مجید شعبانلو اظهار کرد: بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری در سطح کشور و استان به علت گسترش شهرنشینی، روستانشینی و توسعه اراضی کشاورزی و تخریب زیستگاه ها، زنده گیری و شکار غیرمجاز در معرض انقراض قرار گرفته اند.
کد خبر: ۸۸۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 31 July 2020
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان گفت: ۹ گونه از پرندگان شکاری، چهار گونه از خزندگان، پنج گونه از پرندگان مهاجر و سه گونه از پستانداران حیات وحش استان در معرض انقراض قرار دارند.

به گزارش ایسنا، شعبانلو مطرح کرد: کرکس مصری، ترلان، عقاب تالابی، عقاب شاهی، دیلجه کوچک، پرنده شکاری ترم تای، لیل، شاهین و بالابان از گونه پرندگان شکاری، لاک پشت مهمیز دار، آگامای وزغی، افعی البرزی و لافرتای کوهستانی از گونه خزندگان، دال سیاه، اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید کوچک، لک لک سیاه و درنای معمولی از گونه پرندگان مهاجر و هایکا (نوعی موش)، زرده بر (نوعی راسو) و سیاه گوش از پستاندارن در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی اظهار کرد: بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری در سطح کشور و استان به علت گسترش شهرنشینی، روستانشینی و توسعه اراضی کشاورزی و تخریب زیستگاه ها، زنده گیری و شکار غیرمجاز در معرض انقراض قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه اگر برنامه‌های حفاظتی برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر طراحی نشود این گونه‌ها منقرض می‌شوند، افزود: گونه‌های پرنده شکاری در معرض خطر انقراض در سطح کشوری و استان همدان شامل کرکس مصری، ترلان، عقاب تالابی، عقاب شاهی، دیلجه کوچک، پرنده شکاری ترم تای، لیل، شاهین و بالابان است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تدابیر و مدیریت خاص برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: لاک پشت مهمیز دار، آگامای وزغی، افعی البرزی و لافرتای کوهستانی نیز جزء خزندگان در معرض خطر انقراض هستند.

شعبانلو با بیان اینکه بعضی از این گونه‌ها به ویژه پرندگان شکاری هر ساله توسط شکارچیان غیرمجاز صید شده و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس فروخته می‌شوند، تأکید کرد: بعضی از پرندگان مهاجر مانند دال سیاه، اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید کوچک، لک لک سیاه و درنای معمولی کنارآبزی هستند و به صورت ملی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی هایکا (نوعی موش)، زرده بر (نوعی راسو) و سیاه گوش را از گونه‌های در معرض خطر انقراض در بین پستانداران برشمرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر گونه‌های در معرض انقراض در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هستند، محیط بانان به صورت شبانه روزی نسبت به حفاظت و حراست از این گونه‌ها اقدام می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به جوجه آوری گونه در معرض خطر انقراض بالابان در محیط زیست همدان اعلام کرد: برنامه عملی برای حفاظت و حراست از این گونه نوشته شده تا بتوان آن را از خطر انقراض نجات داد.

شعبانلو با بیان اینکه هر ساله بسته به اعتبار اختصاص داده شده تعدادی برنامه عمل برای بعضی گونه‌های جانوری تدوین می‌شود، اظهار کرد: طی چند ساله گذشته دو صیاد گونه پرندگان شکارچی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

وی با بیان اینکه در مناطق شکارممنوع نیز در صورت دریافت گزارش از مردم، کوهنوردان و علاقمندان به محیط زیست مبنی بر مشاهده شکار غیرمجاز محیط بانان وارد عمل شده و با متخلفان برخورد می‌کنند، یادآور شد: محیط بانان و یگان حفاظت از محیط زیست به صورت فصلی و پیوسته رصد و پایش از مناطق آزاد را انجام می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار