مهدی قاسمی فر گفت: ترس و یا احساس نگرانی از گرفتار شدن در یک خطر قریب الوقوع فرد را آگاه می‌کند و به او انگیزه می‌دهد تا اقدامات احتیاطی را حین یک واقعه یا کار انجام دهد تا نتیجه موفق تری را کسب کند. در حقیقت هر فردی در زندگی روزانه خود به درجاتی از ترس و نگرانی و اضطراب نیاز دارد.
کد خبر: ۸۷۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 06 July 2020
روانشناس بالینی گفت: اضطرب و نگرانی از ویروس کرونا بیش از ابتلا به آن خطر آفرین است، اما می‌توان این اضطراب را زدن ماسک به حداقل رساند.

به گزارش ایرنا، قاسمی فر افزود: ترس و نگرانی، بخش مفیدی از زندگی طبیعی هر فرد را در بر می‌گیرد و از طرفی تصور یک حالت خونسردی و ایمنی دائمی، بدون هیچ گونه ابهام، ریسک یا خطر کردن در زندگی را برای هر فردی سخت‌تر می‌کند.

وی گفت: ترس و یا احساس نگرانی از گرفتار شدن در یک خطر قریب الوقوع فرد را آگاه می‌کند و به او انگیزه می‌دهد تا اقدامات احتیاطی را حین یک واقعه یا کار انجام دهد تا نتیجه موفق تری را کسب کند. در حقیقت هر فردی در زندگی روزانه خود به درجاتی از ترس و نگرانی و اضطراب نیاز دارد.

این متخصص رواندرمانگر افزود: با ورود کرونا همه معادلات و برنامه‌های زندگی افراد جامعه به هم ریخت و به نوعی سبک زندگی دستخوش تحول شده است و تنها موضوعی که به این روند پر التهاب تسکین خواهد داد تفکر مقابله با ابتلا به این ویروس است.

وی تصریح کرد: اضطراب و نگرانی با نحوه تفکر هر فرد ارتباط دارد. باور‌های منفی زیر بنای تفکر تکراری و حتی افراطی را تشکیل می‌دهد. زنجیره تفکر تکراری، مداوم و غیرقابل کنترل، فرد را با عدم قطعیت در ابتلا به بیماری و پیشگویی پیامد‌های آتی مواجه و آن را مجبور به مرور راه حل‌های مختلف حل مساله می‌کند، اما این کار تاثیری بر کاهش حس عدم قطعیت وی در مورد تهدید‌های احتمالی ندارد.

قاسمی با بیان اینکه برای کاهش نگرانی و اضطراب اولیه از ابتلا به کرونا همه افراد باید از ماسک زدن غافل نشوند، اظهار داشت: فرایند نگرانی و اضطراب ابتلا به بیماری در تداوم و غیرقابل کنترل بودن آن نقش دارد از این رو توجه به احتمال بروز یک پیامد به شدت منفی، آشفته کننده و تهدید آمیز در آینده با استفاده از وسایل حداقلی، از تولید نگرانی جلوگیری کند.

وی تفکر عده‌ای معتقدند هیچگونه اتفاقی برای آنان رخ نخواهد داد را باطل و ساده لوحانه خواند و افزود: تلاش و تقلا برای یافتن راه حل جهت مقابله با رویداد منفی یک حس تسکین، آرامش و امنیت کامل به فرد و دیگر افراد می‌دهد و از این رو استفاده از ماسک تاثیر بسزایی در ایجاد اطمینان و امنیت روانی جامعه دارد.

 این رواندرمانگر تصریح کرد: برای مقابله و درمان افکار و باور‌های نگران کننده باید با مراجعه به یک روان درمانگر با رویکرد روان درمانی شناختی نسبت به تغییر نحوه تفکر و همچنین کمک به کاهش استرس و اضطراب با کسب یک شیوه تفکر واقع بینانه و سازنده اقدام کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار