آنگونه که گفته می شود تا قبل از ظهر امروز حدود 200 هکتار از این مراتع دچار آتش سوزی شده اند و متاسفانه از بین رفته اند این در حالی است که کمبود امکانات و تجهیزات و بی نتیجه ماندن تلاش های نیروهای عمل کننده در مهار ، باعث شده است ، آتش گسترش بیشتری پیدا کند و مراتع غنی این مناطق در آستانه نابودی کامل و غم انگیزی قرار گیرند!
کد خبر: ۸۵۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 25 May 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از روز جمعه تاکنون آتش سوزی مناطق وسیعی از مراتع و جنگل های گچساران را دربر گرفته است و تاکنون عملیات نیروهای دولتی و مردمی به نتیجه نرسیده است و همچنان آتش زبانه می کشد .
آنگونه که گفته می شود تا قبل از ظهر امروز حدود 200 هکتار از این مراتع دچار آتش سوزی شده اند و متاسفانه از بین رفته اند این در حالی است که کمبود امکانات و تجهیزات و بی نتیجه ماندن تلاش های نیروهای عمل کننده در مهار ، باعث شده است ، آتش گسترش بیشتری پیدا کند و مراتع غنی این مناطق در آستانه نابودی کامل و غم انگیزی قرار گیرند!
آنگونه که فرهام جلیل ، معاون حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید : علاوه بر نیروهای منابع طبیعی شهرستان، نیروهای مردمی و محلی، محیط زیست و شهرداری در حال کمک به خاموش کردن آتش سوزی هستند، همچنین نیروهای منابع طبیعی استان نیز به منطقه آتش سوزی اعزام و بوسیله بالگرد به محل آتش سوزی هلی برد شدند.
جلیلی در خصوص میزان خسارات وارد این آتش سوزی تصریح کرد: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وارد آتش سوزی در دست نیست و پس از مهار ارزیابی خواهد شد.
 توضیح : جدیدترین خبرها و گزارشات ، تصاویر و فیلم های مربوط به عملیات دز این خبر بروز رسانی می شود .....
 
پیش بینی استاندار از زمان مهار کامل آتش سوزی
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۲۱:۳۹

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، استاندار در گفتگویی که با ایسنا داشت ، گفت : در صورتی که تا پایان وقت امروز دوشنبه آتش سوزی مهار و کنترل نشود بالگردها در استان می مانند و از صبح روز سه شنبه عملیات اطفای حریق را آغاز خواهند کرد تا اینکه قبل از ظهر فردا آتش سوزی به طور کامل مهار و خاموش شود.

وی با اشاره به اقدام خوبی که برای کمک به مهار آتش سوزی صورت گرفت، بیان کرد: نیروهای مجرب، آموزش دیده و مجهز از شهرستان های کهگیلویه، چرام، بویراحمد و باشت نیز به محل آتش سوزی جنگل های گچساران اعزام شدند که در کنترل آتش سوزی موثر بودند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزیر کشور، فرماندهان نیروهای مسلح و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور طی تماس های تلفنی پیگیر وضعیت آتش سوزی جنگل های گچساران بودند.
کلانتری افزود: افکار عمومی به درستی نگران جنگل های گچساران هستند اما علت آتش سوزی نباید فراموش شود و باید با افرادی که با بی اعتنایی به جنگل ها، منابع طبیعی و محیط زیست کوتاهی، سهل انگاری و غفلت، باعث آتش سوزی جنگل ها که تضمین کننده سلامت مردم و جامعه هستند، می شوند برخورد جدی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: از دستگاه های قضایی استان انتظار داریم که با عاملان آتش سوزی جنگل ها طبق قانون برخورد شود تا شاهد چنین آتش سوزی هایی نباشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح جامع بلند مدتی برای جنگل های زاگرس به خصوص جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تدوین و ارائه است تا با استفاده از دانش روز، نیروهای آموزش دیده و ظرفیت های مردمی از جنگل ها، حفاظت کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان خسارات وارده به جنگل های گچساران بیان کرد: برآورد اولیه نشان می دهد که حدود ۱۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران تاکنون خسارت دیده اند اما آمار دقیق و نهایی پس از اطفای حریق از سوی منابع طبیعی استان ارزیابی، مشخص و اعلام خواهد شد.

آمادگی اعزام یگان های رزمی تیپ 48 فتح به منطقه
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۲۱:۳۳

فرمانده تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی یگان های رزمی تیپ 48 فتح و گردان های بسیج استان آماده اعزام به محل آتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند.

سرهنگ حسن حکمتیان دقایقی قبل، اظهار کرد: آتش سوزی جنگل ها و مراتع کوههای خامی، خنگ بنار و گوهر نارگ گچساران که از عصر روز جمعه آغاز شده بود پس از چندین بار مهار به دلیل وزش باد دوباره شعله ور شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر گردان های امام حسین (ع) گچساران و باشت، تمامی نیروهای امدادی و مردمی ، تشکل های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی ، ادارات و سازمان ها در ارتفاعات گچساران مشغول مهار آتش سوزی هستند.

سرهنگ حکمتیان ابراز داشت: تمامی یگان های رزمی تیپ 48 فتح و گردان های بسیج استان آماده اعزام به محل آتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند اما بنابر هماهنگی و دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد چنانچه این آتش سوزی ها تا امشب ادامه داشته باشد فردا صبح این نیروها به محل حادثه اعزام خواهند شد .

وی گفت: دو بالگرد آب پاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در حال انتقال آب از سد کوثر به محل حادثه و اطفای حریق مشغول اند.

فرمانده تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد افزود: دو بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از صبح امروز مشغول عملیات هلی برن نیروهای امدادگر به ارتفاعات و محل اتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند.

وی عنوان کرد: بنابر دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بالگرد دیگر نیروی زمینی سپاه یکی از شیراز و دیگری از تهران آماده پرواز به سمت گچساران هستند و چنانچه روند آتش سوزی ها ادامه یابد فردا به محل حادثه اعزام می شوند.

سرهنگ حکمتیان بیان کرد: خستگی نیروها, سخت گذر بودن منطقه، بادشدید و خشک بودن مراتع را مشکلات مهار آتش سوزی در ارتفاعات گچساران است و امیدواریم با تلاش تمامی نیروها امشب این آتش سوزی به طور کامل مهار شود.

به دبیر ستاد بحران گچساران گفت: برآوردهای اولیه‌‌ کارشناسان نشان می دهد از چهار روز پیش تاکنون ۳۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخته است.

گزارش میدانی از کوه گوهر + تصاویر
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۹:۲۴

یکی از فرهنگیان گچساران که به صورت داوطلبانه به منطقه آتش سوزی در کوه گوهر رفته است لحظاتی پیش آخرین وضعیت این منطقه را توضیح داد.
اسماعیل علیپور ، در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اظهار داشت : پس از دیدن شعله های آتش که از کوه های اطراف شهر زبانه می کشید به همراه تعدادی از همکاران فرهنگی به فرمانداری مراجعه کردیم و به عنوان داوطلب خواستار اعزام به منطقه برای کمک به اطفاء حریق شدیم .
علیپور افزود : پس از هماهنگی های لازم به وسیله بالگرد شرکت نفت و هوانیروز ارتش به منطقه نارک کوه گوهر اعزام شدیم .
وی ادامه داد در محل آتش سوزی به همراه نیروهایی از شهرستان های ، چرام ، دهدشت و بویراحمد ، کار اطفاء حریق را آغاز کردیم.
علیپور گفت : نیروهای منابع طبیعی با دستگاه های دمنده و ما نیروهای داوطلب هم با پارو و شاخه های درختان اقدام به خاموش کردن آتش نمودیم.
وی ادامه داد : متاسفانه آتش گسترش زیادی داشت و سطح وسیعی از مراتع و جنگل را دچار حریق کرد اما تلاش نیروها هم بسیار خوب و ستودنی بود.
این فرهنگی گچسارانی گفت : پس از تلاش های زیاد همه نیروهای اقدام کننده ، لحظاتی پیش آتش کوه گوهر در محدوده ما کنترل شد.

علیپور در پایان از دوستداران محیط زیست درخواست کرد برای کنترل آتش در کوه های گناوه لری با نیروهای اطفاء حریق همکاری کنند.

حضور استاندار در جلسه مدیریت بحران در فرودگاه
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۸:۳۶

دکتر کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منظور بررسی وضعیت عملیات اطفاء آتش سوزی در جلسه مدیریت بحران در فرودگاه گچساران حاضر شد.

حضور جانشین سپاه فتح و فرمانده تیپ ۴۸ در گچساران
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۸:۰۴

مدیر کل مدیریت بحران در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین اقدامات در حال انجام خصوص برای کنترل آتش سوزی مراتع گچساران از شروع عملیات هواپیمای آب پاش هوافضای سپاه پاسداران در ادامه عملیات اطفای حریق خبر داد . 

وحید محمدی تبار افزود : جانشین سپاه فتح استان و فرماندهی تیپ ۴۸ فتح در همراهی و پشتیبانی از عملیات در گچساران حاضر شدند.

وی گفت : در ادامه تلاش ها برای اطفاء حریق ورزشکاران ، گروه های ورزشی و مردمی به ارتفاعات خامی و گناوه لری اعزام شدند.

اعزام نیرو از دیگر شهرستان ها به گچساران
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۷:۵۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : امیدواریم تا پایان وقت امروز آتش سوزی جنگلهای گچساران مهار و خاموش شود.

عزیز فیلی که در عملیات اطبا حریق منطقه گناوه لری گچساران حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: با حضور نیروها و کمک بالگردهای هوانیروز و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال تلاش برای مهار آتش سوزی جنگلهای گچساران هستیم.

وی افزود: آتش سوزی در جبهه شرقی منطقه ۱۰۰درصد مهار شد و در جبهه غربی و منطقه گناوه لری در چند نقطه آتش سوزی داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر نیرو با بالگردهای هوانیروز و شرکت نفت گچساران به ارتفاعات انتقال داده شدند و بالگرد آب پاش هوافضای سپاه نیز از سد کوثر درحال آبگیری جهت کمک به مهار آتش سوزی جنگلهای گچساران هستند.

فیلی تصریح کرد: طبق برآورد های اولیه تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان گچساران در این آتش سوزی که از عصر جمعه دوم خرداد ماه آغاز شده بود، در آتش سوخت.

وی ادامه داد: نیروهای مردمی و محلی روستاهای اطراف، نیروهای منابع طبیعی، آتش نشانی شهرداری گچساران، بسیج و سپاه در حال کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلهای گچساران هستند.

فیلی بیان کرد: از شهرستانهای بویراحمد، کهگیلویه، چرام و باشت برای کمک به خاموش کردن آتش سوزی کمک گرفته ایم.

با بحرانی شدن وضعیت استاندار راهی گچساران شد
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۷:۴۳

ساعتی پیش استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و برخی اعضای ستاد مدیریت بحران استان در پی آتش سوزی در کوه خامی گچساران و همچنین زمین لرزه اخیر در گچساران و آسیب در برخی مناطق به این شهرستان سفر کردند تا از نزدیک به بررسی موضوعات پرداخته و بازدیدهایی از برخی نقاط آسیب دیده خواهند داشت.

گزارش‌های تصویری و خبرهای بازدید و تصمیمات ستاد بحران به دوستان اطلاع رسانی خواهد شد.

اعزام بالگرد های سپاه به گچساران
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۶:۵۲

سخنگوی سپاه پاسداران از دستور سردار سرلشکر سلامی برای اعزام دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران و جلوگیری از گسترش یا شعله ور شدن مجدد آتش خبر داد.

 سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به حجم آتش سوزی و نیاز نیروهای امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش و یا شعله ور شدن مجدد آتش، به دستور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه اعزام گردید.

سردار شریف افزود: امیدواریم با همت و تلاش دستگاه‌ها و آحاد نیروهای امدادی فعال در منطقه به زودی شاهد مهار کامل آتش در جنگل‌ها و مراتع این منطقه زیبای کوهستانی و بعضاً صعب‌العبور کشور باشیم.

با هر سورتی پرواز هفت نفر به منطقه اعزام می شود
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۴:۵۸

مسئول عملیات هلی برن نیرو برای مهار آتش سوزی منابع طبیعی منطقه گچساران و باشت گفت: در پی اعلام آتش سوزی گسترده‌ از جمعه دوم خرداد ماه در ارتفاعات خامی از توابع شهرستان های گچساران باشت و درخواست ستاد مدیریت بحران استان برای اعزام بالگرد به این منطقه مرتفع و صعب العبور، از صبح امروز یک فروند بالگرد ۲۱۴ از پایگاه هوایی مسجد سیلمان در محل وقوع آتش سوزی حاضر شد.
سرهنگ مرادی با بیان اینکه چهار سورتی پرواز برای انتقال نیرو به محل آتش سوزی آغاز شد گفت: با هر سورتی پرواز هفت نفر با مقداری آذوقه و تجهیزات برای مهار آتش به منطقه خنگ بنار و قلات گناوه منتقل می شود.
پیش از این بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران تعدادی از نیروها را برای مهار آتش سوزی به این مناطق منتقل کرد.

آخرین وضعیت از اقدامات / هلی برن به ارتفاعات
۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۴:۳۷

مدیرکل مدیریت بحران استانداری در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اظهار داشت : آتش‌سوزی در ارتفاعات بسیار بالا و شیب بالای ۸۰ درجه رخ داد که این مناطق دارای صخره، پرتگاه و مکان های صعب العبور است.

وحید محمدی تبار افزود : در حال حاضر ۳ فروند بالگرد هوانیروز ارتش جهموری اسلامی و شرکت نفت در حال هلی برن نیروهای مردمی ، سپاه ، بسیج ، منابع طبیعی ، شهرداری ، فرمانداری ، هلال احمر و نیروهای مدیریت بحران به ارتفاعات هستند.

محمدی تبار ادامه داد ساعت ۱۳، دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - مرحله اول عملیات باموفقیت انجام شد و ۱۱۰ نفر نیرو به ارتفاعات خونگه بنار و گناوه لری هلی برن گردید.

وی گفت : تاکنون سه نفر از نیروی های عمل کننده با مصدومیت سطحی به مراکز درمانی انتقال داده شد.
محمدی تبار افزود : انشالله مرحله دوم عملیات کنترل و اطفای حریق در جنگل های صعب العبور خونگه بنار و گناوه لری گچساران با حضور هلی کوپتر آبپاش ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع، تا ساعتی دیگر شروع خواهد شد.

محمدی تبار ادامه داد: هواپیمای آبپاش نیز در مسیر فرودگاه گچساران است و با همدلی که در مجموعه نیروهای استان و شهرستان وجود دارد و پیگیری های استاندار و نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت، مسئولین هلال احمر، منابع طبیعی، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی، شهرداری و همه دستگاه های اجرایی در حال همکاری هستند تا نیروها اعزام شوند و آتش سوزی هرچه سریع تر مهار شود. 

وی افزود: همکاران ما در شهرستان با پشتکار تمام در حال انجام عملیات هستند تا حادثه آتش‌سوزی به پایان برسد.

محمدی تبار ادامه داد: افراد را به بالای ارتفاع فرستادیم تا مختصات دقیق محل آتش سوزی را به ما بدهند تا در صورت رسیدن هواپیمای آب‌پاش بر اساس مختصات مورد نظر، آب پاشی صورت پذیرد.

محمدی تبار در پایان در خصوص زمان پایان مهار آتش سوزی بیان کرد: ‌نمی توان زمان مشخصی را برای پایان آتش‌سوزی در نظر گرفت چون منطقه کاملاً شیبدار است و مناطق صعب العبور زیادی دارد البته همه سعی خود را خواهیم کرد تا کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش سوزی خاتمه پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار