کد خبر: ۸۷۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 16 July 2020
استقبال سرد فعالان گردشگری همدان از وام حمایتی کرونا؛ مقدار اندک و سود بالا مانع نام‌نویسی حداکثری شد

نام نویسی وام حمایتی کرونا چند روزی است که آغاز شده و با اینکه این صنعت در استان همدان ۲۶ میلیارد تومان خسارت دیده؛ تنها هفت درصد فعالانش، داوطلب دریافت وام هستند.

به گزارش تسنیم، تعطیلی ناشی از همه گیری ویروس کرونا سبب وارد شدن خسارت به بخش‌های مختلف اقتصادی شد و از مالکان کارگاه‌های تولیدی و اصناف گرفته تا شاغلان بخش حمل و نقل ناچار به خانه‌نشینی اجباری شدند. بخش گردشگری هم از مشاغلی بود که بر اثر ورود این مهمان ناخوانده آسیب دید؛ صنعتی که رونقش، ارتباط تنگاتنگی با حضور مردم دارد.

به گفته حمزه‌زاده، دبیر تشکل‌های ملی گردشگری، ویروس کرونا در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری خسارت وارد کرده است.

خسارتی که دولت برای جبران آن مانند سایر رشته‌ها، تسهیلات حمایتی ۱۲ میلیون تومانی را درنظر گرفت با این شرط که مالکان واحد‌ها و تأسیسات گردشگری مانند مراکز اقامتی، بوم‌گردی، تولیدکنندگان صنایع‌دستی و سفره‌خانه‌ها در ازای هر نیروی بیمه شده خود می‌توانستند ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کنند.

مبلغی که چندان به مذاق فعالان بخش گردشگری خوش نیامد و استقبال سردی از آن داشته‌اند، زیرا هم مقدار آن در برابر خسارت وارده اندک بوده و هم سود بالا و بازپرداخت کوتاه مدت دارد.

این موضوع سبب شد تا مسئولان در رقم پرداختی تجدیدنظر کرده و ۱۶ میلیون تومان به هر فرد اختصاص دهند؛ ضمن اینکه فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی بدون بیمه هم در این مرحله مشمول دریافت وام حمایتی می‌شوند.

این گروه شامل راهنمایان گردشگری، بومگردی‌ها و هنرمندان صنایع دستی بدون شماره بیمه می‌شوند که می‌توانند از وام ۶ میلیون تومانی بهره‌مند شوند. با این حال بنابر اعلام معاون صنایع دستی میراث فرهنگی همدان از بین ۵۲۰ تولیدکننده صنایع‌دستی واجد شرایط دریافت وام تنها ۱۳۷ نفر برای دریافت وام در سامانه "کارا" نام‌نویسی کرده‌اند.

رقمی که با یک حساب سرانگشتی ۲۶ درصد فعالان این بخش در دومین قطب تولید صنایع هنری کشور را شامل می‌شود و این رقم در بخش گردشگری به نزدیک ۷ درصد می‌رسد.

خسارت ۴۵ میلیارد تومانی؛ نام‌نویسی ۷ درصدی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی همدان در این مورد به تسنیم می‌گوید: هتل‌ها و مراکز اقامتی همدان بر اثر تعطیلی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ۴۵ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

علی خاکسار می‌افزاید: ظرفیت پذیرش ۴ هزار و ۲۰۰ گردشگر در هتل‌ها و مراکز اقامتی همدان برای هر شب و تعداد زیادی خانه مسافر دارای مجوز وجود دارد که همگی آن‌ها در تعطیلات نوروزی و فروردین و اردیبهشت امسال تعطیل بودند.

وی بیان می‌کند: در استان همدان ۱۵ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۱۶ مهمان پذیر، ۳ مجتمع اقامتی، رفاهی در گنجنامه، غار علیصدر و تپه عباس آباد، مجتمع گردشگری راز رنگین کمان در روستای چشین همدان و ۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد.

خاکسار می‌گوید: نام‌نویسی علاقه‌مندان به دریافت وام ۱۶ و ۶ میلیون تومانی از ۱۶ تیر در سامانه کارا آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

وی بیان می‌کند: از بین ۱۷۰ مرکز دارای مجوز مانند هتل‌ها، سفره‌خانه‌ها و آژانس‌های گردشگری، تنها ۱۱ مورد برای دریافت وام ۱۶ میلیون تومانی در سامانه کارا نام‌نویسی کرده‌اند.

خاکسار تصریح می‌کند: بسیاری از فعالان بخش گردشگری به دلایل متعدد، تمایلی به دریافت تسهیلات حمایتی کرونا ندارند و نمی‌توان آن‌ها را مجبور کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان در مورد شرایط فعالیت هتل‌ها و واحد‌های اقامتی هم می‌گوید: ممنوعیتی برای پذیرش مسافر در هتل‌ها و مراکز اقامتی نداریم، اما خانه مسافر‌ها اجازه فعالیت ندارند.

خاکسار اعلام می‌کند: مجوز خانه مسافر‌ها از اسفند تاکنون تمدید نشده و اگر مردم موردی مبنی بر پذیرش مسافر داشتند می‌توانند به شماره ۳۸۲۷۴۹۴۶ اطلاع دهند.

وی از برخورد با پذیرش گردشگر در خانه مسافر‌ها خبر داده و می‌افزاید: افرادی که پایگاه‌های اینترنتی مانند دیوار و شیپور، اقدام به درج آگهی کنند؛ متخلف شناخته می‌شوند.

بی‌میلی تولیدکنندگان صنایع دستی برای دریافت وام حمایتی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی همدان هم از نام نویسی ۱۳۷ واحد برای دریافت وام حمایتی خبر داده و می‌گوید: ۲۸ هزار کارگاه تولیدی و ۷۰۰ فروشگاه صنایع دستی در همدان وجود دارد که ۴۳ هزار نفر آن‌ها مشغول به کار بودند.

هاشم مظاهری می‌افزاید: از این تعداد، مالکان ۲۵ هزار کارگاه به طور انفرادی کار کرده و از بین ۳ هزار کارگاه جمعی هم ۵۲۰ مورد واجد شرایط دریافت تسهیلات حمایتی دولت هستند.

وی بیان می‌کند: از این تعداد ۱۳۷ مورد با هزار نیروی کار بیمه شده در سامانه کارا نام‌نویسی کرده‌اند که بیشتر در رشته‌های سفال‌سازی، بوم‌گردی، منبت و گردشگری بوده است.

مظاهری اعلام می‌کند: به همه صاحبان هر ۵۲۰ واحد تولیدی به‌طور تلفنی برای دریافت تسهیلات حمایتی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اما تعداد زیادی از آن‌ها تمایلی به دریافت وام ندارند، زیرا معتقدند سود بالا و بازپرداخت کوتاه مدت دارد.

گزارش از سمیه مظاهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار