معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: مردم هم باید بدانند که با وجود این عفونت تنفسی هرگز با یکدیگر دست نداده، با فاصله از همدیگر بنشینند، از در آغوش گرفتن و روبوسی پرهیز کنند.
کد خبر: ۸۷۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 06 July 2020
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر رعایت شیوه‎‌نامه‌های بهداشتی از سوی همشهریان گفت: در حال حاضر تنها راهکار برای پیشگیری و راه نجات از ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی است.

به گزارش ایرنا، منوچهر کرمی اظهار داشت: گفتمان ترویج سبک زندگی مقابله با بیماری‌های تنفسی باید نهادینه شود و ما باید از طراحی پیشخوان مغازه، سوپر مارکت، نانوایی و نمایشگاه بین المللی تا محل تفریح و رستوران تابع این شرایط باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: مردم هم باید بدانند که با وجود این عفونت تنفسی هرگز با یکدیگر دست نداده، با فاصله از همدیگر بنشینند، از در آغوش گرفتن و روبوسی پرهیز کنند.

کرمی افزود: این وضعیت به ویژه برای کسانی که مشاغل حساس دارند و با مردم زیاد مواجه هستند نظیر پرستار، پزشک و کارمند بانک باید با شرایط ویژه دنبال شود.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی همان تدوام سبک زندگی مناسب ادامه داد: هنگام استفاده از کولر خودرو باید شیشه وسیله نقلیه را هم کمی پایین بیاوریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: طراحی تهویه مناسب، بازگذاشتن راه هوا، انتخاب سالن جلسات مناسب دارای پنجره بخشی از سبک زندگی است.

کرمی ادامه داد: حرکت به سمت خرید‌های الکترونیک و آنلاین نیز به نوعی سبک زندگی سالم است و اینکه مردم خریدهایشان را با حجم زیاد و ۱۰ روز یک بار انجام بدهند یک سبک زندگی مناسب مقابله با بیماری تنفسی است.

وی اظهار داشت: برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس در برگزاری نشست‌ها توسط تمامی دستگاه‌ها باید در اولویت باشد همچنین باید ماموریت‌های اداری را کاهش داد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بازرسان بهداشتی با واحد‌های متخلف برخورد می‌کنند، اما شهروندان هم نباید از رستورانی که متصدیان آن ماسک نزده و بهداشت رعایت نمی‌شود خرید کنند.

کرمی بیان کرد: آمار افراد مشکوک دارای تشخصی بالینی در مردان بیشتر از زنان بوده و علاوه بر این مشاغل خانه دار و آزاد بیشتر از سایر گروه‌های به این ویروس مبتلا شدند.

وی ادامه داد: همچنین میزان ابتلا به ویروس کرونا بین کشاورزان، کارمندان، پرسنل بهداشتی و درمانی و افرادی که مشاغل آزاد دارند زیاد است.

تغییر سبک زندگی سدی در برابر کرونا

کرمی با بیان اینکه باید از حالت عادی انگاری ویروس خارج شد چرا که این تفکر یک اشتباه بزرگ است افزود: باز شدن نمایشگاه، تالارها، سینماها، بازار، پاساژ‌ها و مساجد به معنای تمام شدن کرونا نیست چراکه کرونا تداوم دارد و باید تغییر سبک زندگی مقابله با این ویروس را ترویج داد.

وی مثال زد: لازم نیست فرد به خاطر خطر احتمال ابتلا به ویروس کرونا خودروی خود را به تعمیرگاه نبرد یا از خرید کالا هراس داشته باشد بلکه می‌تواند در این اماکن حضور یابد، اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خرید امنی داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: اگر ضرورتی به برگزاری مهمانی وجود دارد باید با تعداد افراد محدود، در زمان کم، در فضای باز و با استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل دستکش و ماسک باشد.

کرمی افزود: باید به سمتی پیش رفت که مردم بدانند با وجود بازگشایی گسترده صنوف و مراجعه زیاد مردم به مکان‌های مختلف باید فاصله اجتماعی را همچنان حفظ کرد.

وی اضافه کرد: این اقدام چند وجهی بوده یعنی ابتدا باید متصدی واحد‌ها به افرادی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند تذکر بدهد و هشدار‌های بهداشتی را در محل فعالیت نصب و رعایت کند چرا که متصدی واحد هم همانند مشتری و دیگر مراجعه کنندگان در معرض خطر ابتلا به کرونا بوده و احتمال دارد این افراد بیماری را بدون داشتن علائمی به خانواده منتقل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: علاوه بر این مسوولان دستگاه‌های اجرایی، ادارات و سازمان ها، بانک ها، دفاتر پیشخوان، مطب ها، آزمایشگاه‌ها و هر محل تجمع دیگری نظیر سالن نمایشگاه بین المللی، آموزشگاه‌ها و مدارس باید شرایط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله فراهم کردن گردش هوای مناسب، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و زمان بندی برای مراجعه افراد را ایجاد کنند چراکه آن‌ها مسوولیت حفاظت از پرسنل خود را به عنوان سازمان و دستگاه اجرایی عهده دار هستند.

کرمی افزود: بانک‌ها می‌توانند دستگاه نوبت دهی را خارج از این مجموعه و در فضای باز قرار دهند همچنین حداکثر به تعداد باجه‌های موجود در بانک اجازه حضور فرد را در داخل بانک یا حتی دفاتر پیشخوان بدهند.

وی ادامه داد: مردم نیز باید بدانند که آثار ابتلا به ویروس کرونا و شرایطی که برای ما در بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند به مراتب بسیار آزار اقتصادی بیشتر از این است که فرد روزی را برای مراجعه به بانک به تاخیر بیاندازد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر شاهد مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در جوانان بوده بنابراین افراد و خانواده فکر نکنند که جوانان ۳۷ و ۳۸ ساله به این ویروس مبتلا نمی‌شود بلکه جوانانی هم اینک در بخش آی. سی. یو بستری هستند با این اوصاف کرونا خاص افراد مُسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیست هر چند نگرانی برای این طیف زیاد است.

کرمی ادامه داد: شیوع آنفولانزا در فصل پاییز به دنبال همزمانی آن با اپیدمی کرونا احتمال حادتر شدن شرایط را بیشتر می‌کند.

وی گفت: کرونا یک بیماری تنفسی بوده و همدان هم مانند تمامی نقاط کشور و جهان در فصل پاییز با بیمار‌های دیگری مثل رینو ویروس ها، ویروس‌های عامل سرما خوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های باکتری یایی تنفسی مواجه است همچنین با توجه به افزایش شرایط آلودگی هوا در فصل‌های پاییز و زمستان، بار مراجعه بیمار را بیشتر و افتراق بیماری را کمی سخت‌تر می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با رعایت مردم، تمهیدات پیش بینی شده برای شروع بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور، مدیرت آموزش دانش آموزان و سایر گروه‌ها در روز‌های زوج و فرد، با رعایت فاصله یا فضای مجازی صورت گرفته، شرایط مناسب تری داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: انتظار داریم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی متصدیان صنوف و دیگر مشاغل همچنین دستگاه‌های اجرایی بیماری کرونا مدیریت شود و مردم با وجود این ویروس شرایط زندگی معمولی را تجربه کنند.

تداوم موج کرونا

کرمی گفت: در حال حاضر از نظر وضعیت انتشار بیماری با یک موج افزایشی در تداوم موج اصلی مواجه بوده یعنی با تداوم نسل‌هایی از یک اپیدمی مواجه هستیم که به علت گستردگی کشور پیک‌هایی از کرونا را در استان‌های مختلف و در زمان‌های مختلف داریم.

وی اظهار داشت: الگوی انتشار بیماری در کشور بیشتر ۲ حالت بوده حالت اول حالت پر سر و صدا و شدید بیماری که با مشاهده موارد منجر به مرگ و خیلی شدید بیماری بوده و در کشور و استان‌های مثل قم، گیلان و کاشان مشاهده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: این استان پیش از این جزو استان‌هایی با بروز کم بوده و با وجود اینکه آمار مجموع مبتلایان عدد قابل توجهی بوده، ولی کنترل اپیدمی صورت گرفته است، اما آرام و آهسته شاهد روند اپیدمی بوده با این وجود شاهد یک پیک شدید از ابتدای اپیدمی تاکنون نبوده ایم.

کرمی ادامه داد: از ۱۷ خرداد سالجاری روند افزایشی کرونا مجدد شروع شد و از ۲۶ خرداد تا چند روز اخیر شاهد موارد ابتلا قابل توجهی بودیم به گونه‌ای که مبتلایان قطعی ما به بیش از ۴۰ مورد رسید و تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها که با تشخیص بالینی مشکوک به کرونا بودند، ولی دارای نتیجه آزمایش مثبت نبودند از مرز ۴۵۰ نفر گذشت.

وی گفت: تعداد موارد قطعی تحت درمان نزدیک تا ۴۰ تا ۵۰ مورد بود که یکباره به سه برابر رسید و در کشور نیز در حال حاضر تمامی همسایه‌های استان همدان در منطقه غرب و جنوب بیشتر در وضعیت قرمز کرونایی هستند و وضعیت در شمال غربی کشور مناسب نیست همچنین با توجه به مراودات اقتصادی و اجتماعی موجود در استان در حوزه‌هایی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات به طور حتم ما در معرض خطر افزایش موارد هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار توجه مردم به شعار «مدیریت مردمی اپیدمی ویروس کرونا در استان» و دیگر مولفه‌ها همچون رعایت فاصله اجتماعی، استفاده به جا و مناسب از وسایل حفاظت فردی، کاهش حضور در مراکز خرید و یا خرید به میزان زیاد در زمان کم و تبدیل شدن شهروندان به الگوی طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند برای مدیریت ویروس کرونا شد.

مدیریت بار مراجعه بیماران در اولویت است

کرمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان از همه ظرفیت و برنامه عملیاتی خود در حوزه بیمارستان، مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته، بخش خصوصی و آزمایشگاه بهره برده همچنین اقدام به ذخیره داروی مورد نیاز، تجهیزات و ملزمات مورد نیاز و ارتقای کیفیت خدمات است.

وی اضافه کرد: با پایش مستمر وضعیت خدمات دهی در شهرستان‌ها و شبکه‌ها درصدد استخراج کامل نقاط ضعف و قوت بوده تا بتوان آمادگی کامل خود را در برابر این ویروس نه تنها حفظ کرده بلکه آن را ارتقا داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: با این وجود نگران چند مساله شامل افزایش بار مراجعان بوده که باید این وضعیت مدیریت شود که در این راستا برنامه‌هایی در مورد چگونگی بکارگیری بیمارستان‌ها پیش بینی شده است هر چند تلاش علوم پزشکی برای نرسیدن به این مرحله بوده، اما برنامه ریزی برای مدیریت بار مراجعان صورت می‌گیرد.

کرمی اظهار داشت: همچنین نگرانی‌هایی درباره فرسودگی و خستگی شغلی پرسنل بهداشت و درمان و مجموعه مربوطه وجود دارد که برای این موضوع تمهیداتی پیش بینی شده است، اما هر اندازه تعداد بیماران کمتری مراجعه کنند هم می‌توان بر این وضعیت مدیریت بهتری داشت و هم می‌توان کیفیت خدمات را بهتر کرد و در نتیجه ابتلا و مرگ و میر کمتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هر فردی که مراوده با افراد غریبه بیشتری داشته باشد به ویژه در تجمع‌ها و مکان‌های متراکم که گردش هوای کمتری است بیشتر احتمال ابتلا دارند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی همدان درباره واکسن این بیماری نیز گفت: با توجه به اینکه هنوز ویروس تمامی ابعاد خود را نشان نداده و نیاز به مطالعات کارآزمایی بالینی در چند مرحله دارد تولید واکسن طول می‌کشد.

کرمی ادامه داد: مردم سالهاست که با ویروس آنفولانزا درگیر هستند و در برخی سال‌ها مرگ میلیونی و یکباره داشتیم و با وجود واکسن، اما در دسترس برای همه نیست بلکه در اختیار گروه‌های پرخطر است.

وی اضافه کرد: بنابراین مردم باید بدانند در صورت تولید واکسن کرونا هم باید سبک زندگی مقابله با این ویروس مورد توجه قرار گیرد چرا که رعایت نکات بهداشتی بهترین واکسن مقابله با کرونا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار