رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه این سیاست اشتباه متاسفانه در وزارتخانه و شهر‌های ما به مرور رسوخ پیدا کرده و مسکن از حالت نیاز تبدیل به سرمایه شده است افزود: مهمترین عامل اثرگذار بر گرانی مسکن این مسئله است و بدترین نوع سیاستگذاری هم بوده که مسکن به حالت سرمایه‌گذاری تبدیل شد.
کد خبر: ۸۵۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰ 01 June 2020
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مسکن مهر با وجود برخی نواقص تاثیرگذار بود، یکی از عوامل موثر در حل مشکل گرانی مسکن در همدان را ایجاد شهرک‌سازی با تعریف نماد‌ها دانست و گفت: از سال ۷۵ به بعد در همدان شهرک‌سازی نداشتیم.

به گزارش فارس، نرگس نورالله‌زاده با اشاره به اینکه عوامل متعددی باعث گرانی مسکن همدان شده که در سطح کلان و استان تعریف می‌شود اظهار کرد: عوامل کلان به صورت ناخودآگاه بر گرانی مسکن همدان تاثیر‌گذار بوده است.

وی با بیتم اینکه یکی از مشکلات موجود در سطح کلان موضوع تغییر نگاه به حوزه مسکن است گفت: در مبانی نظری هر چیزی به عنوان نیاز تلقی و کالا و سرمایه در نظر گرفته نمی‌شود، در حوزه تورم وارد نمی‌شود، اما وقتی چیزی تبدیل به کالای سرمایه‌ای و به عنوان سرمایه در سبد خانوار قرار می‌گیرد، ناخودآگاه مشمول تورم نیز می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه این سیاست اشتباه متاسفانه در وزارتخانه و شهر‌های ما به مرور رسوخ پیدا کرده و مسکن از حالت نیاز تبدیل به سرمایه شده است افزود: مهمترین عامل اثرگذار بر گرانی مسکن این مسئله است و بدترین نوع سیاستگذاری هم بوده که مسکن به حالت سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه مسائل کلان در خصوص این نوع سیاست‌گذاری‌ها تدبیری اندیشیده شود افزود: در حوزه استانی مهمترین عواملی که باعث گرانی مسکن همدان شده عدم نظارت و گرانی زمین است.

نورالله‌زاده با اشاره به اینکه در همدان شاهد گرانی مسکن هستیم و گرانی مصالح و سایر عوامل بر حوزه مسکن چندان تاثیرگذار نبوده است گفت: وقتی زمین گران باشد هرآنچه در آن ساخته شود قیمت بالایی خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگر بر گرانی مسکن همدان این است که در طرح‌های کلان، همواره می‌گوییم همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است، بافت واجد ارزش، بنا‌های قدیمی و روند تاریخی از قدیم به جدید دارد و همواره از مدنیت ۳ هزار ساله آن صحبت می‌کنیم، اما در آثار و کالبدی شهر متاسفانه نتوانسته‌ایم این‌ها را به منصه ظهور برسانیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان افزود: به عنوان مثال پایتخت قدیمی ایران به نام هگمتانه را داریم، اما منقطع می‌شود و در ادامه نتوانسته‌ایم آثار ۲۰۰ یا ۱۰۰ ساله را در این شهر حفظ کنیم در صورتی که در دنیا در جایی که قدمت دارد تمام سکانس‌های متعلق به قدمت را در بنا‌های آن‌ها و شکل‌گیری شهر می‌بینیم، چون اقدام به تخریب نمی‌کنند.

باید به ایجاد شهر جدید همدان به عنوان پایلوت شهرسازی ایرانی ـ. اسلامی توجه می‌شد

وی تصریح کرد: متاسفانه شعار همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را می‌دهیم، اما در روند اجرای سیاست‌ها همه این بنا‌ها را تخریب می‌کنیم.

نورالله‌زاده با اشاره به اینکه در دنیا بنا‌های شهر‌هایی با قدمت بالا و بافت‌های تاریخی حفظ و در کنار آن فضا‌های سکونتگاهی جدید ایجاد می‌شود افزود: آن‌ها یا شهرک یا شهر جدید ایجاد می‌کنند و این موضوع اثبات شده‌ای در دنیاست.

وی با تاکید به اینکه متاسفانه در سیاست کلان کشور به این موضوع کمتر توجه شده است گفت: از سال ۷۵ به بعد در همدان شهرک‌سازی نداشتیم و سیاست‌هایی هم که در خصوص شهر جدید داشتیم این بوده که متاسفانه استان سال گذشته در شورای نما و شهرسازی موضوع شهر جدید را منتفی اعلام کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه استان از این موضوع استقبال نکرد در صورتی که ایجاد شهر جدید همدان به عنوان پایلوت شهرسازی ایرانی ـ. اسلامی مصوبه سال احتمالا سال ۹۰ یا ۹۱ کشور را داشت بیان کرد: این ظرفیت بسیار خوبی در راستای ایجاد شهر بود تا فضا‌هایی از شهر همدان که باید بافت قدیمی و واجد ارزش باشد، بماند و آن فضاهاییی که نیاز به توسعه جدید دارد در قالب ایجاد شهر جدید آن هم با فرمت بسیار زیبا مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا شهری ایجاد می‌کنند نماد و نشانه‌ای برای آن در نظر می‌گیرند مثلا می‌گویند شهر هوشمند، شهر توریستی، شهر دوستدار کودک و... افزود: این نماد و نشانه حتی خود جنبه توریستی و گردشگری پیدا می‌کند و در دنیا شناخته می‌شود.

نورالله‌زاده بیان کرد: متاسفانه به جای اینکه از این نماد استفاده و فضایی ایجاد کنیم و تعدادی از زمین‌های مناسب شهر جدید که متعلق به دولت و از منابع طبیعی اختصاص یافته بود، استفاده کنیم و فضا‌های جدید برای ساخت و ساز، سکونت و کار، اشتغال و زندگی در کنار همدان داشته باشیم، آن را از بین برده‌ایم.

وی تاکید کرد: این موضوع برمی‌گردد به اینکه همدان چندان جایی برای گسترش شهری ندارد و بخشی که مورد استقبال است به سمت کوه‌ها منتهی می‌شود و از آن طرف هم منتهی به زمین‌های درجه یک کشاورزی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: اگر در بخش کشاورزی شهر ایجاد کنیم به یکی از نقاط تولیدی شهر همدان لطمه می‌زنیم و از طرفی نباید کوه‌ها را نابود کرده و به شهرسازی پرداخت.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلان اشکالات عمده‌ای وجود دارد که متاسفانه باعث شده قیمت زمین در همدان گران شود گفت: حال به قیمت بالای زمین افزایش قیمت مصالح، دستمزد و خیلی از مسائل را اضافه کنیم ناخودآگاه گرانی مسکن را شاهد خواهیم بود.

نورالله‌زاده با بیان اینکه عدم نظارت‌ها بر گرانی مسکن در شهر همدان موثر بوده است افزود: متاسفانه شاهدیم که در مدت یک ماهه چنان قیمت ملک گران می‌شود، بدون اینکه تحولی اتفاق بیافتد که این نشان از نبود نظارت است، هیچ عامل کنترلی هم تعریف نشده تا هر فردی به هر قیمتی که می‌خواهد زمین خود را خرید و فروش نکند.

وی با اشاره اینکه متاسفانه عوامل گرانی مسکن در همدان باعث شده بسیاری از جوانان و خانواده‌ها فقط آرزوی داشتن سقف بالای سر کنند گفت: این حقیقت است که بسیاری از افراد دیگر امکان تامین مسکن ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه وقتی مسکن گران می‌شود ناخودآگاه موضوع افزایش اجاره‌ها نیز مطرح خواهد شد افزود: در این خصوص صاحبخانه این نظر را دارد که سرمایه هنگفتی دارم و چرا باید با قیمتی کمتری در اختیار فردی قرار دهم که بخواهد یک سال از آن استفاده کند؟

وی با اشاره به اینکه مسکن مهمترین نیاز خانواده‌هاست که متاسفانه به مشکل اساسی و دغدغه‌های اصلی امروز تبدیل شده است بیان کرد: شاید حل بخشی از این مشکل به شهرک‌سازی برگردد، اما سیاست خوبی که قبلا کمی با نقص اجرا شد، ساخت مساکن مهر بود.

مسکن مهر با وجود اینکه نواقصی داشت، اما تاثیرگذار بود

نورالله‌زاده با اشاره به اینکه مسکن مهر با وجود اینکه نواقصی داشت، اما تاثیرگذار بود و همین که فکر کنیم برای تعدادی از اقشار چطور می‌توان مسکن تهیه کرد، مهمترین دغدغه است افزود: حل بخشی از مشکلات به شهرسازی برمی‌گردد و بخشی نیز به سیاست‌های کلان مربوط می‌شود تا برای افراد فاقد مسکن تدبیری بیاندیشند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در گرانی مسکن همدان تاثیرگذار است و نمی‌توان تنها یک موضوع را در نظر گرفت و این دیدگاه اشتباه است خاطرنشان کرد: اگر تنها به شهرک‌سازی توجه کنیم و مسائل دیگر را در نظر نگیریم مشکل حل نخواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان افزود: باید راهکار‌های مختلفی را برای حل مشکلات پیش‌بینی کرد که یکی شهرک‌سازی و تامین زمین است، اما مهمترین عامل موضوع گرانی زمین است و وقتی همدان محدوده مشخصی دارد ناخودآگاه با گرانی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه وقتی محدوده کم باشد یعنی عرضه کم و تقاضا زیاد می‌شود و در نتیجه قیمت بالا می‌رود خاطرنشان کرد: باید عوامل موثر را شناسایی و درصد هر کدام را مشخص کرد و به سمت حل مشکلاتی که تاثیر بیشتری دارند رفت تا به کوچکترین آن رسید.

نورالله‌زاده بیان کرد: اگر در هر کدام از حوزه نظیر خدمات بیمه‌ای، خدمات مهندسی، فضای اداری، صدور پروانه و... ورود کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار