کد خبر: ۸۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ 29 August 2015
امروزه اهمیت صنعت چرم درحوزه اشتغالزایی واقتصاد بر کسی پوشیده نیست این صنعت ازمعدود صنعتهای قدیمی است که دارای پیشینه وسبقه طولانی در کشور است با توجه به اینکه همدان یکی از خاستگاههای اصلی این صنعت به شمار می رود چند سالی بود که این مهم به بوته فراموشی سپرده شده بود وخوشبختانه اتحادیه کیف وکفش و اتاق اصناف همدان وبرخی تولید کنند گان درصدد بر آمدند تااین صنعت رو به فراموشی رادوباره احیا کنند وبه همین منظور نمایشگاه و همایش هایی را جهت رونق دادن وشناساندن قابلیتهای این صنعت با همکاری صنعتگران تبریزی در شهر همدان ایجاد و برگزار کردند ودومین نمایشگاه کفش و همایش صنعت چرم درهمدان به همت اتاق اصناف و اتحادیه کیف وکفش همدان واتحادیه تبریز با حضور تولیدکنندگان برتر کشوری و با حضور مسئولین استانی و کشوری و صنعتگران پنج استان درهتل باباطاهرهمدان به کار خود پایان داد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با بیان اینکه همدان با قدمت 5 هزار ساله با یک هزار و 860 آثار تاریخی ثبت شده در جهان به عنوان شهر چرم و دباغی شناخته شده، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که توانستیم دومین نمایشگاه تخصصی کفش چرم را با مشارکت برندهایی از همدان، تبریز، تهران و اصفهان برپا کنیم.

به گزارش تابناک همدان ،احمد گازرانی با تاکید بر اهمیت صنعت چرم در راستای تولید و اشتغال‌زایی، گفت: سال گذشته نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت کفش چرم در همدان مورد توجه قرار گرفت و باعث رفع بسیاری از مشکلات و پویایی این صنعت در همدان شد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با بیان اینکه امیدواریم این نمایشگاه در معرفی صنعت همدان موثر باشد، گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار و اشتغال در کشور هستیم صنعت چرم یکی از عوامل دست‌یابی به این هدف است و کشورهای همسایه به جز ترکیه مصرف‌کننده کفش چرم هستند این یک فرصت است و می‌توان کفش ایران را به کشورهای دیگر صادر کرد.

گازرانی با تأکید به حل مسئله حلال‌ چرم از طریق مراجع مربوطه، خواستار توجه مسئولان به صنعت چرم شد و گفت: توجه به آموزش فعالان صنعت چرم همدان از طریق دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای و توجه به برندسازی این صنعت از طریق اداره استاندارد مهم خواهد بود.

وی با تأکید بر تشکیل تعاونی صنعت چرم زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای خرید مواد اولیه تصریح کرد: ارائه تسهیلات بانکی از طریق بانک‌ها نیز در ارتقای این صنعت مؤثر خواهد بود.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با اشاره به ضرورت شکل‌گیری خوشه چرم همدان، گفت: همدان با هزار واحد تولیدی کیف و کفش چرم نیاز به خوشه چرم دارد.

دبیر نمایشگاه کیف، کفش و چرم نیز در ادامه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایده ای بود که از همدان آغاز شد، اظهار داشت: این نمایشگاه با هدف معرفی برند های کفش و ایجاد تعامل بین تولید کننده و بنک دار برگزار شد.

عین الله حسین زاده با بیان اینکه استارت نمایشگاه کیف، کفش و چرم سال گذشته در استان همدان زده شد، بیان کرد: این نمایشگاه تداوم داشته و امروز پنجمین نمایشگاه تخصصی کیف، کفش و چرم کشور و دومین نمایشگاه استان همدان پایان می یابد

وی با اشاره به اینکه اتحاد و وحدت برای ارتقا صنعت چرم در همدان وجود دارد و مسئولان استان همدان همکاری لازم را با تولید کنندگان را دارند افزود: صنعتگران همدانی باید بیشتر از پتانسیلهای موجوداستان بهره برداری نمایند

مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صنعت کفش استان همدان در مهارت های تولید ضعیف است، گفت: صنعت کفش استان همدان نیازمند ارتقا سطح مهارت است.

منصوری درخصوص وضعیت جهانی صنعت کفش اظهار داشت: معمولا در صنایع مختلف موج هایی در دنیا ایجاد می شود و برخی از کشورها وارد صنعتی و بعد از مدتی از آن صنعت خارج می شوند وکشوری مثل ژاپن در صنعت نساجی، شیمیایی، فولاد و الکترونیک اوج گرفت اما بعد از مدتی از این صنایع خارج شد، در صنعت کفش نیز ایتالیا، اروپای شرقی و بعد آسیای شرقی و بعد ویتنام وارد شدند.

مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون این فرصت برای ایران پیش آمده که وارد صنعت کفش دنیا شود، عنوان کرد: هر چند کمی برای ورود به صنعت کفش دیر است اما اکنون ایران ظرفیت حضور در بازار های جهانی را دارد.

منصوری یکی از مهمترین مسائل را قیمت عنوان کرد و ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده برخی صنایع نه تنها رکود نداشته اند بلکه رونق داشته اند ویکی از رشته هایی که در چند سال گذشته رونق داشته صنعت چرم و کفش است و اکنون صنعت چرم و کفش نه فقط از سوی دولت بلکه از سوی بخش خصوصی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منصوری حضور قدرتمند بخش خصوصی برای توسعه صنعت کفش کشور را ضروری دانست و گفت: نه تنها دولت بلکه بخش خصوصی باید در حوزه صنعت کفش ورود پیدا کند و همدان دارای ظرفیت‌های ویژه ای است که با استفاده از آنها می توان بسترهای توسعه و اشتغال را به حد مطلوبی در این صنعت ارتقا بخشید.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: هم اکنون برای توسعه علمی صنعت کفش کشور اولین مرکز آموزش توسعه صنعت و مصنوعات چرمی درمشهد ایجاد شده است ودر همدان نیز نیروی کار ماهر کم است و کیف و کفش این شهر نیازمند افزایش کیفیت است که باید نیروهای ماهر در این زمینه تربیت شود.

منصوری همچنین از ایجاد اولین مرکز طراحی کفش کشور در تبریز خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه ایجاد این مرکز امضاء شده و متناسب با ویژگی صنعت کفش این طرح اجرایی می شود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به ازای هر کارگر باید 14 کفش تولید شود که این رقم در همدان بسیار پایین است و باید سطح بهره وری بالا برود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شهر تبریزنیز در این آیین گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار و اشتغال در کشور هستیم صنعت چرم یکی از عوامل دست‌یابی به این هدف است.

محمدحسین فرهنگی در اختتامیه دومین نمایشگاه تخصصی کفش چرم در همدان با بیان اینکه در دنیا یکی از مهمترین ارکان اقتصادی جوامع، راهکارهای اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان هستند، اظهار داشت: مناسبات کشور باید به گونه‌ای طراحی شود که در راستای حل مشکلات، توسعه و ارتقای بخش‌های مختلف باشد و بر همان اساس نیز تنظیم شود.

وی با انتقاد از سخنان برخی مسئولان استان‌ها مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس به آنها تکلیف کرده‌اند که میزان مالیات وضع شده را دریافت کنند، گفت: این حرف نادرستی است و منظورشان جداول بودجه بوده که آن نیز تکلیف نیست و بلکه پیش‌بینی شده است.

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتحادیه ها و اتاق ها وظیفه خطیری برای ایجاد ارتباط بین حکومت و اعضای خود دارد، ادامه داد: هر دو باید مسئولیت پذیر، صادق و دارای احساس مدنی باشند.

محمدحسین فرهنگی در ادامه به موضوع اهمیت دادن به فعالان عرصه کیف، کفش و چرم اشاره کرد و ادامه داد: در این مورد قانونی در گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که درخصوص برند ها، ثبت اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی است واین قانون به روز است و در آن آمده حاکمیت باید از علامت های تجاری حمایت کند وپیش بینی شده در کنار نام ها، نشانه ها و علامت های تجاری، نشانه های جغرافیایی نیز داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نشانه های جغرافیایی یعنی اگر برندی مانند کفش تبریز در کشور مطرح شد که استاندار ها و ویژگی هایی دارد به اداره مالکیت صنعتی زیر نظر اداره ثبت اسناد برده و ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه صنفواتحادیه واسط بین مجموعه و حاکمیت است، عنوان کرد: باید از برند ها در قالب علائم تجاری یا قالب طرح صنعتی و یا در قالب طرح و نشان جغرافیایی حمایت شود.

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ورود اتحادیه ها به استفاده از دو قانون ثبت اختراعات و قانون نام و نشان های جغرافیایی مهم است، عنوان کرد: کیف، کفش و چرم نیازمند پیگیری جدی برای حل مشکل واردات و صادرات است و نهاد هایی که می توانند این مشکلات را حل کنند نهاد های مدنی صنفی هستند.

محمد حسین فرهنگی عنوان کرد: نهادهای صنفی می توانند برای تامین مواد اولیه و ایجاد تعاونی های تهیه مواد اولیه در شهرک های صنعتی مجوز بگیرند.

مدیرکل فن بازار کشور نیز با بیان اینکه فهرست محصولات دانش بنیان مشخص شده است، گفت: ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان کشور می توانند این فهرست را در اختیار داشته باشند.

اکبر قنبرپور در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه کیف، کفش و چرم استان همدان با اشاره به اینکه فن بازار در کشور از سال ۸۱ زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرد، اظهار داشت: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از مصوبات مجلس شورای اسلامی بود که اجرا شد.

وی با بیان اینکه در درجه نخست شرکت های دانش بنیان باید شناسایی شوند و حمایت از شرکت ها اجرایی شود، عنوان کرد: سه نوع شرکت دانش بنیان طراحی شده است.

مدیرکل فن بازار کشور نخستین گروه شرکت های دانش بنیان را شرکت های نوپایی دانست که در آن دانشجویان ایده دارند و برای ایجاد کسب و کار نیازمند حمایت های مادی و معنوی هستند و بیان کرد: شرکت های دانش بنیان نوع دوم به مرحله تولید رسیده وشرکت های دانش بنیان نوع سوم با شاخص های دیگر شرکت ها متفاوت است و محصول دانش بنیان تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه فهرستی از محصولات دانش بنیان تهیه شده و شرکت های دانش بنیان نوع سوم مطابق با فهرست تهیه شده محصولات دانش بنیان تولید می کنند، بیان کرد: هر فردی که محصولات دانش بنیان تولید می کند می تواند درخواست شرکت دانش بنیان دهد و تا ۱۵ سال از مالیات معاف است و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از آن شرکت حمایت می کند.

مدیرکل فن بازار کشور همچنین به لیزینگ محصولات دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: موضوع لیزینگ خودرو شناخته شده و برای محصولات دانش بنیان نیز چنین حمایتی در نظر گرفته شده است.

در ادامه اقتصاددان و استاد دانشگاه مسعود رحمانی نیز با بیان اینکه پس از مطالعه در مورد اقتصاد کشور به این نتیجه رسیدم که ملت ایران شایستگی ورود به بازار جهانی را دارد، اظهار داشت: رئیس EB، بازار یاب مایکروسافت و بسیاری از بزرگان علمی و اقتصادی دنیا ایرانی هستند.

مسعود رحمانی با بیان اینکه فرق بین فرد موفق و فردی که برای نان شب مانده در طرز فکر و ذهن اوست، عنوان کرد: متاسفانه مردم قانون ذهن را نمی دانند و یا می دانند و چشم بسته اند و شاید هم انکار می کنند.

وی با بیان اینکه اگر فرصتی که خدا داده را از دست دهیم مانند بسیاری از کشورهای عربی مصرف کننده خواهیم شد، عنوان کرد: هیچ یک از کشور های عربی تولید کننده نیستند و ما نمی خواهیم ایران کشوری مصرف کننده باشد و به علت جوان بودن کشور ایران باید کشوری تولید کننده باشد، باید عوض شویم چراکه جامعه فرق کرده و جوان امروز کفش و فرش و غیره قدیم را نمی پسندد.

رحمانی با بیان اینکه باید مطابق با روز عوض شد و تولید کننده ها در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند، بیان کرد: از اینکه جوانی مسافر کشی کند شرم دارم چراکه در جایی راه را اشتباه رفته ایم و در این زمینه از هیچ مسئولی توقع نداریم بلکه از تولید کننده باید توقع داشت.

وی با تاکید بر اینکه مالیات بد نیست، اظهار داشت: باید شایستگی داشته باشیم و صنعت چرم و چرم را به جایی برساینم که پزشک هم در آن سرمایه گذاری نماید.

اقتصاددان و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر تحریم ها برداشته شود قول می دهم که ایران سنگاپور خاورمیانه شود، عنوان کرد: باید کفش ایرانی را در کنار بزرگترین برند های جهان قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت مارال چرم نیز در ادامه با اشاره به اینکه ۲۰ سال پیش با شاگردی کردن وارد صنعت چرم شدم و چیزی که اکنون وجود ندارد اینست که کارگر و کارفرما اکنون مقابل هم هستند، اظهار داشت: باید درخصوص قانون کار بازنگری شود چراکه اساتید در همدان جرات ندارند کسی را به عنوان شاگرد در خدمت بگیرند.

سید جلال حسینی خواه با بیان اینکه صنعت چرم صنعتی سینه به سینه است، بیان کرد: باید تفکر گرفتن بهترین حقوق در زمان ورود به کار از جوانان گرفته شود.

وی با بیان اینکه همدان می تواند محصول کیف و کفش داشته باشد و اگر نام کیف، کمربند و یا محصولی از چرم می آید باید نام همدان در ذهن ایجاد شود، عنوان کرد: همانطور که گردو به نام تویسرکان شناخته شده همدان می تواند در صنعت چرم نیز اینگونه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو کشور گفت: پوشاک حلال از نیازمندی های ضروری جامعه بشری است.

بهروز جنت در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه کیف، کفش و چرم استان همدان با بیان اینکه حدود سه هزار میلیارد دلار درآمد بازار حلال در دنیا است که از این میزان دو هزار میلیارد مربوط به غذا، مقداری مربوط به آرایشی و بهداشتی و بخشی مربوط به دارو است، اظهار داشت: پوشاک حلال نیز که یکی از نیازمندی های ضروری جامعه بشری است و در این محوریت می گنجد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا دو میلیارد مسلمان در ۲۰۰ کشور جهان وجود دارد که می تواند بازار هدف در صنعت حلال باشد، بیان کرد: مرکز تحقیقات حلال برای هدفمند کردن نشان حلال در دنیا طراحی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با بیان اینکه باید از خوشه ها، اتحادیه ها و قسمت هایی از سازمان صنایع کوچک دعوت کرد تا با هماهنگی به حوزه حلال ورود پیدا و از نشان و برند تاثیر گذار حلال برای ورود به بازار جهانی استفاده کنند، بیان کرد: هم اکنون انگلستان، ایتالیا و برخی کشور ها از این فرصت استفاده کرده اند و نشان حلال دارند.

جنت با اشاره به اینکه ایران کشوری مسلمان است و در آن از فقه شیعی استفاده می شود، بیان کرد: در همه جای دنیا برند و نشان حلال پذیرفته شده چراکه با تمام مذاهب اسلامی و حتی ادیان یهودیت و مسیحیت مشترکات دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر برند حلال از مرکز شیعی صادر شود در اولویت کار خود قرار می دهند، افزود: نشان حلال اسلامی اصول کار ادیان دیگر را نیز پوشش می دهد و به این دلیل در ادیان دیگر پذیرفته شده است.

در این مراسم عین الله حسین زاده دبیر نمایشگاه، شهرام حسین زاده دانشور مسئول اجرایی نمایشگاه و محمد علی صدیقی عضو هیئت مدیره اتاق اصناف ایران از سوی استاندار همدان به عنوان شهروند افتخاری همدان معرفی شدند ودر پایان از تولید کنندگان برتر کشوری تقدیر و تجلیل به عمل آمد .







منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار