دکتر رضا کیهانی حکمت با بیان اینکه حذف صفر از واحد پول ملی به لحاظ سیاستی برای دولت‌ها جالب نیست، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اذعان می‌کند حذف صفر‌ها باعث می‌شود مبادلات بازرگانی تسهیل شود و گردش کار‌ها بهتر صورت بگیرد.
کد خبر: ۸۵۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 19 May 2020
یک اقتصاددان با بیان اینکه دولت فقط نباید به حذف صفر از پول ملی معطوف شود، گفت: حذف صفر از پول ملی اگر همراه با اصلاحات اساسی نباشد می‌تواند بعد از یک دوره چند ماهه کشور را به وضعیت امروز برساند.

به گزارش ایسنا، کیهانی‌حکمت با تأکید بر اینکه سیاست حذف صفر از واحد پول ملی به تنهایی کارساز نخواهد بود، مطرح کرد: حذف صفر از پول ملی برای نخستین بار در آلمان و بعد از جنگ جهانی رخ داد چراکه به علت فشار‌های اقتصادی و خرابی‌های به‌جا مانده از جنگ دچار تورم سنگین شده بود بنابراین به سمت حذف صفر از پول ملی خود حرکت کرد.

وی اضافه کرد: پس از آن، از دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ این شیوه حذف صفر از واحد پول ملی کشور‌ها بار‌ها از سوی کشور‌های دیگر نیز به کار گرفته شد تا مبادلات اقتصادی و بازرگانی با سهولت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به الزامات حذف صفر از واحد پول ملی کشور، افزود: آیتمی که در کشور‌هایی مانند ایران باعث شده به سمت حذف صفر بروند، مردم بوده به طوریکه وقتی ارزش پول یک کشور به علت تورم چند رقمی کم می‌شود، اعتماد مردم نسبت به پول ملی از بین می‌رود که نمونه بارز آن حرکت مردم به سمت دلار است.

کیهانی حکمت با بیان اینکه حذف صفر از واحد پول ملی به لحاظ سیاستی برای دولت‌ها جالب نیست، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اذعان می‌کند حذف صفر‌ها باعث می‌شود مبادلات بازرگانی تسهیل شود و گردش کار‌ها بهتر صورت بگیرد.

وی با اشاره به تجارب سایر کشور‌ها در زمینه حذف صفر از واحد پول ملی، بیان کرد: بحران اقتصادی در کشور‌های توسعه نیافته‌ای مثل آنگولا و کونگو پس از حذف صفر از پول ملی نیز همچنان پابرجا بوده است بنابراین اگر دولت تنها به حذف صفر بسنده کند، موفق نخواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تأکید بر اینکه حذف صفر از واحد پول ملی به تنهایی کارساز نیست، یادآور شد: حذف صفر از پول ملی مثل حذف معلول‌هاست نه علت‌ها.

وی ادامه داد: ایران از سال ۵۳ تاکنون با تورم بالای ۱۰ درصد و گاهی نزدیک به ۵۰ درصد روبرو بوده به طوریکه در سال ۷۴ تورم ۵۰ درصدی را تجربه کرده است و تورم بالای ۵۰ درصد یعنی کاهش ارزش پول ملی و از آن زمان تاکنون ارزش پول ملی به یک دویستم رسیده که باعث شده دولت به بازنگری وضع پول ملی باورمند شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر قرار باشد توفیقاتی از حذف صفر از واحد پول ملی حاصل شود باید اقداماتی در کنار آن صورت بگیرد، اظهار کرد: نخستین اقدامی که باید در کنار حذف صفر انجام شود، برقراری انضباط مالی است. در ایران هر گونه بی انضباطی در عرصه مالی مربوط به بی انضباطی پولی است.

وی گفت: دومین اقدامی که دولت باید انجام دهد کاهش کسری‌های بودجه‌ای است به طوریکه بخش اعظم کاهش ارزش پول ملی ما ریشه در کسری بودجه دارد همچنین بودجه‌های غیرشفاف باید شفاف شود که این امر نیازمند اصلاح بودجه‌ای است.

کیهانی حکمت خصوصی سازی راستین را یکی دیگر از ملزومات حذف صفر از پول ملی دانست و بیان کرد: دولت باید شرکت‌ها را به درستی خصوصی سازی کند و خودی سازی و یا خصولتی نکند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر تبدیل تورم دو رقمی به تورم یک رقمی در کشور، یادآور شد: باید این تورم دو رقمی فعلی را ماه به ماه کاهش داده تا به تورم یک رقمی تبدیل شود. حذف صفر به خودی خود باعث کاهش تورم نمی‌شود اگرچه در گام اول تورم را کاهش می‌دهد، اما این تورم پایدار نخواهد بود و اعتماد مردم نیز سلب خواهد شد.

وی با اشاره به وابستگی اقتصاد به پول نفت، افزود: تحت شرایط تحریم نمی‌توانیم نفت بفروشیم که این یک فرصت برای کشور است تا از وابستگی اقتصاد به پول نفت فاصله بگیرد و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند.

کیهانی حکمت با بیان اینکه حذف صفر هم قفل است و هم کلید، خاطرنشان کرد: اگر دولت اراده‌ای دارد نباید فقط به حذف صفر معطوف شود بلکه باید به اصلاحات اساسی و زیرساختی نیز معطوف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار