اگرچه بر این باوریم که ساده زیستی ، اهتمام نماینده ولی فقیه در استان ایلام به حذف تشریفات زائد ،تلاش برای رفع مشکلات مردم تهیدست و مشی اعتدالی ایشان در مواجهه با مسایل سیاسی و اجتماعی کشور و برقراری توازن در بین دستگاههای دولتی وحاکمیتی، مقبولیت اجتماعی قابل قبولی برای ایشان ایجاد نموده است ،اما با این وجودباید انتقاد خیر خواهانه از سوی هر فرد تریبونی را ولو اینکه متوجه نماینده ولی فقیه در استان باشد را در چارچوب حقوقی قلمداد کرد که جمهوری اسلامی ومنشور ملی آن فراهم کننده بستر آن برای تبیین آزادی های مصرح در قانون اساسی در راستای  پیشگیری از خفقان واستبداد رای فراهم آورده است.
کد خبر: ۸۵۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹ 19 May 2020

تابناک ایلام::چند روز گذشته انتشار مطالب انتقادی از سوی برخی کانال های تلگرامی بر علیه یک طلبه ایلامی مقیم شهر قم را شاهد بودیم . طلبه ای که صرفنظر از اهداف مستتر در پشت نیات وی ،هر از چند گاهی با سخنان انتقادی بر علیه رفتارهای ائمه جمعه، خود را در سطح فضای مجازی وحقیقی استان مطرح می کند.

 سه سال پیش در چنین روزهایی بود که این شیخ ایلامی  در سخنانی تند وتیز خطاب به امام جمعه وقت ایلام ،وی را هم پیاله مدیران استان خطاب وبا انتقاد از مشی اشرافی گری نماینده ولی فقیه در ایلام،وی را بخاطر آنچه  کوتاهی در برگزاری مراسم اربعین خوانده بود مورد ملامت وسرزنش قرار داد.

اگر چه متعاقب این انتقادات ،امام جمعه وقت ایلام در سخنان غیر قابل قبولی ، با تشبیه ساحت امام جمعه  به میدان مین، آن را مصون از تعرض وانتقاد قلمداد کرد،اما بازنشر سخنان وی در سطح ملی وهمزمان شدن آن با انتشار تصویری از پرادوی معروف! ،منجر به شکل گیری یک فضا سازی خبری منفی در سطح رسانه ها وفضای مجازی  کشور بر علیه ایشان ودر نهایت کناره گیری اشان از مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در استان ایلام را بدنبال داشت.

اما اینک همان شیخ معروف با در پیش گرفتن رفتار تند وتیز خود، از زوایه دیگری نماینده ولی فقیه در استان ایلام را مورد شماتت قرار داده و برخی اقدامات خلاف قانون از سوی برخی نهادهاو دستگاههای اجرایی استان در حوزه زمین خواری و نادیده گرفته شدن حقوق عامه از سوی برخی افراد خاص را دستاویزی جدید برای حمله به امام جمعه ایلام قرارداده است .

نکته قابل تامل در رفتار منتقدانه این  طلبه ایلامی ،چرخش در محور انتقادات وی از نماینده ولی فقیه وامام جمعه پیشین وکنونی ایلام است که این موضوع تشکیک در رفتار واهداف وی را در اذهان عمومی متبادر نموده است ،چرا که انتقاد از اشرافی گری امام جمعه پیشین ایلام که اتفاقا مورد پذیرش عامه مردم هم قرار گرفت، با  انتقاد اخیر   وی که رفتار ساده وخارج از تشریفات وپروتکل های رسمی امام جمعه فعلی ایلام را به چالش کشیده ،می تواند اهداف اصلاح گرانه وخیرخواهانه این طلبه را تحت شعاع قرار دهد.

به هر حال پس از طرح موارد انتقادی از سوی این طلبه وچند روز طرح موضوع در فضای مجازی   ،روز گذشته با وساطت بزرگان ایلام ،دو فرد هم صنف و هم لباس با یکدیگر آشتی کرده و براساس آنچه که  اعلام شده است ! در فضایی دوستانه  به شبهات و درد دل های این طلبه منتقد پاسخ داده شد و تاحدودی غائله ختم به خیر شد .

اما این وسط  رفتار و اقدام غیر حرفه ای برخی کانالهای تلگرامی استان از چند زاویه قابل بررسی است :اول اینکه در حالیکه امام جمعه ایلام با تشخیص درست و عدم واکنش به سخنان این طلبه نقاد هرگز به بزرگنمایی این فرد و سخنانش دامن نزدند ،اما این کانالهای تلگرامی به صورت ناخواسته به رسانه فرد منتقد تبدیل شده وسخنان مطرح شده در یک جمع قلیل را به صورت گسترده اطلاع رسانی ودر دسترس جامعه قرار دادند واین یعنی به هدف خوردن تیر این طلبه منتقد!

دوم اینکه کانال های تلگرامی در دفاعی بدتر ازیک حمله بد ! با بکارگیری الفاظ تندو تیزتر از سخنان این طلبه منتقد ،فضا را به گونه ای در بین افکار عمومی ترسیم نمودند که ساحت امام جمعه مصون از تعرض وانتقاد است وبه گونه ای عملی به مین های کاشته شده در اطراف دفتر امام جمعه تبدیل شدند . موضوعی که با اصل آزادی وحقوق فردی واجتماعی در تضاد و تباین بوده و این شیوه دفاع با نیات وقاعی ومشی ساده زیستانه نماینده ولی فقیه دراستان سنخیت ندارد .

سوم اینکه تغییرموضع دادن گردانندگان این کانالها براساس شرایط ،سیگنالهای مخربی را به سوی مخاطبین در خصوص باری به هرجهت بودن و عافیت طلبی رسانه ها ساتع می کند ،چرا که همین کانالها در ابتدا  با بکار بستن انواع و اقسام کلمات سخیف بر علیه این طلبه ،وی را فردی ضد ولایت و ساده لوح معرفی و در نهایت وبا پایان یافتن غایله ، وی را مفتخر به درجه "حجت الاسلام" نمودند!

اینکه یک طلبه با هر نیتی مواردی را در قالب انتقاد از مسئولین کشور یا استان مطرح کرده است را باید در قاموس همان آزادی های مصرح  مورد ارزیابی قرار داد و اینجا رسانه به جای قرار گرفتن در یک جبهه ،باید به عنوان مکمل تحقق مطالبات عمل کند . به جای قضاوت کردن وسخن گفتن از زبان مسئولین  وفحاشی نمودن به منتقد ،از طرف انتقاد بخواهد پاسخ شبهات وانتقادات را در اختیار وی قرار دهد .چنین رفتاری می تواند دست پر وبرتر نماینده ولی فقیه وامام جمعه ایلام در مواجهه با یک طلبه منتقد ولو با اهداف ونیات متناقض با رفتار انتقادیش را به نمایش بگذارد .

 اگرچه بر این باوریم که ساده زیستی ، اهتمام نماینده ولی فقیه در استان ایلام به حذف تشریفات زائد ،تلاش برای رفع مشکلات مردم تهیدست و مشی اعتدالی ایشان در مواجهه با مسایل سیاسی و اجتماعی کشور و برقراری توازن در بین دستگاههای دولتی وحاکمیتی، مقبولیت اجتماعی قابل قبولی برای ایشان ایجاد نموده است ،اما با این وجودباید انتقاد خیر خواهانه از سوی هر فرد وهر تریبونی را ولو اینکه متوجه نماینده ولی فقیه در استان باشد را در چارچوب حقوقی قلمداد کرد که جمهوری اسلامی ومنشور ملی آن فراهم کننده بستر آن برای تبیین آزادی های مصرح در قانون اساسی در راستای  پیشگیری از خفقان واستبداد رای فراهم آورده است.

رسانه ومطبوعات بعنوان رکن چهارم دمکراسی ،آیینه تمام نمای آزادی بیان و مرکز ثقل دفاع از حقوق فردی واجتماعی جامعه بر اساس چارچوب های تعیین شده ومنشور ملی کشور به حساب می آیند . مطبوعات ونشریات باید بعنوان  چشمهای بینای مردم  و ناظران امینی بر اجرای اصول قانون اساسی ،اجرایی شدن اصول آزادی در چارچوب های تعریف شده را از مسئولین مطالبه کرده نه اینکه خود بارفتار نسجینده به سنگ پای اجرای قانون تبدیل یا با دست خود اسباب خفقان و جمود فکری را در جامعه رقم زنند.

چرا که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  با آگاهی از كاركردهای آزادی اندیشه و بیان در توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه و همچنین رشد فردی و جمعی این مقوله را به رسمیت شناخته است و در اصولی چون اصل دوم، سوم، هشتم، نهم، بیست و چهارم و یكصد و هفتاد و پنجم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن اشاره كرده است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
لطفی استعفا نداد. دستخط استعفا ازش گرفتند.. البته خدا پدر و مادر هر کی این کار رو کرد بیامرزه. چند تا نکته می خواستم بگم. نمیگم.... والا.. به ما چه. کسی که مارو نمی ماچه!!!! سر پیازی ته پیازی... علاف.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار