رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: امسال حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان را به منظور صیانت از آب و خاک و گونه‌های گیاهی با ارزش دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 28 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،عبدالعلی جلیلیان ، با بیان اینکه ذخیره‌گاه جنگلی، عرصه جنگلی است که به دلایل اکولوژیک و یا دخالت‌های انسان دچار آسیب شده و با خطر انقراض یک یا چند گونه جنگلی روبرو است و باید از آن حفاظت شود، گفت: امسال به صورت ویژه مدیریت ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان را در برنامه داریم.

وی اضافه کرد: ذخیره گاه‌های جنگلی، جنگل‌های جدا افتاده‌ای هستند که با سایر جنگل‌های استان به هم‌پیوستگی ندارند که در استان کرمانشاه بیش از ۹۵۰ هکتار از این دست جنگل‌ها داریم.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه در ۱۰ شهرستان استان کرمانشاه ذخیره‌گاه‌های جنگلی داریم، گفت: بیشترین این ذخیره گاه‌ها را در دو شهرستان سنقروکلیایی و صحنه داریم. به عنوان مثال در شهرستان سنقروکلیایی یک تکه جدا افتاده از جنگل‌های بلوط را داریم که در خطر انقراض است و امسال مورد مراقبت ویژه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه محصور سازی، اجرای عملیات بهداشتی، انجام مراقبت‌های ویژه و... از جمله اقداماتی است که در سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان انجام خواهد شد، گفت: حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان آن‌ها را از هرگونه دست درازی مصون خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به ارزش ژنتیکی بسیار بالای ذخیره گاه جنگلی، قسمتی از جنگل که در خطر آسیب قرار گرفته مورد حفاظت است تا از انقراض آن با تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه مساحت جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه را ۵۲۷ هزار و ۴۰۳ هکتار اعلام کرد و افزود: گونه غالب جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه بلوط ایرانی است، ضمن اینکه بنه، زالزالک، گلابی جنگلی، ارزن، کیکم و آلبالوی جنگلی از دیگر گونه‌های جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه هستند.

جلیلیان با بیان اینکه بیشترین جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه در منطقه اورامانات قرار دارند، گفت: شهرستان پاوه بیشترین جنگل‎های استان کرمانشاه را دارد، ضمن اینکه در شهرستان‌های جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، اسلام آباد غرب، دالاهو، کرمانشاه و قصرشیرین هم به صورت محدود جنگل داریم.

جلیلیان با بیان اینکه ۴۰ درصد نیاز آبی کشور را جنگل‌های زاگرس تامین می‌کنند، گفت: این جنگل‌ها نقش مهمی در حفاظت خاک دارند، ضمن اینکه این جنگل‌ها در کنار ارزش‌های زیستی در تصفیه هوا و کاهش میزان آلودگی‌های هوا نقش مهمی دارند و از نظر اکوتوریسمی هم دارای ارزش‌های زیادی هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار