کد خبر: ۸۵۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹ 18 May 2020
با گرامیداشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی 


همانطور که می‌دانیم خداوند باری تعالی از ابتدای خلقت، بشر را بصورت زوجیت افریده است و فرد گرا بودن را برای انسان‌ها به رسمیت نشناخته، چنانچه انسان‌های اولیه باکشیدن تقاشی روی سنگ و چوب یا روشن کردن آتش و ...، با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند و بدین سان گفتگوی غیر کلامی در جریان بود. 
رفته رفته که انسان‌ها نیازمند ارتباط بیشتر‌ی باهم بودند. برای توسعه ارتباط با دنیای اطراف زبان محاوره‌ای هم شکل گرفت و انسان‌ها دیگر با قدرت زبانی و کلامی با هم ارتباط برقرار کردند و همین امر باعث شد تا کلمات و واژه‌های بسیاری را از هم بیاموزند و این روند پیشرفت ارتباطات کلامی باعث شد که انسان‌ها کم کم بفکر اختراع خط بیفتد و با ابزار دیگر ارتباطی هم اشنا گردند با اختراع خط دایره لغات و واژه پردازی‌ها بیشتر شد و این امر باعث شد ارتباطات اجتماعی بیشتری با دیگران حتی خارج از محدوده و محل زندگی خود صورت پذیرد. 

مع ذالک از این رویکردو مبحث می‌توان نتیجه گرفت که قد رت ارتباط با دیگران تا چه حد میتواند انگیزه پیشرفت در تعاملات فرهنگی و اجتماعی را سبب شود و از سویی ضامن بقاءو رشد و تکامل عقلانی را بدنبال داشته باشد. 

 در دنیای امروز که از آن بعنوان عصر ارتباطات و فناوری اطلا عات در اذهان عمومی یاد میشود، شاهد توسعه‌ی ابزار الات و شیوه‌های ارتباطی هستیم از این مکانیزم‌های ارتباطی میتوان به رسانه‌های ارتباطی سمعی و بصری و رسانه‌های نوشتاری اعم از روزنامه و خبرگزاری‌ها تا فضای مجازی و شبکه اجتماعی اشاره نمودکه بنوبه خود توانسته بخش ارتباطاتی را مترقی بخشد. 
اما منظور از این یادداشت رسانه‌های ذکر شده نمیباشد. 
در این مجال و با قرار گرفتن در روز ملی ارتباطات و روابط عمومی میخواهیم قدری در مورد اهمیت و جایگاه اعضای فعال در روابط عمومی‌ها سخن به میان اوریم. 

بدون شک اعضای روابط عمومی‌ها بعنوان عنصر ونیروی فعال و بنوعی بازوان قدرتمند درادارات و سازمان هامتلقی میگردند. 

اگر نباشد فعالیت مستمر روابط عمومی‌ها انعکاس خبر و بخش اطلاع رسانی مغبون واقع گشته وبنوعی دچار ضعف و رکود میگردد. در اینجا نباید محوریت تعامل مدیران و مسؤولان روابط عمومی‌ها را با اهالی و اصحاب رسانه فراموش نماییم، چرا که اگر تعاملی بین ان‌ها برقرار نباشد بخش اطلاع رسانی مردمی مورد تهدید جدی قرار میگیرد، اصحاب رسانه بعنوان انعکاس دهندگان مستقیم خبر و اطلاعیه‌ها نقش بسزایی در این عرصه ایفا مینمایند.
 
از این حیث انتظار میرود که روابط عمومی‌ها به موقع رسانه‌ها را در جریان خبر‌ها قرار دهند، اگر به هر دلیل این اتفاق نیفتد و به موقع اخبار و اطلاعات در حوزه‌های مختلف در اختیار رسانه‌ها قرار نگیرد چه بسا که پیامد‌ها و رویکرد‌های دیگری در این زمینه به وقوع خواهد پیوست چرا که این حق مردم است که خبر‌ها را از رسانه‌های موثق و بدور از حاشیه دریافت نمایند و اگر، مسؤول رو ابط عمومی بعضا در این امر کوتاهی نماید، رسانه هم خبری در دست نداشته باشند برای پوشش، مردم محبورا خبر‌ها را از منابعی اتخاذ نمایند که معلوم نیست چگونه و با چه ترفند‌ها و بازی‌های پشت پرده اخبار را در اختیار ان‌ها قرار گیرد. 

البته در پایان باید به این مطلب اشاره نماییم که مدیران ارشد ادارات و نهاد‌ها و سازمان ها‌ی مربوطه بعضا دولتی و غیر دولتی موظف هستند که دست روابط عمومی‌ها راباز گذ اشته تا بتوانند در امر اطلاع رسانی کوشا و بطور منظم اخبار منتشره را در اختیار رسانه‌ها برای انعکاس عمومی قرار دهند.

یادداشت: فاطمه بختیاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار