یکی از اهالی رانکوه می گوید: روستایی کوچک در رانکوه ۶ مشاور املاک و چند دلال حرفه‌ای دارد که در فضای مجازی، جولان می‌دهند.در سریعترین زمان عمارت‌هایی، قارچ گونه ساخته شدند و بومیان از مالکان زمین به سرایداران ویلاها، تبدیل شدند.
کد خبر: ۸۷۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹ 11 July 2020

در سالهای گذشته، آفتی بنام رکود صنعت چای شکل گرفت که منجر به بایرگذاشتن زمینهای کشاورزی و عدم رغبت به چای و باعث نابودی باغات چای در برخی از مناطق شمالی کشور شد.

پیگیری‌های خبرنگار فارس حکایت از آن دارد که اخیراً  برخی از زمین‌خواران با هجوم گسترده از استانهای مرکزی کشور به برخی مناطق استان گیلان با سوءاستفاده از فقر مردم منطقه و وعده‌های غیرمعقول به کشاورزان اقدام به خرید واحدهای مسکونی کرده و سپس زمینهای کشاورزی را در متراژ چندین هکتار خریداری کرده اند و ظرف مدت کوتاهی اکنون بیشتر مناطق در قالب حصار و پرچین، به تملّک این زمینخواران درآمده و حتی تفریح و گردش بومی‌نشینان نیز با مشکل و ممانعت این افراد مواجه شده است.

در همین راستا یکی از افراد بومی منطقه املش به خبرنگار فارس گفت: نفس منطقه رانکوه و روستاهای شهرستان املش،  به صنعت چای بند است، و اگر چای بمیرد، یقیناً نفس کارخانه‌دار بعنوان سرمایه‌گذار، نفس باغدار بعنوان محور اصلی روستامحوری قطع خواهدشد، و چیزی از سبزقامتی روستائیان برجای نخواهد ماند.

وی ادامه داد: ما از دستگاههای ذی‌صلاح و مسئولان درخواست عاجزانه داریم تا با خرید و فروش افراطی زمین، تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و هجوم غیربومی‌های مهاجر برای چپاول زمین کشاورزان منطقه برخورد قاطع و جدّی داشته باشند.

یک عضو شورای رانکوه نیز با اشاره به اینکه جوانان مهاجر در حال بازگشت به زادگاه مادری خود هستند و توجه بیشتر به صادرات چای و رغبت عمومی به مصرف چای داخلی و تغییر ذائقه ملّت، باغات چای زنده شده اند، گفت: ریشه زمین فروشی شاید نیاز کشاورزان است،‌ اما حضور دلالان به این وضعیت دامن می‌زند. چون این دلالان در معاملات زمین در طول چند دقیقه کمیسیون چند میلیونی به جیب می‌زنند.

وی افزود: روستایی کوچک در رانکوه ۶ مشاور املاک و چند دلال حرفه‌ای دارد که در فضای مجازی، جولان می‌دهند.در سریعترین زمان عمارت‌هایی، قارچ گونه ساخته شدند و بومیان از مالکان زمین به سرایداران ویلاها، تبدیل شدند.

یکی از اهالی منطقه رانکوه نیز به فارس گفت: خرید و فروش زمینهای کشاورزی تنها مصرف شخصی داشته و هیچ منفعت اقتصادی، صنعتی برای شرق گیلان نداشته، و سرمایه داران هم منطقه را مبدل به باغ ویلای تفریحی کرده‌اند. امیدواریم دستگاههای نظارتی با زمین‌خواری، غارت و تخریب صنعت پویای چای برخورد کنند تا صنعت چای پویا تر از دیروز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار