پنجمین قرار «مشهد گردی» گروه بچه های چهارباغ در محدوده بازار سرشور مشهد برگزار شد...
کد خبر: ۸۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 28 August 2015
به گزارش خبرنگار تابناک خراسان رضوی، در این مسیر از طرح مشهد گردی گروه چهارباغ آقای قشنگ که در حال تهیه کتابی درباره پزشک جوانمرد مشهدی،دکتر شیخ،است به عنوان راهنمایی گروه بخشی از مسیر را به معرفی ساختمان ها و بناهای قدیمی در بازار سرشور پرداخت.
وی سپس در ابتدای سرشور 5 ساختمان مخروبه مطب دکتر شیخ در این محل و خانم سلات آتش‌پور تنها منشی زنده دکتر شیخ را به شرکت کنندگان در این تور معرفی کرد.
خانم سلات آتش پور نیز پس از بازدید افراد از منزل و مطب نیمه مخروبه دکتر در محله سرشور به تشریح نوع فعالیت وی در این مکان پرداخت وگفت: دکتر شیخ در سه نوبت ساعت 9 صبح ،1 ظهر و11 شب در این مطب مریضان را ویزیت می کرد.
وی همچنین به جانمایی مطب دکتر پرداخت به نحوی که فضای اتاق های دکتر،اتاق منشی و اتاق های تزریقات مردانه و زنانه برای حاضران در این تور به وضوح معرفی شد.
شرکت کنندگان در این تور پس از بازدید از مطب دکتر شیخ راه خود را در راسته کوچه سرشور ادامه دادند. مسعود نبی دوست، راهنمای این تور در برابر حسینیه قاینی‌ها توضیخاتی درباره قدمت این بنا داد.  
وی گفت: پیش از این در مکان این حسینیه، دارالتعلیم دیانتی مشهد به عنوان یک مدرسه دینی با آموزش های روز بوده که خانواده‌های متشرع فرزندان خود را به این مدرسه می‌فرستاده‌اند.
نبی‌دوست افزود: مدیر این مدرسه مرحوم آیت الله غلامحسین عبدخدایی معروف به شیخ غلامحسین ترک نخستین امام جمعه مشهد بوده و مشهورترین شاگرد این مدرسه هم مقام معظم رهبری است.
حسنیه مرحوم آهنچی در سرشور 21 آخرین مکانی بود که در این تور مشهد گردی مورد بازدید قرار گرفت.
آقای آهنچی یکی از مسئولان این حسنیه درباره تاریخ آن گفت: این بنا توسط پدر و عموی من و دو نیک‌مرد دیگر بنا شده و به صورت موقت در اختیار مرحوم حاجی عابدزاده قرار گرفته تا مدرسه حسنیه خود را در آن ایجاد کند.
وی همچنین افزود: مرحوم عابدزاده قصد تاسیس 14 مدرسه مذهبی در مشهد به نام 14 معصوم را داشت که موفق به تاسیس 12 عدد از آنها شد که معروف ترین آنها مهدیه واقع در خیابان شیرازی و پشت باغ نادری است که نخستین مهدیه کشور محسوب می شود.
گفتنی است گروه چهارباغ جمعی از فعالان فرهنگی مشهد هستند که به منظور احیای تاریخ این شهر برنامه مشهد گردی هفتگی را در دستور کار قرار داده اند.

از مدرسه رهبرپرور تا یاد دکتر شیخ و مرحوم عابدزاده در مشهدگردی

از مدرسه رهبرپرور تا یاد دکتر شیخ و مرحوم عابدزاده در مشهدگردی
برچسب ها: رهبر ، مشهدگردی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار