اتفاق شب گذشته در مرکز شهر مهران که بدلیل بی اهمیتی و کم مقدار جلوه دادن آسایش ورفاه شهروندان از طریق نمایش بی مسئولیتی اشان عده قلیلی رخ نمود را می توان مصداقی بارز از بی پروایی واصرار تعمدی یک گروه بر ایجاد توامان ناامنی وتزریق احساس ناامنی در سطح شهر نامید .
کد خبر: ۸۸۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 06 August 2020

تابناک ایلام::در آسیب شناسی ورفتار شناسی اجتماعی ،امنیت اجتماعی از دو منظر قابل بررسی است . یکی خود امنیت ودیگری احساس امنیت است . گاه ممکن است در جامعه بدلیل برخورد منطقی و حضور به موقع نیروهای تامین کننده امنیت با عوامل ناامنی و مخل نظم اجتماعی واستفاده از ابزار قهریه امنیت برقرار باشد اما همزمان مردم بعنوان تشکیل دهنده بدنه اجتماعی بدلایلی همچون  احساس ترس ،اضطراب وناامنی ناشی از یک یا چند رویداد احساس امنیت نداشته باشند.

همین نبود احساس امنیت می تواند مشکلات روانی واجتماعی بسیار سنگینی را بر جامعه تحمیل نماید از اینرو می توان به صراحت گفت ؛احساس امنیت اجتماعی لازم‌تر و واجب‌تر از وجود خود امنیت است چرا که ممکن است در یک جامعه امنیت وجود داشته باشد اما مردم احساس امنیت را بنا بر دلایلی نداشته باشند که این خود باعث ایجاد اخلال در روند جامعه و ایجاد ناامنی روانی می‌شود.

حال می خواهد این عدم احساس امنیت محصول یک شایعه و خبر سازی نادرست حول متغیرهای امنیتی باشد ،یا اینکه عده ای که برای مسئولیت اجتماعی ونظم حاکم برجامعه اهمیت قایل نشده ودر مقطعی با ایجاد شرارت وناامنی آسایش را مخدوش نمایند واز این طریق تا ماهها امنیت روانی مردم را دچار اختلال نمایند ،به گونه ایکه تصویر این ناامنی در ادراک واذهان عمومی  ثبت شود و مردم بدلیل اضطراب و ترس ناشی از آن حتی در ِاعمال حقوق بدیهی واولیه خود همچون استراحت در  چارچوب منزل یا گذران وقت در مراکز تفریحی و گردشگری محروم  بمانند .

اتفاق شب گذشته در مرکز شهر مهران که بدلیل بی اهمیتی و کم مقدار جلوه دادن آسایش ورفاه شهروندان از طریق نمایش بی مسئولیتی عده قلیلی رخ نمود ،را می توان مصداقی بارز از بی پروایی واصرار تعمدی یک گروه بر ایجاد توامان ناامنی وتزریق احساس ناامنی در سطح شهر نامید .

در جوامع مترقی کنونی این موضوع قابل هضم وپذیرش نیست که با وجود صرف هزینه های گزاف برای ایجاد امنیت واحساس آرامش روانی در شهروندان از سوی دستگاههای امنتی ،انتظامی ،نظامی وقضایی ،اما عده ای بصورت شبانه شهر را به کانون تیراندازی با سلاح گرم تبدیل نموده وضمن به سخره گرفتن تمامی دستگاههای امنیت ساز ،آرامش جامعه رابه استهزاء گرفته و عملا احساس امنیت روانی شهروندان بعنوان محصول رشادت ها وتلاش های دستگاههای انتظامی وامنیتی را به هدر دهند .

بدون شک آرامش امروز شهر مرزی مهران بعنوان منطقه ای استراتژیک مقدم بر تمامی برنامه های امنیتی تدوینی از سوی مراجع تصمیم گیری است ،حتی بدلیل تاثیر بالقوه مهران در تمامی حوزه های امنیتی ،اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی استان وحتی کشور ،ایجاد ناامنی در این شهر استراتژیک را می توان بدترین رخداد برای امنیت کلان کشور به حساب آورد.

هرچند در طول سالهای اخیر بدلیل برنامه ریزی درست ،پای کار بودن دستگاههای انتظامی ،نظامی ،امنیتی ،سربازان وپاسداران گمنام در کنار حمایت های دستگاه قضایی در این شهرستان ،خصوصا دادستان ورییس دادگستری مهران ،امروز این شهر الگویی بی نظیر از یک شهر مرزی امن قلمداد می شود ،اما بی توجهی به آثار زیانبار ایجاد ناامنی از سوی عده ای قلیل در این نقطه مهم وپر اهمیت موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن عبور کرده یا بر آن چشم بست .

انتظار می رود دستگاههای مسئول در شهرستان واستان ودر راس آنها شورای تامین با بررسی دقیق و موشکافانه این موضوع وریشه یابی این اتفاق نامیمون ،به گونه ای با عوامل ایجاد ناامنی در این شهر مرزی برخورد نمایند تا باردیگر شاهد وقوع چنین وقایعی نه تنها در مهران بلکه در هیچ جای استان مرزی ایلام نباشیم . بی گمان رها کردن اخلالگران امنیت و آسایش مردم به حال خود ،زمینه ساز بروز رویدادهای دیگری خواهد شد که در آینده نه چندان دور نه تنها امنیت روانی از جامعه رخت بر خواهد بست بلکه  از دست رفتن فرصت های توسعه ای در استان محروم ایلام را به دنبال خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار