واقعیت این است که وسایل حمل و نقل عمومی را باید یکی از مراکز اصلی تجمع کرونا نام نهاد، وسایلی که هرچند ممکن است هر روزه ضدعفونی شوند، اما به دلیل استفاده جمعیت زیادی از افراد، می‌تواند آسیب‌های ناشی از این ویروس را افزایش دهد.
کد خبر: ۸۸۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ 31 July 2020
وسایل حمل و نقل عمومی و در راس آن‌ها اتوبوس‌ها به دلیل استفاده حداکثری مردم این روز‌ها به مکانی برای انتقال ویروس کرونا تبدیل شده است البته مردم نیز باید در این زمینه نکات بهداشتی را رعایت کنند و در حیطه انجام مسئولیت اجتماعی خود کمک‌حال دیگران باشند.

طی روز‌های اخیر مدیر معاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان صحبتی با ما داشت مبنی بر اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط بازرسان در اتوبوس‌های سطح شهر کنترل می‌شود. بنا به گفته این مسوول تا حد امکان مسافری در اتوبوس سرپا نمی‌ایستد مگر اینکه مابین خطوط سوار شود، ضمن اینکه در صندلی‌ها نیز فاصله‌ها رعایت می‌شود.

این صحبت‌ها باعث واکنش شهروندان و اعتراض شد با این استدلال که کنترل درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و جان مسافران به علت کرونا در خطر است، حضور میدانی خبرنگار در سطح شهر نیز موید این موضوع بود که در ساعات ابتدایی روز فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس وضعیت مطلوبی دارد، اما هنگام ظهر و شرایط پیک مسافر، اتوبوس‌ها پر از مسافر می‌شوند و خبری از فاصله‌گذاری که نیست هیچ، در برخی از اتوبوس‌ها مسافران شانه به شانه هم تا رسیدن به مقصد در اتوبوس سر پا ایستاده‌اند.

با خانمی که در ایستگاه اتوبوس منتظر بود سر صحبت را باز کردم و از وضعیت ایاب و ذهاب مسافران در این روز‌های کرونایی پرسیدم که گفت: «ساعت ۸ صبح باید سرکارم باشم، به همین خاطر زودتر یعنی ساعت هفت به ایستگاه می‌روم و منتظر می‌شوم، تقریبا چند دقیقه‌ای طول می‌کشد اتوبوس بیاید و سوار شوم، صبح‌ها، چون مسافر کم است، صندلی‌ها یکی در میان پر می‌شوند، اما موقع برگشت یا پیاده می‌آیم یا با ترس و لرز سوار تاکسی می‌شوم. موقع برگشت، اتوبوس‌ها در میدان امام (ره) پر از مسافر هستند و رعایت نمی‌کنند، بعضی مسافران ماسک دارند و برخی ندارند، وسط اتوبوس هم پر می‌شود، قبل از کرونا رفت و برگشتم با اتوبوس بود و خوب می‌توانستم هزینه‌هایم را هم کنترل کنم اماا الان شرایطم سخت شده است».

خانم دیگری که ماسک زده بود می‌گوید «مردم ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا وقتی سوار اتوبوس می‌شدند رعایت می‌کردند، اما حالا گویا از محدودیت‌ها خسته شده‌اند و مانند قبل رعایت لازم را ندارند، هرچند چند روز اخیر باز کمی شرایط بهتر شده است»

یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند «تاجایی که امکان دارد باید با وسایل شخصی رفت و آمد کرد البته در برخی از مسیر‌ها مجبوریم از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده کنیم که باید مسوولان کنترل بهتری در این زمینه داشته باشند»

شهروند دیگری می‌گوید: تقریبا بیشتر از ۲۰ دقیقه منتظر اتوبوس هستم، اغلب روز‌ها با آمدن هر اتوبوس شلوغ صبر می‌کنم تا اتوبوس دیگری از راه برسد و به همین خاطر وقت زیادی را در ایستگاه اتوبوس می‌گذرانم، اگر مسؤولان می‌خواهند واقعا کرونا از بین برود باید جدای از ضدعفونی تعداد آن‌ها را هم افزایش دهند»

یک آقای تقریبا ۵۵ ساله هم وسط بحث ما می‌آید و با شکوه و گلایه از اینکه این ویروس چه بود که وارد زندگی‌مان شد، ادامه می‌دهد «راستش، من خیلی کم از ماسک استفاده می‌کنم، سوار اتوبوس که می‌شوم می‌گویند باید حتما ماسک بزنیم، اما نفسم می‌گیرد چه کار کنم؟ هرچند آن‌ها هم به خاطر خود ما می‌گویند و باید خودم را به زدن ماسک عادت دهم تا درگیر مشکل نشوم».

واقعیت این است که وسایل حمل و نقل عمومی را باید یکی از مراکز اصلی تجمع کرونا نام نهاد، وسایلی که هرچند ممکن است هر روزه ضدعفونی شوند، اما به دلیل استفاده جمعیت زیادی از افراد، می‌تواند آسیب‌های ناشی از این ویروس را افزایش دهد.

بعد از اظهار نظر برخی از شهروندان بار دیگر به سراغ مدیر معاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان رفتیم و آنچه دیدیم و مردم بیان کردند را در میان گذاشتیم.

به نظر شما اتوبوسرانی چقدر می‌تواند نیرو داشته باشد که پای هر اتوبوس قرار دهد تا هشدار دهند؟ حداقل باید ۲۰۰ نفر را استخدام کنیم تا کنار هر اتوبوسی بایستند و کنترل کنند، آیا امکانپذیر است؟!

بابک اسدی با بیان اینکه بازرسان ما در خطوط حضور دارند، اما می‌طلبد مردم خود نیز رعایت کنند اظهار کرد: طی دو روز اخیر با هشدار‌های بازرسان، چندین بار مقاومت و درگیری‌هایی را از سوی مردم شاهد بودیم بناباین بیشتر از هر موضوعی نیاز به همراهی مردم داریم.

وی با اشاره به اینکه وقتی به مردم می‌گوییم چند دقیقه صبر کنید تا اتوبوس بعدی برسد و تجمعی صورت نگیرد برخی مقاومت می‌کنند و می‌گویند مگر بیکاریم که ساعت‌ها اینجا بمانیم گفت: این در حالی است که چند لحظه صبر کردن بهتر از این است که خطر را به جان بخریم.

وی ادامه داد: نباید همیشه یک بازرس یا ماموری بالای سر ما باشد و تذکر دهد، باید خودمان قوانین را رعایت کنیم، برای مثال کسی که در ایستگاه منتظر می‌ماند تا اتوبوس بعدی بیاید، راننده که با زور او را سوار نمی‌کند؛ برخی از رفتار‌ها به خود مردم بستگی دارد.

مدیرمعاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان با بیان اینکه به نظر شما سازمان اتوبوسرانی چقدر می‌تواند نیرو داشته باشد که پای هر اتوبوسی قرار دهد تا هشدار دهند؟ گفت: حداقل باید ۲۰۰ نفر را هم استخدام کنیم تا کنار هر اتوبوسی بایستند و این قانون به نحو احسن رعایت شود، آیا این امکان پذیر است؟!

در شهر ۱۵ بازرس وجود دارد که ۲۰۰ اتوبوس را نظارت می‌کنند؛ این افراد وظایفی از قبیل: ساعت ورود و خروج، رعایت نکات لازم از سوی راننده و... را در برنامه دارند که کرونا هم جزو مهمترین وظایف آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در سطح شهر ۱۵ بازرس وجود دارد که ۲۰۰ اتوبوس را نظارت می‌کنند گفت: این افراد وظایفی از قبیل: ساعت ورود و خروج راننده در ایستگاه اتوبوس، رعایت نکات لازم از سوی راننده و ... را در برنامه دارند که اتفاقا موضوع کرونا هم جزو مهمترین وظایف آن‌ها شده است.

اسدی با اشاره به اینکه جلساتی برگزار کرده‌ایم و به بازرسان نکات لازم را در خصوص ورود و خروج اتوبوس‌ها و نحوه سوار کردن مسافر در کنترل بیماری تاکید کرده‌ایم گفت: برای نمونه چهار روز است که یک اتوبوس بخش خصوصی را روانه پارکینگ کرده‌ایم، چون بیش از حد مسافر سوار می‌کرد با این استدلال که هزینه‌هایم بالاست و باید مخارج زن و بچه‌ام را تأمین کنم و ماشینم هم خرج دارد.

وی ادامه داد: ممانعت از فعالیت اتوبوس‌های متخلف نشان می‌دهد جان مسافران برای ما اهمیت زیادی دارد، وقتی راننده مقاومت کرد به او گفتم شما‌ها باعث شدید که خانواده امثال من چهار ماه از خانه خارج نشوند و مهمانی نیاید و مهمانی نرویم، اگر شما و امثال شما رعایت کنید نباید دیگر کسانی که رعایت کرده‌اند زجر بکشند.

مدیرمعاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان با اشاره به اینکه چرا باید برخی هر روز با ترس و لرز به خانه بروند طوری که حتی لباس‌های خود را در پارکینگ منزل عوض کنند تا مبادا ناقل بیماری باشند، اما عده‌ای در سطح شهر بدون رعایت نکات بهداشتی بچرخند گفت: بار‌ها در این خصوص از طریق رسانه‌ها مواردی را عنوان کرده‌ام و خواسته‌ام که مردم هم رعایت کنند.

وی با بیان اینکه مردم خود بازرس سازمان اتوبوسرانی شوند و اگر راننده‌ای متوقف کرده تا مسافر زیادی سوار کند، بگویند که حرکت کند و به دیگر مسافران هم بگویند با اتوبوس بعدی بیایند و ظرفیت پر شده است افزود: شاید فردی ناقل باشد و با ورود به اتوبوس و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دیگران را درگیر بیماری کند.

اسدی با اشاره به اینکه همه مردم نباید بایستند و مشاهده کنند که بازرسی کنترل و نظارت کند بلکه خودشان نیز مطالبه کنند گفت: مردم همدان به فرهنگ غنی شهره هستند و باید در این خصوص هم مورد تمجید دیگران باشیم.

وی ادامه داد: بنده باز هم به مسوول بازرسان تاکید می‌کنم به خصوص هنگام پیک مسافر نظارت‌ها را بیشتر کنند تا بهتر وضعیت را کنترل کنیم.

مدیر معاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان در پاسخ به این مطلب که برخی عنوان می‌کنند اگر تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد مشکلات کمتر خواهد شد گفت: خیابان‌های همدان گنجایش افزایش اتوبوس را ندارند.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی اتوبوس در سطح شهر موجود است خاطرنشان کرد: هر روز از خیابان باباطاهر و تختی ۵۰ مغازه دار به ما مراجعه و اعتراض می‌کنند که تعداد اتوبوس‌ها چرا بالاست و مزاحم کسب آن‌ها هستند.

اسدی با بیان اینکه همدان گنجایش افزایش اتوبوس را ندارد تاکید کرد: بافت شهر قدیمی است و تعریض نشده برای آن پایانه تعریف کنند تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در یک منطقه‌ای جانمایی شود و هر کس خواست سوار اتوبوس منطقه خود بشود.

همدان گنجایش افزایش اتوبوس را ندارد، بافت شهر قدیمی است و تعریض نشده تا برای آن پایانه تعریف کنند تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در یک منطقه‌ای جانمایی شود

وی با بیان اینکه مردم برخی مسائل را می‌بینند و برخی را نمی‌بینند گفت: طبق نظر کارشناسی تعداد اتوبوس‌های موجود در سطح شهر کافی است و بیشتر از آن شهر گنجایش را ندارد.

مدیرمعاونت اتوبوسرانی سازمان شهرداری همدان با اشاره به اینکه از انتقاد ناراحت نمی‌شوم چراکه یک هشدار است و کار مفید در جهت اصلاح؛ اما از طرفی انتظار دارم نکاتی هم رعایت شود افزود: جان کارمندانم، راننده‌هایی که پشت فرمان می‌نشیند و مسافر جابه جا می‌کنند به علت کرونا در خطر است و می‌طلبد همه ما نکات ایمنی را رعایت کنیم.

وی با تاکید به اینکه بار‌ها خواسته‌ام مردم از پول نقد استفاده نکنند چراکه منبع آلودگی است افزود: کسی که اتوبوس سوار می‌شود باید کارت بلیتی تهیه کند تا نه شاهد ترافیک باشیم و نه خطر آلودگی؛ ضمن اینکه در وقت هم صرفه‌جویی می‌شود.

اسدی با بیان اینکه امیدوارم فرهنگ استفاده از امکانات ارتقا یابد گفت: اتوبوس، صندلی، سایبان و ... متعلق به مردم است که امیدوارم به نحو احسن از آن‌ها استفاده و نگهداری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار