کشت برنج در استان مازندران با انجام نشا در اواخر زمستان و بویژه اوایل بهار انجام می شود که نشاکاری تا پیش از رواج شیوه مکانیزاسیون به صورت سنتی و توسط نشاکاران انجام می شد .
کد خبر: ۸۳۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶ 06 April 2020

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی برای خرید ۳۰۰ دستگاه نشاکار جدید به کشاورزان تسهیلات پرداخت می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری مازندران ، حسن خیریانپور در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا در میان کشاورزان و روستائیان و نیاز به توسعه کشت مکانیزه و رعایت پروتکل های بهداشتی و تسهیل در روند تولید برنج در این استان افزود : هم اکنون ۲ هزار و ۷۲۸ دستگاه نشاکار در مازندران فعال است .

وی ادامه داد: بیش از ۲۱۴ هزار هکتار زمین مازندران زیر کشت برنج است که از این میزان حدود ۶۶ هزار هکتار آن به صورت مکانیزه کشت می شود و با پرداخت تسهیلات برای خرید ۳۰۰ دستگاه جدید نشاکار در سال جاری ؛ سطح زیر کشت شالیکاری مکانیزه در استان مازندران به حدود ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید .

معاون استاندار مازندران گفت : با توجه به تاکید استاندار در جلسه کاری با دستگاه های ذیربط، مصوبات و اقدامات شایسته ای در خصوص پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خرید نشاکار صورت گرفت که از آن جمله پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه نشاکار جدید است .

کشت برنج در استان مازندران با انجام نشا در اواخر زمستان و بویژه اوایل بهار انجام می شود که نشاکاری تا پیش از رواج شیوه مکانیزاسیون به صورت سنتی و توسط نشاکاران انجام می شد .

اما با ورود دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی ، نشاکاری با این تجهیزات انجام می شود که در این روش نیازی به استفاده از کارگران نیست .

مازندران با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند که به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، کشت مکانیزه برنج به کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها و افزایش ۱۵ درصدی تولید می انجامد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار