مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه با حضور عشایر در تپه پیسای همدان برخورد قانونی صورت گرفته است، گفت: تپه پیسا در داخل حریم شهر قرار دارد و جای عشایر نیست.
کد خبر: ۸۵۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 26 May 2020
با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از شروع کوچ عشایر هنوز شاهد حضور ایلات در نقاط مختلف شهر همدان و حاشیه جاده‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، پانزده اردیبهشت به عنوان تقویم رسمی کوچ عشایر درنظر گرفته شده و عشایر هر ساله در این تاریخ وارد استان همدان می‌شوند و در مراتعی که به آن‌ها پروانه داده شده، استقرار می‌یابند، اما امسال اگرچه ورود عشایر به استان کنترل شد و اجازه ورود زودهنگام کوچ‌نشینان به مراتع داده نشده، اما باز هم کوچ عشایر بی‌سروسامان مانده است.

آنچه از دوران کودکی و مدرسه درباره عشایر گفته شده تصویری از عشایر در ذهن‌هایمان ساخته که در آن ایل‌هایی با سیاه چادر‌ها و دام‌هایشان خارج از شهر و در دل طبیعت و مراتع بوده، اما امروزه کودکانمان عشایر را در حاشیه جاده‌ها و حتی در داخل شهر می‌بینند و دیگر نیازی نیست برای دیدن عشایر به میدان میشان، تاریکدره و ارتفاعات الوند بروند.

اگر از جاده‌های همدان به سمت کرمانشاه عبور کنید حتماً سیاه چادر‌هایی که در حاشیه جاده برپا شده را خواهید دید. حتی این روز‌ها عشایر پا در حریم شهر گذاشته و در تپه پیسا که یکی از نقاط تاریخی شهر همدان است، زندگیشان را در سیاه چادر‌های خود سپری می‌کنند.

شاید شهرنشینی عشایر در نگاه اول و گذرا برای مردم جالب باشد، اما نکته مهمتر این است که عشایر متعلق به مرتع و طبیعت هستند و باید این فرهنگ را حفظ کنند و از طرفی با توسعه شهر حضور دام عشایر در شهر‌ها باعث پدیدار شدن مشکلات بهداشتی دیگری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه با حضور عشایر در تپه پیسای همدان برخورد قانونی صورت گرفته است، گفت: تپه پیسا در داخل حریم شهر قرار دارد و جای عشایر نیست.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عشایر سرگردان زیادی در استان وجود دارد، اظهار کرد: عشایری که در تپه پیسا مستقر هستند ذی حق نبوده و معمولاً هم چند روزه جابه جا می‌شوند.

وی تصریح کرد: قرار است در تپه پیسا پارک ۸۰ هکتاری آمادای احدث شود که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده و باید در کاگروه ماده ۸ بحث و بررسی شود، اما با این وجود این منطقه جای عشایر نیست.

وی با تأکید بر اینکه ما با عشایر پروانه‌دار مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: جایگاه عشایر دارای پروانه چرا مشخص است و مشکلی با این عشایر نداریم، اما متأسفانه تعداد این عشایر هم زیاد شده در حالیکه مراتع ما تغییری نکرده بنابراین باید به دنبال مشاغل جایگزین باشند.

خزائی با بیان اینکه در تپه پیسا مباحث میراث فرهنگی وجود دارد، یادآور شد: عشایری که فاقد پروانه چرا هستند، سرگردان شده و جایگاهی ندارند به همین علت هر چند روز یکبار در نقاط مختلف جابه‌جا می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه فشار دام در مراتع استان همدان ۹ برابر ظرفیت مراتع است، افزود: در استان همدان ۷۰ هزار واحد دامی پروانه چرای دام به عشایر داده شده است در صورتی که ۴۵۰ هزار دام وارد مراتع می‌شوند.

وی درباره ادعای مالکیت مراتع سه گردوی همدان توسط گروهی از عشایر نیز به ایسنا گفت: این موضوع باید بررسی شود چراکه ممکن است برخی از عشایر در آن منطقه زمین کشاورزی داشته باشند.

مدیر امور عشایری استان همدان نیز با تأکید بر اینکه عشایر فقط در نقاطی که پروانه چرا دارند، اجازه استقرار دارند، گفت: در حال حاضر هنوز عشایر در سامانه‌های استان مستقر نشده و در نقاط مختلف پراکنده هستند.

حسین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استقرار عشایر در تپه پیسا اظهار کرد: عشایر وارد استان همدان شده‌اند، اما به علت مشکلات فنی راه‌ها و آب و هوایی هنوز وارد مراتع نشده اند.

وی با بیان اینکه عشایر استان همدان در ۷۲ سامانه عرفی مستقر می‌شوند، تصریح کرد: هر ساله عشایری که پروانه چرا ندارند، در نقاط مختلف پراکنده می‌شوند که ما به این عشایر تذکر می‌دهیم تا در نقاط ممنوعه مستقر نشوند.

محمدی ادامه داد: براساس سرشماری سال ۸۷ در استان همدان ۲۱۸۹ خانوار عشایری وجود داشته و در پیش آمارگیری که توسط امور عشایری انجام شده، تعداد عشایر استان ۴۰۰۰ خانوار است.

مدیر امور عشایری استان همدان درباره غربالگری عشایر نیز خاطرنشان کرد: مرحله اول غربالگری عشایر انجام شده و طی امروز و فردا نیز مجدداً طرح غربالگری در چادر‌های عشایر صورت خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار