دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به مطالبات پرستاران در تجمع روز پنج شنبه هفته گذشته، نامه ای خطاب به دادستان اصفهان ارسال کرد.
کد خبر: ۸۵۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵ 24 May 2020

روز پنج شنبه هفته گذشته تعدادی از پرستاران اصفهان در مقابل دادستانی استان اصفهان جمع شدند تا مطالباتشان را با دادستان اصفهان مطرح کنند.

چند روز پس از طرح مطالبات پرستاران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نامه ای به دادستان اصفهان، مطالبات مطرح شده از پرستاران اصفهانی را پاسخ داد.

در این نامه با اشاره به اینکه رعایت مفاد منشور حقوق کارکنان و همچنین احقاق حقوق کلیه پرسنل و زحمتکشان کادر بهداشت و درمان، یکی از اهداف والای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده و این دانشگاه در راه تحقق این مهم، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است، اقدامات و پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص مطالبات کارکنان پرستاری به تفکیک توضیح داده شده است.

در متن این نامه  است:

«دادستان محترم عمومی و انقلاب اصفهان

با سلام و احترام
     ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، همانگونه که مستحضر می باشید درحالی که سراسر کشور عزیزمان و از جمله استان اصفهان، درگیر مقابله با اپیدمی کووید-۱۹ می باشد، تعدادی از همکاران پرستار شاغل در واحدهای تابعه دانشگاه با تجمع در مقابل دادستانی استان، خواستار رسیدگی به برخی مطالبات خود گردیده اند. رعایت مفاد منشور حقوق کارکنان و همچنین احقاق حقوق کلیه پرسنل و زحمتکشان کادر بهداشت و درمان، یکی از اهداف والای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که همواره در رأس تمامی امور قرار داشته و این دانشگاه در راه تحقق این مهم، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است (بخشی از مستندات این امر شامل مکاتبه های شماره ۴۷۹۹/۲/۱۲/پ مورخ ۵/۴/۱۳۹۷ و ۲۰۵۲۶/۲/۱۲/پ مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۷ با مقام عالی وزارت وقت در خصوص ارتقاء بهره وری منابع انسانی و برقراری فوق العاده ویژه و همچنین نامه های شماره ۷۵۶۱/۲۰۹/د مورخ ۷/۱۲/۱۳۹۵ و ۲۲۳۷/۲۰۹/د مورخ ۱۳/۴/۱۳۹۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بررسی و پیگیری برقراری فوق العاده ویژه می باشند).

از جمله اقدامات دیگر این دانشگاه در راستای احقاق حقوق پرسنل خدوم از جمله کادر محترم پرستاری، می توان به این امر اشاره نمود که به محض ابلاغ مقام عالی وزارت مبنی بر حمایت همه جانبه از سربازان خط مقدم مقابله با کووید-۱۹، این دانشگاه فرصت را مغتنم شمرده و طی مکاتبات متعدد با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار ارائه برخی تسهیلات به پرسنل از جمله تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در واحدهای صف و ستاد مقابله با بیماری کرونا گردید.

در ادامه به منظور شفاف سازی موضوع و تنویر افکار عمومی، اقدامات و پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص مطالبات پرسنل محترم پرستاری (مطرح شده مورخ ۱/۳/۱۳۹۹) به تفکیک و به شرح ذیل اعلام می گردد:

مطالبه۱: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به علت عدم امکان عقد قرارداد با بیمه ها و عدم تأمین منابع مالی اجرا نشده است و اعتبارات لازم در این زمینه بایستی توسط هیأت محترم دولت تأمین گردد. چنانچه قانون مذکور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اجرا ابلاغ گردد، این دانشگاه نیز در اجرای آن، گامهای مؤثری برخواهد داشت.

مطالبه۲: اجرای قانون ارتقاء بهره وری
در حال حاضر با عنایت به اینکه مراکز بهداشتی و درمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و در تأمین نیروی متناسب با بخشهای درمانی خود دچار مشکل می باشند، قانون ارتقاء بهره وری به صورت پرداخت اضافه کار اجرایی گردیده است و چنانچه این قانون به صورت OFF بهره وری اجرایی گردد، مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل جدی نیروی پرستاری روبرو شده و به منظور جبران نیروی پرستار، نیازمند اخذ مجوز استخدامی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهند بود.

مطالبه۳: اجرای قانون حمایت از مشاغل سخت و زیان آور
به موجب ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و... و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب ١/٩/١٣۶٧، کلیه وزارتخانه ها، شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، می توانند مستخدمین مشمول قانون مذکور را به شرط داشتن شرایط لازم براساس درخواست کتبی آنها با افزودن سنوات ارفاقی بازنشسته نمایند و آنچه از مفاد ماده واحده استنباط می گردد آن است که:
استفاده از عبارت "می‌توانند" در ابتدای این ماده واحده، نشانگر آن است که دستگاه‌های اجرایی اولاً درصورتی که از بضاعت مالی و اعتبارات لازم برخوردار باشند؛ صرفاً مجاز به اجرای آن می باشند و هیچگونه تکلیفی مبنی بر موافقت با بازنشستگی در اجرای ماده واحده قانون مذکور را ندارند و این امر بیانگر اختیار دستگاه جهت بازنشستگی پرستاران می باشد. ثانیا درحالیکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همواره با کمبود نیروی انسانی پرستار مواجه می باشد و در عین حال مجوز استخدام نیز ندارد؛ با اجرای این قانون اختیاری، قادر به انجام وظایف و تکالیف الزامی خود در ارائه خدمات بخش دولتی نخواهد بود.

مطالبه۴: برقراری فوق العاده ویژه
فوق العاده ویژه صرفاً در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برقرار گردیده است و مکاتبات و پیگیریهای متعدد دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله این دانشگاه به دلیل کمبود اعتبار لازم، مورد موافقت قرار نگرفته است.

مطالبه۵: استخدام حاکمیتی، رفع کمبود کادر پرستاری و تأمین امنیت شغلی پرستاران
استخدام و بکارگیری پرستاران در بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه با در نظر گرفتن تخت های مصوب، استانداردها و شاخص های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس با مجوز سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی صورت می پذیرد. لازم به ذکر است دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همواره با محدودیتهای صدور مجوز استخدامی روبرو بوده است. علاوه برآن، رشد روزافزون درخواست استخدام رشته شغلی پرستار و گروه های پرستاری، به طور مستمر به عنوان یک تقاضای همیشگی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری می باشد. همچنین به منظور جبران کمبود نیروی پرستار با هماهنگی و اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به روش جذب نیرو از طریق شرکت های تامین نیروی پرستاری صورت می گیرد.»

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار