حامد کزاری درباره ساخت و ساز‌های غیرمتعارف در این روستا بیان کرد: ساخت و ساز‌های ناهمگون با بافت ورکانه، کوچه‌های بکر و زیبای آن را از بین برده و از هر ۱۰ خانه قدیمی پنج خانه از بین رفته است، از طرف دیگر خانه‌ها عقب نشینی‌هایی کرده‌اند که نباید این اتفاق می‌افتاد.
کد خبر: ۸۸۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 28 July 2020
مسئول اصطبل «مری لیلی» در روستای هدف گردشگری ورکانه گفت: از بین رفتن بافت سنگی «ورکانه» این روستا را از صف ثبت در یونسکو خارج می‌کند.

به گزارش ایسنا، کزاری اظهار کرد: کوچه‌های روستای سنگی «ورکانه» از چهار سال قبل تاکنون نابود شده است، این روستا در صف ثبت یونسکو بود که با شرایط موجود ثبتی وجود نخواهد داشت.

وی درباره ساخت و ساز‌های غیرمتعارف در این روستا بیان کرد: ساخت و ساز‌های ناهمگون با بافت ورکانه، کوچه‌های بکر و زیبای آن را از بین برده و از هر ۱۰ خانه قدیمی پنج خانه از بین رفته است، از طرف دیگر خانه‌ها عقب نشینی‌هایی کرده‌اند که نباید این اتفاق می‌افتاد.

کزاری ادامه داد: زیبایی روستای «ورکانه» به بافت سنگی و تنگی کوچه‌های آن است که به هیچ عنوان نباید دست خورده می‌شد و اگر ساخت و سازی هم انجام می‌شود نباید عقب نشینی صورت بگیرد.

این مهندس معماری با تأکید بر اینکه در نمای خانه‌های این روستا باید نمای سنگ رگ‌چین کار شود که همخوان با بافت فعلی روستا باشد، گفت: بعضی از اهالی روستا سنگ تخت کار کرده‌اند که نمای فوق‌العاده زننده‌ای دارد.

کزاری با بیان اینکه در رابطه با ساخت‌وساز‌های روستا، ادارات میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی با هم تضاد دارند، مطرح کرد: ساکنان روستا هم طرح اجرایی ساختمان که توسط مسکن و شهرسازی داده می‌شود را اجرا نمی‌کنند.

وی توضیح داد: سال گذشته رئیس دیوان محاسبات استان در بازدید از «ورکانه» به میراث فرهنگی اخطاری مبنی بر حفظ روستا با بافت سنگی داد و پس از اخطار ایشان میراث فرهنگی تا حدی پیگیر شد.

کزاری با اشاره به اینکه گردشگران به خاطر بافت سنگی و خانه‌های زیبای «ورکانه» به این روستا می‌آیند، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی باید بر خانه سازی‌های این روستای سنگی نظارت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار