علی مالمیر گفت: سال گذشته شهرداری عملیات رفع خطر اضطراری را با هماهنگی میراث فرهنگی انجام داد که اگر این عملیات نیاز به تقویت و تداوم داشت، کماکان در چارچوب همان ضوابط شهرداری اقدام می‌کرد و الان هم لازم باشد، انجام می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳ 04 April 2020
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: رفع خطر بنای «جنانی» در همدان بر عهده مالک بود که اقدامی نکرد و منجر به ریزش جداره آن شد.

به گزارش ایسنا، مالمیر با اشاره به ریزش بخشی از دیوار «عمارت جنانی» اظهار کرد: عمارت جنانی سال ۹۷ ثبت ملی شد و علاوه بر بازدید از بنا، جلسات متعددی هم برگزار شد که مالک اعلام کرد علاقمند است این مکان را به اقامتگاه سنتی تبدیل کند.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی به مالک گفت: طرح احیای خود را به مشاور ذیصلاح بدهد تا میراث پیگیر استفاده مالک از تسهیلات بانکی شود و نیمی از سود تسهیلات بانکی در قالب کمک‌های فنی و اعتباری از طرف میراث فرهنگی بلاعوض پرداخت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: مقرر شده بود که تغییر کاربری بنا بدون هیچ هزینه‌ای توسط میراث فرهنگی به اقامتگاه سنتی انجام شود که از سال قبل این موضوع مشخص شده، اما تاکنون با وجود پیگیری شخص بنده و معاونت میراث، مالک طرح احیا را آماده نکرده است.

وی تصریح کرد: روز‌های آخر اسفندماه حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار جذب کردیم تا به صورت بلاعوض به مالک تعلق گرفته و طرح را شروع کند که این امر نیز مستلزم تفاهم‌نامه مالک با میراث فرهنگی بود، اما به هر دلیلی متاسفانه ایشان حاضر به امضای تفاهم‌نامه نشدند و نتوانستیم از این اعتبار استفاده کنیم.

مالمیر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رفع خطر بنا یادآور شد: رفع خطر در معابر عمومی ابتدا وظیفه مالک و پس از آن بر عهده شهرداری است که اگر مالک انجام نداد شهرداری بر اساس ضوابط و قوانین رفع خطر می‌کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته شهرداری عملیات رفع خطر اضطراری را با هماهنگی میراث فرهنگی انجام داد که اگر این عملیات نیاز به تقویت و تداوم داشت، کماکان در چارچوب همان ضوابط شهرداری اقدام می‌کرد و الان هم لازم باشد، انجام می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه امروز شورای فنی برگزار می‌شود تا به مالک استحکام‌بخشی بنا بار دیگر ابلاغ شود افزود: آن چیزی که ثبت ملی شده جداره مشرف به خیابان این بناست که واجد ارزش است و دیوار‌های داخلی بنا واجد ارزش نیست.

وی با طرح این سوال که آیا می‌شود این جداره را با استحکام‌بخشی حفظ کرد یا خیر؛ عنوان کرد: برخی از کارشناسان معتقدند، چون این بنا از داخل مشکل دارد باید کامل بازسازی شده و جداره بر اساس مستندسازی ساخته شود، اما برخی بر آن هستند که با اقدامات حفاظتی می‌توان جداره را حفظ و استحکام‌بخشی را انجام داد.

مالمیر با بیان اینکه تنها دیوار داخل کوچه بنا ریخته و از نظر ما جداره سرپاست تصریح کرد: باید استحکام‌بخشی داخلی انجام شود در حالی که مالک اصرار بر بازسازی بنا دارد، بنابراین باید کارشناسان در این خصوص نظر دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار