به مناسبت هفته روابط عمومی
سیاوش توسلی*
کد خبر: ۸۵۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 23 April 2021

نقش روابط عمومی ها در ارتقای سطح سواد رسانه ای شهروندان

در عصر حاضر که در میان کارشناسان رسانه‌ای به عصر اطلاعات معروف شده است، بیش از پیش مسئولیت روابط عمومی‌ها برای هر جامعه‌ای مهم و حیاتی بشمار می‌رود. روابط عمومی‌ها ویترین هر اجتماعی به شمار می‌آیند و هدف نهایی آن‌ها نفوذ در افکار عمومی به نفع جامعه بوده است. اکنون ضروری است که روابط عمومی‌ها با حرکت به سمت روابط عمومی نوین، بتدریج به جایگاه واقعی خود دست یافته و بیش از پیش در جهت انتقال پیام‌های خود و افزایش سواد رسانه‌ای شهروندان موفق عمل کنند. 

کارشناسان روابط عمومی‌ها به مثابه یکی از کانال‌های ارتباطی و اطلاع رسانی محسوب می‌شوند که با استفاده از ابزار‌های مدرن و استفاده از دانش ارتباطاتی، رسانه ای، گرافیکی، فناوری اطلاعات، می‌توانند اهرم‌های مهم اجتماع در اعتلای آگاهی‌های عمومی جامعه باشند که برای رسیدن به این هدف، یکی از مهمترین ویژگی کارشناسان روابط عمومی باید ترویج فرهنگ سازی سواد رسانه‌ای در میان شهروندان باشد. این در حالی است که در جهان امروز که عصر اطلاعات و تکنولوژی نامیده می‌شود مفهوم سواد، خیلی فراتر از خواندن و نوشتن شده و اگر کسی نحوه دسترسی سریع و استفاده صحیح از تمامی ابزار‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اینترنتی را نداشته باشد به نوعی بی‌سواد تلقی می‌شود.
 
برای رسیدن به این مهم کارشناسان روابط عمومی با استقاده از ابزار‌های مدرن امروزی در فهماندن تدریجی سواد رسانه‌ای به شهروندان در جهت تغییر دادن ارتباط غیرفعالانه آنان با رسانه و تبدیل آنان به ارتباط گرانی، فعال و پویا نقش حیاتی ایفا می‌کنند. سواد رسانه‌ای شهروندان را قادر می‌سازد تا با شیوه ها، دستورالعمل‌ها وساختار فرهنگ رسانه‌ای بیشتر آشنایی پیدا کرده و آن را مورد چالش قرار داده و به راحتی تسلیم پیام‌های رسانه‌ای نشوند. با توجه به آنکه شهروندان عصر جهانی، در یک محیط رسانه‌ای زندگی می‌کنند ضرورت دارد تا با کسب مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید، تعامل موثرتر و عمیق تری با لایه‌های مختلف پیام‌های رسانه‌ای داشته باشند و مهارت‌های ارتباطی و فهم رسانه‌ای آن‌ها را در استفاده صحیح‌تر از رسانه‌ها ارتقاء بخشند. همچنین یکی از ابزار‌های مقابله با "قدرت نرم" و"جنگ رسانه ای"؛ آموزش سواد رسانه‌ای و اولویت دادن به سواد رسانه‌ای به عنوان مهارتی حیاتی برای شهروندان در قرن ۲۱ است. سواد رسانه‌ای می‌تواند پادزهری باشد در مقابل هژمونی رسانه ای، و شهروندان را در مواجهه با محتوای پیام‌های رسانه‌ای واکسینه نماید. همچنین آموزش سواد رسانه‌ای به عنوان مهارتی جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای است که منجر به افزایش ظرفیت تحلیل شهروندان در مواجهه با رسانه‌ها می‌گردد و باعث می‌شود تا آنان به جای آنکه تسلیم محتوای پیام‌های رسانه‌ای شوند و منفعلانه هر آنچه دریافت می‌کنند بپذیرند، تلاش نمایند تا به عنوان یک مخاطب فعال معنای نهفته در پیام‌ها را درک و به رمزگشایی و ارزیابی پیام‌ها بپردازند و برخوردی فعالانه با پیام‌های رسانه‌ای داشته باشند. اگر شهروندان یک جامعه از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نباشند، قطعا نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه‌ای جهان امروز، مسائل و وقایع را به درستی تعبیر و تفسیر نمایند. با توجه به تمامی موارد ذکر شده نقش روابط عمومی در ارتقای سطح سواد رسانه‌ای شهروندان بیش از بیش مطرح می‌گردد.
 
توسلی: مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه سه همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار