علی خاکسار دومین ویژگی دستکند سامن را ایجاد مجموعه در بستری از سنگ گرانیت دانست و گفت: ایجاد مجموعه‌ای به این گستردگی در دوره‌های تاریخی نیازمند تکنولوژی و ابزار‌های بسیار پیشرفته بوده که سازندگان این مجموعه از آن بهره‌مند بوده‌اند.
کد خبر: ۸۵۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 02 June 2020
معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان گفت: دستکند زیرزمینی سامن مرمت و ساماندهی شده و در اولویت بازگشایی خواهد بود.

به گزارش فارس، خاکسار اظهار کرد: آثار معماری دستکند زیرزمینی سامن در شهر کوچکی به همین نام و در جنوب شهرستان ملایر قرار دارد که این آثار در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و همه در زیر معابر منازل و ساختمان‌های اداری واقع شده که حدود سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

وی ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شده و تاکنون ۶ فصل برنامه پژوهشی شامل شناسایی، پاکسازی، کاوش و پی‌گردی در کارگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر و با فواصل متغیر از هم انجام شده که دستاورد‌های بسیار ارزشمندی از جمله شناسایی بیش از ۸۰ فضای کوچک و بزرگ که با راهرو‌های متعددی به هم ارتباط دارند، داشته است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مجموعه وجود تدفین‌ها و بقایای انسانی متعدد موجود در کف فضا‌ها است که با مطالعات انسان‌شناسی صورت گرفته ویژگی‌های جنسیتی، سنین مرگ و تا حدودی مشخصه‌های نژادی و علل مرگ شناسایی شد.

وی دومین ویژگی دستکند سامن را ایجاد مجموعه در بستری از سنگ گرانیت دانست و گفت: ایجاد مجموعه‌ای به این گستردگی در دوره‌های تاریخی نیازمند تکنولوژی و ابزار‌های بسیار پیشرفته بوده که سازندگان این مجموعه از آن بهره‌مند بوده‌اند.

خاکسار اضافه کرد: این مجموعه دارای ارزش‌های هنری، معماری و فناورانه منحصر به فردی است که در صورت بازگشایی آن به روی علاقمندان و گردشگران می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گرفته و در راستای شعار سال منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصاد جامعه محلی، مهاجرت معکوس و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی، حفظ و احیای مجموعه تهیه شده و با اولویت‌های تعیین شده بخش‌هایی اجرا شده است افزود: این طرح شامل مرمت، ساماندهی و تثبیت ساختار سنگی مجموعه، مرمت، حفاظت و تثبیت اسکلت‌ها و بقایای استخوانی انسانی، مرمت و احیای ورودی اصلی مجموعه، طراحی و ساخت ویترین‌های مناسب برای نمایش تدفین‌ها و اشیای مکشوفه و طراحی و اجرای نورپردازی مجموعه است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: بازگشایی مجموعه در سال جاری از اولویت‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوده و در روز‌های اخیر دور جدید مرمت و ساماندهی مجموعه به منظور آماده‌سازی برای بهره‌برداری آغاز می‌شود.

وی اعتبار مرمت مجموعه را حدود ۲ میلیارد ریال دانست و گفت: برنامه مرمتی فعلی شامل پاکسازی و تخلیه آوار و خاک‌های مازاد فضا‌های داخلی، ساماندهی ورودی اصلی مجموعه، مرمت و اجرای سقف تخریب شده بر اثر بارندگی‌های اوایل سال جاری، احیای راه دسترسی خروجی مجموعه و کف‌سازی و بهسازی مسیر‌های بازدیدکنندگان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار