رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان از تعویض پلاک یک روزه خودرو‌های پلاک تهران خبر داد و گفت: خودرو‌های دارای پلاک تهران که مالکانشان ساکنان همدان هستند، به صورت یک روزه تعویض می‌شود. اما تا اوایل اردیبهشت خبری از بازگشایی مراکز تعویض پلاک نبود، اما بلافاصله بعد از بازگشایی مردم برای تعویض پلاک اقدام کردند.
کد خبر: ۸۵۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 27 May 2020
ماجرا از وقتی شروع شد که کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شد، مهمانی که هنوز هم که هنوز است دست از سرمان برنداشته و کنگر خورده و لنگر انداخته. روز‌های پایانی سال گذشته را که مرور می‌کنیم با اتفاقات جالب، اما تلخی رقم خورد، برای برخی تجاربی در پی داشت که شاید در شرایط عادی هرگز دست به چنین کاری نمی‌زدند.

به گزارش ایسنا، وقتی ممنوعیت تردد در محور‌ها و محدودیت ورود به شهر‌ها مطرح شد، مردم ناخواسته به سمت کاری که منع شده بودند، هجوم آوردند... گفته می‌شد مسافران به شهر‌ها راه داده نمی‌شوند و فقط پلاک‌های بومی هر شهر اجازه ورود دارند... همین موضوع دستاویزی برای دور زدن قانون شد، برخی پلاک خرید و فروش کردند و برخی کرایه ماشین را بهترین گزینه دانستند و برخی حاضر شدند به هر قیمتی وارد شهری شوند که به نظرشان مأمن و پناهگاهی برایشان محسوب می‌شد غافل از اینکه در روز‌های کرونایی هیچ کجا امن‌تر از خانه هایشان نیست.

داستان از زمانی جدی‌تر شد که پلیس پلاک‌های تهرانی و شهرستانی را شناسایی کرده و برایشان پیامک خروج از شهر را صادر می‌کرد یا از بومیان صاحب پلاک غیربومی عدم خروج از منزل را خواستار بود در غیر این صورت جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظارشان بود به طوریکه اوایل اردیبهشت ماه فرمانده انتظامی استان همدان از اعمال قانون و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی ۱۰۱۴ راننده خاطی به دنبال اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت برای تردد خودرو‌های غیربومی خبر داد.

در پی این موضوع رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان از تعویض پلاک یک روزه خودرو‌های پلاک تهران خبر داد و گفت: خودرو‌های دارای پلاک تهران که مالکانشان ساکنان همدان هستند، به صورت یک روزه تعویض می‌شود. اما تا اوایل اردیبهشت خبری از بازگشایی مراکز تعویض پلاک نبود، اما بلافاصله بعد از بازگشایی مردم برای تعویض پلاک اقدام کردند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان درباره آخرین وضعیت تعویض پلاک‌های خودرو در استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به شرایط کرونا و ممنوعیت ورود مسافران به استان همدان، دستور تعویض پلاک‌های غیربومی به استان‌ها ابلاغ و پس از تعطیلات نوروز کار تعویض پلاک آغاز شد.

سرهنگ علی فکری با بیان اینکه پلاک‌های غیربومی همدان دارای دو وضعیت هستند که یا به شماره استان تهران و یا به شماره سایر شهرستان‌های همدان بودند، ادامه داد: از کل پلاک‌های تعویضی، ۶۰ درصد مربوط به شهرستان‌های همدان و مابقی مربوط به سایر استان‌ها بود.

فکری تأکید کرد: حدود ۶۰ درصد خودرو‌ها با پلاک غیربومی در این مدت تعویض پلاک شدند و مابقی به دلایل مختلف همچون خرید‌های وکالتی و ... همچنان در وضعیت سابق باقی مانده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مالکان خودرو نیز با ارائه سند و مدارکی دال بر سکونت در تهران و سایر استان‌ها و یا اشتغال در دو استان خود را از تعویض پلاک معاف کردند، افزود: نهاوند و ملایر بیشترین پلاک غیربومی را در کل استان به خود اختصاص داده اند.

فکری بیان کرد: براساس قانون، پس از معامله خودرو، مالک باید طی ۷۲ ساعت اقدام به تعویض پلاک خود کند که در بسیاری از موارد وکالتی خریدن خودرو و یا تمایل مالک جدید به داشتن پلاک سابق، باعث به تعویق افتادن تعویض پلاک می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ خودرو در استان همدان دارای پلاک‌های غیربومی هستند که ۶۰ درصد از این خودرو‌ها اقدام به تعویض پلاک خود کردند.

یک جامعه شناس نیز از دلایل متعدد افراد برای انتخاب استان برای پلاک خودرو و اخذ پلاک غیربومی سخن به میان آورد و گفت: اکثر این افراد برای عدم شناسایی خود و پنهان کردن هویت خود پلاک غیربومی را انتخاب می‌کنند همچنین برای عده‌ای داشتن پلاک غیربومی یک اعتبار و ارزش است که برای مثال تنها با داشتن یک پلاک پایتخت امکان پذیر می‌شود.

دکتر صفی‌الله صفایی با تأکید بر اینکه از دلایلی که منجر به ضرر و زیان افراد در اثر داشتن پلاک غیربومی می‌شود، اظهار کرد: سارقان حرفه‌ای بیشترین دستبرد را از خودرو‌هایی که غیربومی هستند انجام می‌دهند و آمار نشان می‌دهد خودرو‌های با پلاک بومی کمتر دچار سرقت اشیاء و سایر وسایل موجود در خوددرو می‌شوند این درحالیست که سارقان و افرادی که دست به کار‌های خلاف می‌زنند برای انجام جرم و جنایت خود پلاک‌های غیربومی را انتخاب می‌کنند تا شانس برملا شدن هویت خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه این مقوله هنوز به یک پدیده در کشور تبدیل نشده است، افزود: این اقدام برخی افراد قابل انکار و پاک کردن صورت مسئله نیست چراکه تعداد افرادی که دست به تغییر پلاک خود می‌زنند و پلاک غیربومی را انتخاب می‌کنند آمار بالایی از آن‌ها در کشور وجود ندارد که برای ما ایجاد مسئله کند، اما اینکه چنین رفتار‌هایی با دلایل گوناگون در بین مردم وجود دارد، امری طبیعی است.

صفایی با بیان اینکه برای عده‌ای از افراد انتصاب پلاک خودرو به استانی مشخص فاقد اهمیت است، گفت: ما نمی‌توانیم این افراد را نادیده بگیریم چراکه برای بعضی از این افراد اهمیتی ندارد که پلاک خودرو آن‌ها برای کدام استان است و باید جوانب همه مسئله را درنظر داشته باشیم و همه افراد را با یک نگاه قضاوت نکنیم.

سعید جوان همدانی درباره علت گرفتن پلاک تهران برای خودروی گران قیمت خود گفت: علت خاصی ندارد، اما دوست داشتم نمره خودروی خود را به شماره پایتخت بگیرم، از این رو در زمان پلاک زدن آدرس منزل خواهرم که ساکن تهران است را دادم.

لیلا یک بانوی شهرستانی نیز درباره پلاک همدانی خود اظهار کرد: هنگامی که خودروی جدید خریدم تصمیم داشتم برای ادامه زندگی به شهر همدان مهاجرت کنم، به همین علت پلاک ۱۸ را برای خودروی خود انتخاب کردم، اما بعد‌ها و با مشکلات و گرانی‌های موجود، دیگر مهاجرت و سکونت برایم ناممکن شد و خودروی من به همان پلاک همدان باقی ماند.

محمدرضا جوان ساکن همدان با خودروی اسپرت و آخرین سیستم که معلوم است خرج زیادی برای به روز کردن خودروی خود کرده و از قضا پلاک آن نیز به شماره یکی از شهر‌های خوزستان است نیز درباره دلایل انتخاب پلاک غیربومی گفت: اصالتا اهوازی هستم که به علت شرایط کاری در همدان زندگی می‌کنم و در روز‌های آخر هفته و تعطیلات دائماً در مسیر همدان و اهواز هستم، از آنجایی که خانواده و همه اقوامم در اهواز سکونت دارند و خودروی خود را از آنجا خریداری کرده ام، به همین علت پلاک اهواز دارم و به محض تغییر شرایط کاری به زادگاهم بازخواهم گشت؛ بنابراین پیداست افراد بنا به دلایل مختلفی از جمله کلاس کار و عشق پلاک تهران، مهاجرت، کسب و کار، تردد زیاد به پایتخت و گیر نکردن در ترافیک‌های زوج و فرد و ... اقدام به انتخاب پلاک تهران یا سایر شهرستان‌ها می‌کنند که در چنین روز‌هایی به جای کار راه انداز بودن، دردسرساز می‌شود پس چه خوب است که هر کس پلاک شهرش را بپذیرد و این مقبولیت ملی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار