مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیوع کرونا و بستری بیماران بدحال مبتلا به این ویروس در بخش‌های آی سی یو سبب اشغال تمامی تخت‌ها و در نتیجه کمبود شده است.
کد خبر: ۸۵۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ 31 May 2020
درحالیکه بر اساس اظهارات مسئولان استانی، وضعیت شیوع کرونا در همدان بحرانی نبوده و تعداد بیماران بستری ناشی از کرونا زیا د. نیست، اما شاهد کمبود تخت آی سی یو در برخی بیمارستان‌ها هستیم.

به گزارش تسنیم، بیماران بدحالی که حال عمومی خوبی ندارند و بخش عمومی بیمارستان‌ها جوابگوی نیازشان نیست نیازمند بستری و گرفتن خدمات از تخت آی سی یو هستند. در این بخش بیمار تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد.

اگرچه مسئولان بهداشت و درمان استان تعداد بیماران بستری ناشی از کرونا در سراسر استان را کمتر از ۶۰ مورد اعلام کردند، اما بیمارستان‌ها از کمبود تخت آی سی یو برای بیماران غیرکرونایی خبر می‌دهند.

در روز‌های گذشته شاهد کمبود تخت آی سی یو در بیمارستان شهید بهشتی و سرگردانی بیماران بد حال بوده ایم. همراه یک بیمار میانسال به خبرنگار تسنیم گفت: بیمار ما حال و روز خوشی ندارد، چند روزی است در بیمارستان شهید بهشتی بستری است و پزشک معالجش دستور بستری در بخش آی سی رو داده است، اما بخاطر کمبود تخت در بخش مراقبت‌های ویژه هنوز انتقال داده نشده است.

وی با بیان اینکه وقتی از این وضعیت گلایه مندیم و شکایت خود را با مسئولان بیمارستانی درمیان می‌گذاریم می‌گویند: تمامی تخت‌های آی سی یو پر است پس باید منتظر بمانید بیماری فوت کند تا بتوانیم بیمار شما را به این بخش انتقال دهیم.

یک شهروند همدانی نیز که پدرش در روز‌های گذشته در این مرکز بستری بوده، تصریح کرد: پدرم ماه گذشته در بخش عفونی بیمارستان بستری بود، پس از سه روز بستری در این بخش شاهد بدتر شدن شرایط جسمانی اش بودیم که پزشکش دستور بستری در آی سی یو را داد، اما تخت خالی برای انتقال پدرم وجود نداشت.

وی تصریح کرد: پرستاران و مسئولان بیمارستانی، بیماری کرونا را عامل اصلی کمبود تخت آی سی یو در این مرکز می‌دانند، اما اگر اینگونه باشد پس یعنی آمادگی سیستم درمانی دانشگاه برای مواقع بحرانی کافی نیست.

۱۴ تخت آی سی یو در اختیار بیماران کرونایی است

رئیس بیمارستان شهید بهشتی همدان گفت: با توجه به شیوع کرونا در استان، ۱۴ تخت آی سی یو از تخت‌های این مرکز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

دکتر محمد عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در مجموع بیمارستان شهید بهشتی مجهز به ۳۴ تخت آی سی یو است که با توجه به شرایط کرونایی ۱۴ تخت را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم و ۱۰ تخت نیز برای بیماران مغزی بیمارستان سینا که به این مرکز انتقال یافتند تعلق گرفته است.

وی افزود: در شرایط عادی و غیر بحرانی کمبودی از نظر تعداد تخت‌های آی سی یو وجود ندارد و متناسب با نیاز بیماران است.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی همدان با بیان اینکه در این بیمارستان فضای خالی برای ارتقای تخت‌های آی سی یو وجود دارد، ابراز کرد:، اما به دلیل مشکلی که بر سر مالکیت این زمین با بهزیستی وجود دارد این خواسته محقق نشده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیوع کرونا و بستری بیماران بدحال مبتلا به این ویروس در بخش‌های آی سی یو سبب اشغال تمامی تخت‌ها و در نتیجه کمبود شده است.

دکتر حسن بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: بیماران از کمبود تخت آی سی یو در بیمارستان شهید بهشتی گلایه‌مند هستند، اما این کمبود فقط مختص همدان نیست و در بیشتر استان‌ها این شرایط وجود دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است در فصل پاییز و زمستان با موج جدیدی از مبتلایان به کرونا مواجه شویم، تصریح کرد: بر همین اساس وزارتخانه به دنبال توسعه تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌های دارای ظرفیت و فضای خالی است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه کبود تخت‌های آی سی یو را به وزارتخانه اعلام کردیم، اظهار داشت: در بیمارستان شهید بهشتی همدان پتانسیل افزایش تخت‌های آی سی یو وجود دارد.

بهرامی با بیان اینکه کمبود تخت در بیمارستان‌های شهرستان‌های استان محسوس نیست، ابراز کرد: در شرایط عادی تعداد تخت‌های آی سی یو موجود در بیمارستان‌ها مطابق با استاندارد‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان سینا مرکز بستری بیماران کرونایی است، گفت: بیماران سرطانی، دیالیزی و بیمارانی که از نظر جسمانی شرایط حساسی دارند و مبتلا به کرونا هستند در بیمارستان شهید بهشتی بستری می‌شوند.

همیشه ضعف‌ها و کمبود‌های یک مجموعه در شرایط بحرانی بر ملا می‌شود. کمبود تخت‌های آی سی یو در وضعیت کرونا نیز از ضعف‌های سیستم درمانی است که این روز‌ها گریبان گیر بیماران شده است. اگرچه متولیان سیستم بهداشت ودرمان استان تعداد بیماران بستری شده کرونایی را کمتر از ۶۰ مورد اعلام کردند و تعداد بیماران همدان نسبت به استان‌های همجوار کمتر است، اما با این حال باز هم با کمبود تخت مواجه هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار