تا جایی که خبر داریم بخشی از مردم از ترس گرفتار شدن در دام این ویروس به اجبار تمامی ارتباط خود با بیرون را قطع کرده ،برخی هم با زدن ماسک و دستکش و با گذاشتن ظرف کوچک الکل در جیب میانی کت خود ،به جنگ این ویروس می روند ،اما برای برخی که غالب جمعیت استان ما هستند وضعیت متفاوت تر است!
کد خبر: ۸۳۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸ 18 March 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::ویروس کرونا ناشناخته وناخوانده آمد ،آنقدر ناشناخته که حتی برخی از هموطنان ما اسمش را درست تلفظ نمی کردند ،برخی آن را " کرولا " برخی" کلولا"صدایش می کردند ،حال از کوچک وبزرگ او را خوب می شناسند ،به اسم "کرونا ویروس "یا حتی "کووید 19" صدایش می کنند،دیگر هم میهمان نیست ،به خاطرش بر سینه فک وفامیل و دوست وآشنا دست رد زدیم ،با این حال میهمان ماست ،شاید هم میزبان شود و ما میهمانی موقتی !

این مقدمه را نوشتم تا تکراری نشود و کمتر از ویروس کرونا ، ایپدمی ،ناشناخته بودن ،استرس ،راههای انتشار ومقابله با آن بنویسم ،چون واقعا در این خصوص زیاد نوشته ایم ،اما در این مطلب بنا دارم از زوایه دیگری به موضوع نگریسته وآن را مورد واکاوی قرار دهم. زاویه ای که از آن بیشتر مردم می نگرند و می تواند حرف دل آنان باشد.

بحث امروز مسئولین ومردم و اساسی ترین راه برای قطع زنجیره ابتلای این ویروس به قول ترامپ ؛ویروس چینی یا شاید هم آمریکایی ،در خانه ماندن است ،یعنی قطع ارتباط با بیرون ،حال می خواهد این بیرون نرفتن ،مسافرت باشد یا دید وبازید ،خرید باشد یا کسب معاش ،شاید هم زدن به بی خیالی و گشت وگذار در خیابان ودامنه کوه وجنگل و...

اما واقعا چگونه !؟آیا واقعا با وضعیتی که ما ایرانی ها داریم شدنی است ؟!تا جایی که خبر داریم بخشی از مردم از ترس گرفتار شدن در دام این ویروس به اجبار تمامی ارتباط خود با بیرون را قطع کرده ،برخی هم با زدن ماسک و دستکش و با گذاشتن ظرف کوچک الکل در جیب میانی کت خود ،به جنگ این ویروس می روند ،اما برای برخی که غالب جمعیت استان ما هستند وضعیت متفاوت تر است!

در جایی خواندم که دادستان ایلام گفته بودند "به نظر بنده اگر ما فقط ده روز قرنطینه خانگی را اجرا می کردیم امروز این همه مبتلا را نداشتیم ولی با این اوصافی که داریم پیش می رویم بعید میدانم بتونیم به خوبی از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم ،بایستی تصمیمات و مصوبات قبلی را به بوته نقد بگذاریم نظر مردم را نیز بخواهیم و استماع کنیم به نظر و مطالبه عمومی مردم احترام بگذاریم و تصمیم بگیریم به تجربه ثابت شده است تا مردم پای کار نباشند ما نمی توانیم موفق باشیم "

حال نمی دانم منظور آقای دادستان قرنطینه اجباری است یا اختیاری ،اما روی سخن ایشان هرکدام از این شیوه ها باشد ،به ظاهردر نتیحه توفیری نمی کند ،اما در شیوه عمل تفاوت ها زیاد است ،اولی از روی اختیار بوده ،اما دومی مستلزم ضمانت اجراست وباید قانونی برای نگه داشتن مردم در درون خانه هایشان وجود داشته باشد !همه ما برای مصون ماندن از مخاطرات این ویروس ،موافقیم که نتیجه بخش ترین راه ،همین است ،"در خانه ماندن"

اما واقعا این در خانه ماندن ،قرنظینه یا هر چیزی که بخوانیمش با شرایطی که کشور ومردم ما دارند ،عملی است ؟!آیا کادر پزشکی و سیستم خدمات بهداشتی کشورآن قدر پیشرفته ومترقی است که بتواندبا یک تلفن  مردم حبس شده در خانه را ساپورت کند ؟آیا سیستم خدمات کشور واستان آن قدر رشد کرده که بدون نیاز مردم به حضور فیزیکی در صفوف مخاطره انگیز در یافت یک خدمت یا خرید مایحتاج بهداشتی و غیرآن با ثبت در یک سامانه اینترنتی درب منزل تحویل آنها شود ؟!

اصلا اینها به کنار !مردم در خانه بمانند ،قبول ! می مانند ،یک هفته ،ده روز ،دو هفته !اما اگر مردم در خانه ماندند،پس تکلیف  مشکلاتشان چه  می شود؟همه مردم که مثل نمایندگان مجلس شورای  ،مجلس خبرگان،کابینه دولت ویا خیلی از دستگاههای دولتی نیستند ،که اگر تطعیل شدند خللی در امور جامعه ویا اختلالی در وضعیت مالی خانوارهایشان پدیدار نشود!

آن دکتر ،پرستار،کارمند ،نگهبان ،نیروی خدمات و مسئول تاسیسات و راننده آمبولانس بیمارستان که نمی توانند در خانه بمانند ،اینها هم بخشی از همین مردمند که ما این روزها هشتک راه انداخته ایم ،#در-خانه- بمانید !

آن کارمند بانکی که در معرض الوده ترین ابزار انتقال ویروس قرار دارد ومدیر بنگاه پول درآوری آن ! حاضر است از جان کارمندان بگذرد اما از حساب های پر پیمان پایان ماه مشتریان گذشت نکند ،یا آن خانم کارمندی که در تعطیلی مدرسه ومهد کودک و باز ماندن ادارات در این ایام بحرانی ،آنان را در برزخ ماندن در خانه یا رفتن به اداره گرفتار کرده است !اینها هم بخشی از مردمند!

آن کارگری که اول صبح به امید گیر آوردن کاری ،با بقچه زیر بغلش  روانه سر چهار راه ومیدان می شود وساعتها سرپا وچشم به این سواره و آن پیاده می دوزد ،شاید لقمه نانی سر سفره زن وبچه هایش آورده واین روزها شرمسار آنان نشود !

یا آن راننده تاکسی ،وانتی یا آن فردی که با سواری شخصی اش در اسنپ و غیر اسنپ ،خیابانها وکوچه ها را متراژ می کند برای لقمه نانی ،یا برای جا نماندن یک قسط وامش سپیده سحر را به سرخی شفق پیوند می زند ،آن هم بخشی از این مردمند!

 آن میوه فروش سیار و خریدار ضایعات وزباله گردی که این روزها خود را در معرض مخرب ترین وضعیت قرار داده و از دل سطل  زباله ،قوت لا یموت خانواده اش را جستجو می کند ، یا آن دستفروشی که تمامی امیدش را در پیاده روهای شهر دنبال می کند بازهم عضوی از این مردمند!

مسئول عزیز! اینها مردم ایرانند ،بقال و دستفروش ،کارگر وکارمند ،راننده تاکسی وآژانس و ... و ...اینها باید بخورند تا زنده بمانند ،فرار از خطر مرگ یک ویروس و مردن از گرسنگی ،دو روی  یک سکه اند !اگر قرنطینه شوند ،در خانه بمانند از کجا بیاورند تا زنده بمانند؟! چه کسی قسط های عقب مانده اشان را پرداخت می کند ؟! تکلیف قبض های برق،گاز ،آب و تلفنشان چه می شد؟

آیا وزارت ارتباطات حاضر است به جای 100گیگ هدیه اینترنتی که با وضعیت سرعت اینترنت که مصداق روغن سوخته نذر امام زاده کردن است ،یکماه هزینه تلفن آنان را رایگان اعلام کند ؟! آیا اداره برق ،آب و گاز به بهانه اینکه مردم بیکارند وندارند پرداخت کنند ، حاضرند یکماه از خیر قبوض آنها بگذرند ؟!

آیا بانکها حاضرند به تصمیمات بانک مرکزی تمکین کنند ویکی دوماه بدون سود ودیر کرد ،اقساط آنان را امهال کرده بدون اینکه اخطاری برای ضامن آنها فرستاده ،دست در حساب ضامن برده یا اینکه این پیام را برای انان ارسال کنند که " مشتری محترم بدلیل  عدم پرداخت بدهی تسهیلات ،طبق ضوابط کد ملی شما در سامانه اطلاعات سیستم بانکی قرار می گیرد"!

آقای مسئول! مردم ما همیشه پای کار هستند ،در تمامی بلایا وسختی ها جلوتر از شما در حرکت بوده اند ،در هر بحران وبلای طبیعی این مردم بوده اند که قبل از مسئولین کمهایشان را به مناطق آسیب دیده گسیل داده اند !همیشه نمی شود که مردم جلو باشند ،شما هم یک قدم بردارید!

مردم ما باوضعیت خوبی روبرو نیستند ،هشت بیشترشان در گرو نه اشان است ! می دانیم که تحریم است ،مشکلات اقتصادی وجود دارد ،مردم هم این را درک می کنند ،اما واقعا نمی شود !این مردمی که نام بردیم سرشان را بگذارند تا بمیرند !برای این جماعت چه توفیری دارد؟ مرگ از ویروس باشد یا مرگ از فقر ونداری !

در جایی خواندم که یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام قرنطینه کرده ،اما غذای سه وعده مردم را به اندازه تعداد اعضای خانواده در اختیارشان قرار می دهد !این فقط بخش ظاهری ماجراست! بخش درآمدی بماند!ااما نمی شود از مردمی که حتی برای خرید ماسک والکل دولتی به صف شوند ،انتظار داشت در خانه بمانند ،اما شب را هم گرسنه سر بر بالین بگذارند !با این شیوه کار واین حجم انتظار بالا از مردم ،بدون اینکه گامی برای رفع مشکلاتشان برداشته شود ،اگر ماهها کرونا ماندگار باشد ،اوضاع پیچیده تر خواهد شد!پس فکری بکنید!

البته بازهم توصیه ما برای غلبه برای ویروس ومصون ماندن از خطرات آن در خانه ماندن است ،مردم عزیز لطفا در خانه بمانید!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عالی بودوعین حقیقت موجودمردم گرفتارهزاردردملن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عالی بودوعین حقیقت موجودمردم گرفتارهزاردردملن
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
بنده از زمانی که کرونا وارد ایران شده و بواسطه آن کارم بکلی تعطیل و متحمل زیان زیادی شدم و معلومم نیس چند وقت دیگر شرایط اینجور باشد ، یکماه بدون حتی یک ریال درآمد ،متاسفانه نه اجاره خانه و محل کارمم بخشده نشد چون مالکین خودشونم مشکل داشتن ، اکنون بدون درآمد و ندین مشکل دیگه که در زندگی وجود داره و این ماه تونستم با قرض کردن اجاره ها رو بدم و یه کم خرید داشته باشم ،کمک معیشتی هم شاملم نشده برای ماه بعد چکار میتونم بکنم ،چکونه شکم زن و بچه ام را سیر کنم ،اجاره هامو بدم و ...دولت چه راه کاری داره؟ تو این شرایط یکماه تونستم قرض کنم و زن و بچه م نفهمن ماه بعد چکار کنم ....حالا عید واسه من شادی داره یا دردل هزار فکر و سردرگم .....لطفا به مردم دروغ نگین که مملکت گل و بلبله هزاران مثل من وجود داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
وقتی کامنت ها مثبت و منفی اش کار نمیکنه فایده اش چیه ؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار