تابستان فصلی پر چالش در حوزه تامین برق و انرژی به شمار می‌رود ، همه توصیه‌ها دراین فصل سمت و سوی مصرف بهینه می‌گیرد ، چشم‌هایی نگرانند که نکند لامپی خاموش و پریزی تهی از انرژی شود ، دست‌هایی هم در تلاشند که هیچ لامپی خاموش و هیچ پریزی تهی از انرژی نگردند.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 29 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:موضوعی که کارشناسان و مدیران شرکت های برق دراستان فارس بر آن تاکید می کنند این است که با برنامه ریزی های دقیق و همچنین پیگیری موضوعات مدیریت مصرف بتوان مشکل کمبود تولید برق را در تابستان مدیریت کرد ، مدیریت مصرف و مدیریت اوج بار برای تابستان پیش رو موضوعی ضروری است تا از خاموشی های ناخواسته جلوگیری شود.

تاکیداتی نیز در زمینه استفاده از مولدهای خود تامین دستگاه های دولتی در ایام پیک مصرف برق ، الزام دستگاه های دولتی برای تامین حداقل 20 درصد از برق مورد نیاز توسط سیستم های خورشیدی ، کاهش تلفات برق ، مقاوم سازی شبکه ها ، انعقاد تفاهم نامه های کاهش مصرف در ساعت اوج از سوی کشاورزان و صاحبان صنایع در سال‌های گذشته انجام شده که هر کدام در جای خود منشاء اثر برای عبور از تابستان بوده است.

تابستان گذشته اوج مصرف برق در استان فارس نقطه ۳۶۰۰ مگاوات بوده است و اگر بر اساس برآوردهای هر ساله با ۵ درصد افزایش مصرف روبرو باشیم امسال باید توان تولید حدود ۳۸۰۰ مگاوات انرژی در ساعت اوج را داشته باشیم بنا بر این تجهیزات و تاسیسات نیروگاهی و انتقال و توزیع می بایست برای تامین ۱۸۰ مگاوات انرژی بیشتر از تابستان گذشته آماده باشد در حالی که توان تولید و تامین انرژی در تابستان امسال بیشتر از این عدد برنامه ریزی شده است.

بنا بر این مدیریت مصرف بهینه شرط اصلی برای تحقق مصرف بدون دغدغه در تابستان امسال است و چنانچه شهروندان در زمینه مصرف بهینه مشارکت بیشتری کنند و روشن کردن وسایل پر مصرف را به ساعت های خارج از اوج مصرف موکول کنند تابستانی بدون دغدغه و نگرانی را در شیراز و سایر شهرهای فارس پشت سر خواهیم گذاشت.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اخیرا در سومین نشست کارگروه مدیریت هماهنگی اوج مصرف با تحلیل و ارزیابی راهکارهای ارائه شده برای عبور از اوج مصرف تابستانی گفت: مدیریت بهینه مصرف و اتخاذ رویکردهای مثبت در تامین و انتقال پایدار برق برای عبور از نقطه اوج مصرف تابستانی در اولویت است.

غلامرضا نصیری با تاکید بر اینکه مطابق با فرامین مقام معظم رهبری امسال باید به شعار سال و جهش تولید توجه ویژه داشته باشیم اظهار داشت : جهش تولید هموار کننده بستر لازم برای عبور از اوج مصرف تابستانی است ، تحقق شعار سال در کنار مدیریت مصرف میتواند شرایطی فراهم کند که با اطمینان بهتر و بیشتر مصرف برق در تابستان پیش رو را مدیریت نماییم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اضافه کرد: همدلی و همراهی بین شرکت برق منطقه ای فارس و شرکت های توزیع برای مدیریت بار تابستان ۹۹ بسترهای لازم برای مدیریت بهینه مصرف را فراهم کرد ، همچنین استفاده از دانش و تکنولوژی برای مدیریت بهینه مصرف و آگاهی بخشی عمومی برای مدیریت مصرف مشترکین برق رویکردهایی است که می‌توان با اتکا به آن به تامین و انتقال بهینه برق به ویژه در تابستان پیش رو به آن اطمینان داشت.

مهندس نصیری در ادامه با اشاره به اینکه روند صعودی مصرف برق طی سال های گذشته، هزینه زیادی برای سرمایه گذاری در این صنعت به منطقه وارد کرده است اضافه کرد: بخش عمده این افزایش مصرف مربوط به فصل تابستان است و عملا در سایر فصول کارایی چندانی ندارد ، از این رو می طلبد با مشارکت جمعی ومدیریت مصرف برای عبور از فصل تابستان همت گماشت و با یک برنامه ریزی منسجم و کارآمد و با هماهنگی بین بخشی در این عرصه تلاش و مجاهدت کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس به برخی از مشوق ها برای مدیریت بهینه مصرف هم اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای اجرای برنامه مدیریت مصرف مشوق‌هایی از قبیل پرداخت پاداش به مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته است ، شرکت های توزیع می توانند امسال هم با انعقاد تفاهم نامه های دوجانبه با مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزی و همچنین ترویج مصرف بهینه بین شهروندان از مشوق های وزارت نیرو بهره گیری نمایند و موضوع گذر از تابستان ۹۹ را برنامه ریزی و مدیریت کنند.

نصیری در پایان افزود: صنعت برق فارس و بوشهر نیز علاوه بر راهکارهای ترویج مصرف بهینه و مدیریت مصرف موضوع افزایش ظرفیت پست ها ، بهبود فعالیت خطوط فوق توزیع ، خرید و نصب سیستمهای پایش و راهبری و مدیریت شبکه انتقال را به عنوان استراتژی‌ تسهیل در تامین برق برای فصل گرم سال ۹۹ در نظر گرفته است.

مدیران عامل شرکت های توزیع برق استان فارس و شیراز نیز به بیان دیدگاههای تخصصی پیرامون چگونگی مدیریت بهینه و راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف برق برای عبور از نقطه اوج مصرف تابستانی پرداختند و هر کدام گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های در دست اقدام ارائه کردند.

احمد رضا خسروی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این نشست با بیان اینکه این شرکت طی سال های گذشته یکی از شرکت های پیشرو در زمینه مدیریت مصرف در کشور بوده است، فعالیت های انجام شده در این راستا، و در زمینه مدیریت بار کشاورزی را منحصر بفرد خواند و افزود : این شرکت در تلاش است تا با تعامل مناسب با مشترکین زیر مجموعه و بکار گیری فناوری برای مدیریت اوج مصرف تلاش نماید.

جلال زراعت پیشه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه الگوی مصرف مشترکین طی سال های اخیر تغییر قابل توجهی داشته است از برنامه جامع و مدون این شرکت برای مدیریت پیک بار مشترکین خانگی، صنعتی و تجاری خبر داد.

در هر حال با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و پیش بینی افزایش اوج مصرف برق درسال جاری نسبت به سال گذشته واز سوی دیگر قرارگرفتن پیک بار در بخش اداری از ساعات ۱۱ الی ۱۵، صرفه جویی و اعمال موارد بهینه سازی مصرف برق در ساختمان‌های اداری نقش مؤثری در جهت کنترل پیک بار و کاهش خاموشی‌های ناشی ازکمبود نیرو خواهد داشت.

کنترل و تاکید به خاموش نمودن سیستم‌های سرمایی، روشنایی و لوازم اداری بعد ازوقت اداری ودر مواقع غیرضرور، تنظیم درجه حرارت محل کار بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد برای زمان کاری، استفاده از روشنایی طبیعی روز، استفاده ازلامپ های کم مصرف در صورت نیاز به روشنایی مصنوعی، نصب سایبان بر روی وسایل سرمازا که در معرض مستقیم آفتاب قرار دارند و جلوگیری از اتلاف انرژی با استفاده از نصب پنجره‌های دوجداره، درهای اتوماتیک از مواردی است که می‌توان با انجام آنها در بهینه سازی مصرف برق در ساختمان‌های مسکونی و اداری و عبور موفق از ساعات اوج مصرف نقش مؤثری داشت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار