فرماندار شهرستان اسدآباد با بیان اینکه شرایط کرونا در شهرستان اسدآباد چندی پیش از سفید به زرد تغییر وضعیت داده و در حال حاضر اوضاع تحت کنترل قرار دارد، اظهار می‌کند: افزایش آمار مبتلایان به کرونا و نیز بی توجهی برخی از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور دولت را بر آن داشت تا با اتخاذ تصمیم تازه‌ای استفاده از ماسک را در مکان‌های پرجمعیت اجباری کند.
کد خبر: ۸۷۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 04 July 2020
مشارکت و بالا بودن حساسیت جامعه و مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در بحبوحه بیماری کووید ۱۹ موجب آن شد تا بسیاری از شهر‌ها به شرایط سفید تغییر وضعیت دهند و این حساسیت‌ها خود امیدبخش رسیدن به شرایط سبز بود.

به گزارش ایسنا، متأسفانه با وجود بسیاری از هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌ها در رابطه با اینکه اعلام وضعیت سفید به منزله پایان کرونا و بی خطر شدن این ویروس نیست، بسیاری از شهروندان با اطلاع از سفید شدن شرایط، حساسیت‌های گذشته در رابطه با کرونا را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی گرفته تا نرفتن و نگرفتن مراسمات، جشن، مهمانی و مسافرت را کنار گذاشته و روال زندگی عادی قبل را در پیش گرفتند غافل از آن که فعلاً تا زمان قطعی شدن کشف دارو و واکسن برای این بیماری باید خود و خانواده و جامعه را با این سبک زندگی جدید وفق داد.

به هر ترتیب موضوع پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، همواره مورد تأکید قرار گرفته. آنچه مسلم است، استفاده مناسب از ماسک می‌تواند راهکار مهمی در پیشگیری از انتقال کروناویروس باشد که فرهنگسازی برای زدن ماسک توسط یک یک افراد در جامعه ضرورت دارد.

شهروند اسدآبادی در حالیکه روزنامه‌ای به دست دارد و در میدان مرکز شهر اسدآباد منتظر تاکسی ایستاده به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بسیاری از افراد به این علت که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و مراقب هستند، ماسک نمی‌زنند که این رویکرد ذهنی موجب می‌شود یا خود ناقل بیماری شوند و یا از دیگران بیماری را دریافت کنند در حالیکه اگر در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت از ماسک استفاده کنند قطعاً تا حد زیادی از شیوع بیماری جلوگیری خواهد شد.

یاری ادامه می‌دهد: برای سلامت ماندن خود و عزیزانمان و برای حفظ سلامتی و حفظ جان کلیه پزشکان و اهالی کادردرمان ایران که ماه‌هاست ایثارگرانه و شجاعانه به مراقبت و درمان از خیل بیماران مشغول هستند، باید سعی کنیم تا جایی که امکان دارد در خانه بمانیم و اگر در اجتماع حضور پیدا می‌کنیم ضمن رعایت فاصله ایمن حتماً ماسک مناسب به‌صورت بزنیم و هر یک از ما ماسک زدن را بین خانواده خود برای شکست کرونا فرهنگسازی کنیم چراکه فرهنگسازی از بطن خانواده مؤثرترین راهکار برای ترویج هر فرهنگ خواهد بود.

خانم میانسالی که سراپا گوش به صحبت‌های خبرنگار ایسنا و آقای یاری می‌نگرد، در بحث مشارکت کرده، خود را سمیعی معرفی می‌کند و می‌گوید: برخی نسبت به موضوع استفاده از ماسک بی‌تفاوت هستند و از روی ناآگاهی یا سهل‌انگاری از این امر خودداری می‌کنند، همچنان که نمود‌های عینی آن را به وفور می‌توان در معابر عمومی مشاهده کرد.

او می‌افزاید: در صورت ضرورت تردد، زدن ماسک می‌تواند تا حدود زیادی از انتشار و سرایت کرونا جلوگیری کند که البته برخی شهروندان همچنان نسبت به این موضوع مهم بی‌اعتنا بوده و سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و به نظر بنده بهتر است با راهکار‌های لازم مسئولان استفاده از ماسک را اجباری کنند تا دیگر شهروندان بهانه‌ای برای استفاده کردن از ماسک نداشته باشند.

در این بین تعدادی از شهروندان که در تردد‌های خود در ازدحام شهر بدون استفاده از ماسک حضور دارند از اینکه چرا ماسک نمی‌زنند سوال می‌کنیم که برخی گرما، کلافگی، احساس خفگی، نداشتن هزینه برای خرید و استفاده از ماسک را توجیه قرار می‌دهند و برخی نیز هر چه بادا باد و هر چه قسمت باشد و تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی‌افتد را بهانه ماسک نزدن می‌کنند و بعضی‌ها هم که اصلاً اعتقادی به ماسک زدن ندارند و برخی با جهش یکباره آمار مبتلایان به کرونا تصمیم به خریدن و استفاده از ماسک گرفته اند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرایط کرونا در شهرستان اسدآباد چندی پیش از سفید به زرد تغییر وضعیت داده و در حال حاضر اوضاع تحت کنترل قرار دارد، اظهار می‌کند: افزایش آمار مبتلایان به کرونا و نیز بی توجهی برخی از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور دولت را بر آن داشت تا با اتخاذ تصمیم تازه‌ای استفاده از ماسک را در مکان‌های پرجمعیت اجباری کند.

مجید درویشی با اشاره به اینکه از ۱۵ تیرماه بنا به تصمیم ستاد ملی کرونای کشور همه مردم باید در فضا‌های شلوغ و پرتردد ماسک بزنند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر فعالیت ارزنده و تحسین برانگیز گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام شهرستان تولید ماسک در کارگاه‌های خیاطی شهر ادامه داشته و مشکلی در رابطه با کمبود ماسک در شهرستان نداریم.

وی بیان کرد: از اوایل طرح مقابله و پیشگیری با کروناویروس بیش از ۱۰۰ هزار ماسک توسط کارگاه‌های تولیدی ماسک این شهرستان تولید و توزیع شده است که از این تعداد کارگاه تولیدی سه واحد با حمایت و پشتیبانی سپاه و هیئت فاطمیون در قالب گروه‌های جهادی و سه کارگاه تولیدی خصوصی نیز زیرنظر معاونت غذا و دارو دانشکده و ادارت صمت در حال فعالیت بودند.

درویشی با بیان اینکه اسدآبادی‌ها زدن ماسک را خودجوشانه با کمک یکدیگر می‌توانند با فرهنگسازی همگانی کنند، تصریح می‌کند: مردم شهرستان اسدآباد در بحث کنترل بیماری ناخوانده کرونا به ویژه با راه اندازی کمپین «در خانه می‌مانم» و «سیزده در خانه» خوش درخشیدند که برای همگانی کردن خودجوش استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از این بیماری منحوس و حفظ ثبات شرایط شهرستان به این همکاری نیازمندیم.

وی با پیشنهاد راه اندازی خودجوش کمپین «ماسک من از تو محافظت می‌کند، ماسک تو از من» در شهرستان خاطرنشان می‌کند: قطعاً راه اندازی این کمپین از نقش مؤثری در همگانی شدن سریع و خودجوش ماسک در شهرستان خواهد داشت و سلامت جامعه را در مقابل این بیماری منحوس ارتقاء می‌بخشد و وضعیت باثبات شهرستان را حفظ می‌کند.

درویشی با تأکید بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن عمومی می‌گوید: براساس مطالعات دانشمندان با استفاده گسترده از ماسک دیگر نیازی به قرنطینه کامل نیست و تنها با تعطیل نگه داشتن برخی تجمعات یا مراکز پرخطر و رعایت فاصله اجتماعی می‌توان جلوی موج دوم را گرفت.

وی نزدن ماسک در اماکن عمومی در این ایام و شرایط کرونایی را بزرگترین حق الناس می‌داند و بیان می‌کند: در حال حاضر استفاده از ماسک توسط کارکنان سطح ادارات و دستگاه‌های شهرستان الزامی بوده که نیاز است مردم شهرستان نیز برای حفظ سلامتی خود و دیگران در اماکن عمومی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند زدن ماسک را فراموش نکرده و جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه با زدن ماسک علاوه بر خودمان از دیگران هم محافظت می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خودشان ماسک می‌زنند در حالیکه ماسک منافعش برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می‌زند.

درویشی یادآور می‌شود: استفاده صددرصدی مردم از ماسک در شرایط فعلی ضمن جلوگیری از موج دوم کرونا قطعاً سلامتی مردم و خانواده‌ها را تا زمان حصول پزشکان به درمان قطعی این بیماری ناخوانده کمک و حفظ کرده و جامعه و خانواده‌ها را با فقدان عزیزان خود مواجه نخواهد کرد.

در ادامه سری به گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام اسدآباد که در تولید ماسک رایگان فعالیت دارد می‌زنیم، گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام اسدآباد از جمله هیئت‌هایی است که از ابتدای شیوع کرونا با همت خالصانه و جهادگونه پا به میدان مبارزه با این بیماری گذاشته و زمانی که فرصت طلبی برخی دلالان و سودجویان با احتکار و قیمت‌های نجومی دسترسی مردم به ماسک را دشوار کرده بود جهادی و خودجوش برای تأمین نیاز ماسک مردم پای کار آمدند تا سهمی در کاهش شیوع این بیماری نامیمون داشته باشند؛ و اینک که بیش از سه ماه از فعالیت این شاگردان مکتب حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد هنوز با قوت تمام و با پشتکار بی چشم داشت پای کار بوده و بر این اعتقاد استوار هستند که تا کرونا تمام نشود دست از کار نخواهند کشید و برای سلامتی جامعه و مردم جهادگونه در این سنگر تا پاسی از شب پشت چرخ‌های خیاطی ماسک رایگان تولید خواهند کرد چراکه ساده‌ترین راه ممکن برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری زدن ماسک است که با تولید آن نجات جان هر عزیزی برای آنان به ارزش تمام دنیاست.

مسئول گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه نیاز است همه ما به عنوان شهروندان یک جامعه با احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر، برای مقابله با این ویروس در یک سنگر واحد قرار بگیریم، خاطرنشان می‌کند: همانطور که پیش‌تر با اطلاع رسانی فراگیر و همکاری پویش‌های مختلف اجتماعی، توصیه «دست ندادن» با یکدیگر، به یک فرهنگ عمومی تبدیل شد، ماسک زدن نیز باید به عنوان یک کلید واژه مهم برای حفظ سلامتی مردم و یک فرهنگ عمومی در جامعه رواج پیدا کند.

بهمن بداغی از تولید و توزیع ۲۰ هزار ماسک رایگان توسط تنها کارگاه فعال جهادی این شهرستان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: هیئت رزمندگان اسلام زیرنظر ستاد مردمی مقابله با کرونا تحت عنوان شاگردان مکتب حاج قاسم از سه ماه پیش از ابتدای سال در مسجد جامع شهر در بحث تولید و بسته بندی ماسک رایگان با توجه به بیماری کووید ۱۹ فعالیت خود را به صورت جهادی آغاز کرده است.

وی با اشاره به تولید روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ عدد ماسک توسط این هیئت جهادی ادامه می‌دهد: تاکنون ۲۰ هزار ماسک با صرف هزینه‌ای افزون بر ۱۰ میلیون تومان توسط جهادگران این هیئت تولید و بین مردم، محلات، ادارات، مدارس، دانشگاه ها، نمازجمعه، شهرداری و بانک‌ها به صورت رایگان توزیع شده که تأمین این تعداد ماسک به صرف هزینه‌ای افزون بر ۴۰ میلیون تومان نیاز دارد.

بداغی با بیان اینکه مواد اولیه تولید ماسک رایگان توسط کمک‌های مردمی و کمک اوقاف بوده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۱۲ نفر از جهادگران با گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام در تولید ماسک همکاری دارند که فعالیت این گروه از ۹ شب تا یک بامداد به صورت شیفت شبانه است.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی و خیرین در تهیه مواد اولیه تولید ماسک رایگان از نقش مؤثری برخوردار بوده است، می‌افزاید: فعالیت هیئت برای تداوم کار خود در تهیه مواد اولیه تولید و بسته بندی ماسک رایگان به کمک‌های مردمی، خیرین و حمایت مسئولان قطعاً نیازمند خواهد بود.

مسئول گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام اظهار می‌کند: در صورتی که هر اداره و دستگاهی نیازمند به ماسک باشد و مواد اولیه تولید ماسک را در اختیار بگذارد هیئت رزمندگان اسلام این آمادگی را دارد که نسبت به تولید ماسک رایگان مورد نیاز ادارات و ارگان‌ها اقدام کند.

وی در ادامه بیان می‌کند: کارگاه تولید ماسک گروه جهادی هیئت رزمندگان اسلام در حال حاضر تنها کارگاه فعال جهادی در شهرستان بوده که به صورت رایگان در حال تولید ماسک مورد نیاز شهرستان است.

بداغی با قدردانی از امام جمعه شهر، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، هیئت حیدریون و کانون مداحان شهرستان در حمایت از کار جهادی آن‌ها می‌گوید: ضمن حمایت خیرین و مشارکت مردم و حمایت مسئولان در کمک به تداوم تولید ماسک رایگان توسط هیئت از مردم می‌خواهیم با زدن ماسک در شکست کرونا یاریگر مدافعان سلامت جامعه باشند.

در پایان اینکه برای همگانی شدن ماسک باید جدای از الزام با آگاهی بخشی هر چه بیشتر خانواده‌ها را نسبت به ضرورت استفاده از ماسک ترغیب و تشویق کرد چراکه به قول یکی شهروندان فرهنگسازی از بطن خانواده مؤثرترین راهکار برای ترویج هر فرهنگ خواهد بود و در کنار این فرهنگسازی بنا به صحبت‌های فرماندار شهرستان راه اندازی خودجوش کمپین‌های استفاده از ماسک در فضای مجازی قطع به یقین در کنار این موارد در همگانی شدن این امر مهم پاسخ مثبت خواهد داد کما اینکه پیش از این راه اندازی کمپین‌های در خانه می‌مانم و سیزده به در خانه بمانیم در بحث فاصله گذاری اجتماعی شهرستان نتیجه مثبت و ارزنده‌ای داشته است.

در این بین لازم است فضای مجازی و رسانه‌ها حرکت زیبای جهادگرانی، چون هیئت رزمندگان اسلام اسدآباد را که هنوز با گذشت بیش از سه ماه با همت خالصانه و بدون هیچ چشم داشت به عشق مردم و سلامتی جامعه شبانه ماسک رایگان تولید می‌کنند را به مردم انعکاس دهند که این امر موجب خواهد بود مردم بدانند باید ماسک بزنند و باید مراقب خود و دیگران باشند چراکه از آن‌ها فقط یکی هست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار