مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری روانسر گفت: این شهرستان دارای ۶ سامانه و محدوده برداشت سقز است که به طور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم شیره سقز از آنها برداشت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 02 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا؛فرزاد خسروی افزود: این سامانه ها در محدوده روستاهای «چیلانه، قوری قلعه، لورابی، نوخان، بزوره و شبانکاره» بخش شاهو قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سالجاری برداشت سقز از چهار سامانه شهرستان روانسر ممنوع است؛ اظهار داشت: در سالجاری سامانه های بزوره و شبانکاره فقط مجوز برداشت دارند که پیش بینی می شود ۱۲۰ کیلوگرم شیره سقز در از این سامانه ها برداشت شود.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری روانسر ادامه داد: برای بهر برداری از این ۲ سامانه ۲ قرارداد منعقد شده و بهره بردان نیز کار برداشت را از چند روز قبل آغاز کرده و تا نیمه شهریور نیز ادامه می دهند.

خسروی اضافه کرد: برداشت شیره سقز از درختان بنه با نظارت کارشناسان این اداره انجام می شود.

وی گفت: منابع طبیعی در سال‌های اخیر اقدام به کشت درخت بنه کرده است و با کشت هرساله این گونه، در حال ترویج کشت درخت بنه در حوزه شهرستان هستیم.

درخت بنه با نام علمی Pistaciaatlantica متعلق به خانواده پسته(Anacardiaceae) بوده و از لحاظ جغرافیایی انتشار آن از جزایر قناری و سواحل دریای مدیترانه آغاز و به کشورهای سوریه ارمنستان ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ایران ختم می شود.

از محصول درختان بنه (قسقوان، قزوان) برای ساخت داروهای گیاهی و سقز(آدامس) طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار