کد خبر: ۸۷۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷ 19 July 2020
در سال‌های گذشته بسیاری از جوانان روستایی به امید پیدا کردن کار، رفتن به شهر‌ها را به ماندن در روستا ترجیح دادند. آن‌هایی هم که تصمیم به ماندن در روستا گرفتند، دیگر سن و سالی از آن‌ها گذشته بود و به دلیل تعلق عاطفی به محل زندگی از کوچ کردن انصراف دادند. دولت برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم روستایی و عشایری، ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان جویای کار و بازگرداندن رونق از دست رفته به روستا‌ها به کمک خانوار‌های روستایی شتافت و اینگونه بود که طرح اشتغال روستایی جان گرفت.

طرح اشتغال روستایی، به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن نیز از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستا‌ها و شهر‌های واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

در همین راستا صندوق کارآفرینی امید از زمان ابلاغ قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا کنون بیش از ۲۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که به ایجاد بیش از ۶۳ هزار فرصت شغلی منجر شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در این باره به ایسنا می‌گوید: بیش از ۶۵ درصد اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و معادل مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان به ۲۱ هزار طرح در بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گفته وی در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری پرداخت تسهیلات به روستا‌های مرزی با کارمزد ۴ درصد است که این نرخ را صندوق کارآفرینی امید تقبل کرده و جمعا ۴۸ درصد تسهیلات صندوق به روستا‌های مرزی پرداخت شده است.

نوراله زاده درعین حال از هدف گیری تشکیل ۵۰۰۰ صندوق خرد محلی در ۵۰۰۰ روستا خبر داده و می‌گوید: برای فراهم کردن فرصت‌های اشتغال زنان و جوانان و توسعه کسب و کار‌ها بانوان روستایی راه اندازی صندوق‌های خرد محلی و زنان روستایی را در دستور کار قرار داده ایم که در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ صندوق تشکیل شده و تا سال آینده این صندوق‌ها به ۵۰۰۰ صندوق افزایش خواهد یافت.

وی راه اندازی صندوق‌های اعتباری خرد را در تقویت معیشت خانوار‌های روستایی و کمک به توسعه کسب و کار‌های زنان روستا موثر دانسته و می‌گوید: در حال حاضر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی صندوق‌های خرد محلی را آغاز کرده ایم و معتقدیم این صندوق‌ها در تامین مالی طرح‌های اشتغال و کسب و کار‌های مناطق روستایی اثرگذار است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، تشکیل صندوق‌های خرد محلی را از جمله اقدامات مثبت و اثرگذار دولت در حوزه اشتغال روستایی دانسته و معتقد است با توجه به آنکه زنان نقش موثری در گسترش مشاغل خانگی و روستایی دارند و فعالیت آن‌ها به تقویت معیشت خانوار‌های روستایی کمک می‌کند، از این رو برای رفع محدودیت‌های مالی و دسترسی آن‌ها به وام و تسهیلات بانکی ایده ایجاد صندوق‌های خرد محلی در دستور کار قرار گرفته و در این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص داده شده است.

بر اساس آخرین آمار‌ها ۱۳۴ هزار و ۱۵۲ نفر تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری را دریافت کرده اند که از این تعداد، ۴۷ هزار و ۶۳۰ نفر معادل ۳۶ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۷۱۲۶ نفر معادل ۵ درصد تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان قرار گرفته اند.

نرخ مصوب سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، معادل ۱۰ درصد است.

طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و دولت دوازدهم این طرح را به منظور ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و عشایری و رونق بخشیدن به بازار کار در کارنامه عملیاتی خود به اجرا درآورده است.
ش
به اعتقاد کارشناسان اجرای موفق این طرح، ضمن کاهش حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها، موجب ماندگاری ساکنین روستا، اشتغالزایی برای جوانان بیکار و کمک به درآمد و اقتصاد خانوار‌های روستایی می‌شود.
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار