکه در کنار مردم است و وظیفه‌اش حفاظت از انفال برای انتقال آن به نسل آینده است.

جنگلبانان افرادی هستند که در عرصه‌های منابع طبیعی فعالیت می‌کنند، اما تلاش و زحمات آن‌ها در کشور مغفول مانده است، زیرا فعالیت‌های آن‌ها به طور جامع و کامل در جامعه شناسایی نشده است و این در حالی است که در حوزه محیط زیست، محیط‌بانان شناخته شده‌ترهستند و فعالیت‌های آن‌ها برای مردم ملموس‌تر و آشناتر است.

در سازمان جنگل‌ها ۱۳۵ میلیون هکتار وسعت سرزمینی اراضی ملی باید تحت پوشش عملیات حفاظتی قرار گیرد وتخلفاتی که دراین وسعت زیاد رخ می‌دهد شامل: شخم و شیار، تعقیب تصرفات، جلوگیری از تغییر کاربری‌ها، قاچاق محصولات مرتعی و جنگلی، قاچاق چوب، مقابله با احداث کوره‌های ذغال، ممانعت از چرای غیر مجاز و ... است که توسط جنگلبانان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی پیگیری می‌شود و در حال حاضر یکی از چالش‌های اساسی منابع طبیعی در سراسر کشور در بحث حریق است وبخش عمده اطفای حریق نیز به عهده نیرو‌های جنگلبان است.

آگاه سازی و معطوف کردن اذهان عمومی به مقام، جایگاه و سختی شغل جنگلبانان یکی ازاهداف ماست، جنگلبانان از صبح باید درعرصه حضوریافته و مسافت طولانی را طی کنندو آن‌ها سرما، گرما و سختی مسیر را تحمل می‌کنند. درجریان انجام وظیفه گاهی متعرضان به عرصه‌های طبیعی با آن‌ها درگیر می‌شوند و با اره برقی، تبر و گلوله به نیرو‌های یگان حفاظت حمله ورمی‌شود.

متاسفانه با حجم گسترده وظایفی که به عهده جنگلبانان قرار دارد، این حرفه ازجایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نیست ودر مباحث حقوقی و پست سازمانی، هنوز تشکیلات مناسب برای کادر یگان حفاظت منابع طبیعی تصویب نشده است. با برگزاری جشنواره روز ملی جنگلبان به دنبال جلب مشارکت جنگلبانان برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم و تلاش می‌کنیم با ایجاد شور و انگیزه نسبت به کار و شغل در آنها، زمینه مشارکت بیشتر این قشر در حفاظت از عرصه‌های طبیعی را فراهم کنیم و همچنین زمینه سازی جهت ایجاد ساختار قانونی و مردم نهاد برای پیگیری مطالبات جنگلبانان از دیگر اهداف این جشنواره است.

فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، یعنی فرهنگ منابع طبیعی باید در گوشت، پوست و استخوان مردم ساری و جاری شود و مردم باید بدانند که جنگلبانان امانت‌دارانی هستند که باید عرصه ‎‌های طبیعی را برای تحویل به نسل آینده حفظ کنند.

تخریب‌منابع طبیعی از دخالت غیرمنطقی و غیر اصولی انسان نشات گرفته شده است و باید این دخالت‌ها را به حداقل برسانیم و اگر در کنار هر درخت یک مامور بگذاریم هم موفق به حفاظت نخواهیم شد و تا زمانی که فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه انجام نشود، شاهد تخریب سرزمین خواهیم بود و ما باید به اندازه جمعیت ایران همیار طبیعت داشته باشیم تا توفیق یابیم منابع‌طبیعی را حفظ و گسترش دهیم و تبدیل آن‌ها به پویش‌های فرهنگی و مردمی، از دیگر اهداف برگزاری جشنواره روز بین‌المللی جنگلبان است. همچنین جلب مشارکت مردم در حفاظت از انفال و منابع طبیعی با انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه ما است.
 
 
مهرداد ازادی رئیس روابط عمومی منابع طبیعی همدان
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار