در شرایطی که بسیاری از صنوف به امید شب عید و بازار پرفروش این ایام خرید‌های سنگین با پرداخت چک انجام داده اند و کسادی بازار از یک سو و تعطیلی‌ها از سوی دیگر اشک اصناف را در آورده و همه منتظرند تا ببینند که تدبیر دولت در این شرایط بحرانی چیست؟
کد خبر: ۸۲۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ 08 March 2020

در شرایطی که بسیاری از صنوف به امید شب عید و بازار پرفروش این ایام خرید‌های سنگین با پرداخت چک انجام داده اند و کسادی بازار از یک سو و تعطیلی‌ها از سوی دیگر اشک اصناف را در آورده و همه منتظرند تا ببینند که تدبیر دولت در این شرایط بحرانی چیست؟


به گزارش تابناک همدان، رییس اتاق اصناف همدان حسین محرابی گفت: از اواسط ۹۷ فعالیت‌های تجاری کشور متاثر از تحولات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب و افزایش نرخ ارز دچار ناپایداری شد و با رکود چشم گیری فعالین این حوزه کسبه و اصناف "جزء" به شدت آزار داده است.

چشم امید اصناف همدان به تدابیر دولتی/ عوارض کسب و بهای خدمات عمومی  از سوی شورای شهر در ماه‌های پایانی سال برای بازاریان بخشیده شد

وی با بیان اینکه علیرغم این وضعیت کسبه و اصناف و بازاریان همدان ضمن بردباری و همراهی با برنامه‌های اجرایی کشور، امید خود را به بازار ازشب عید معطوف کرده بودند، افزود: اصناف با تامین اقلام مورد نیاز شب عید تعهدات مالی را برای خود ایجاد کرده اند و اکنون با ورود ویروس کرونا به کشور علاوه بر نگرانی و تبعات آن برای این قشر اثرات سوء اقتصادی را نیز دو چندان ایجاد کرده است که قطعا کاهش آن با برنامه ریزی دولت و همراهی با بازاریان میسر خواهد بود.

محرابی با اشاره به اینکه اصناف تمام برنامه‌ریزی خود را برای فروش پایان سال انجام داده و چک‌هایی را صادر کرده اند، و باید این چک‌ها پاس شود و با این وضعیت بازار وصول این چک‌ها دجار مشکل خواهد شد و مسئولین در قبال مشکلات اصناف مسئولیت دارند و در برابر تعطیلی که انجام می‌شود نیاز است مشوقاتی در نظر گرفته شود.

وی یاد آور شد: صنوفی همانند رستورانها، تالار‌های پذیرایی، اماکن اقامتی، موسسات مسافرتی، حمل و نقل مسافر، پوشاک، کیف و کفش اغذیه فروشان، آرایشگاه‌ها (زنانه و مردانه) و ابزار، یراق و رنگ، اتحادیه مرغ، ماهی و گوشت و همچنین اتحادیه شیرینی و شکلات، پوشاک، خرازی و .... بیشترین خسارتها را متحمل شده اند.

رییس اتاق اصناف همدان با اشاره به اینکه اتاق پیشنهاداتی به دولت محترم و عوامل اجرایی استان دارد، خاطر نشان ساخت: اگر این پیشنهادات با توجه به مشکلات موجود در دستور کار دولت قرار گیرد قطعا از مشکلات تا حدود زیادی کاسته خواهد شد؛ لذا پیشنهاد می‌شود این نکات در دستور کار دولت قرار گیرد.

۱- در شبکه بانکی راهکاری جهت همراهی با رفع تعهدات بانکی برای فعالین تجاری اندیشیده شود.

۲- تامین اجتماعی، عوارض شهرداری کسبه و پیشه، که شمول دیون هستند، معاف گردد.

۳- به جهت جلوگیری از کاهش سطح اشتغال، سازمان تامین اجتماعی تا اطلاع ثانوی نسبت به عدم اعمال جرایم تاخیر در پرداخت حق بیمه کار فرمایان اقدام نماید.

۴- تخصیص و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره جهت توانمندی و حفظ فعالین کسب و کار در صحنه تجاری کشور در دستور کار دولت قرار گیرد.

۵- همچنین معافیت مالیاتی در ماه‌های پایانی سال جاری تا زمان برگشتن بازار به حالت عادی، برای بازاریان اعمال شود.

محرابی در ادامه ضمن تشکر و تقدیر از شورای شهر و شهرداری همدان، تصریح کرد: شورای شهر همدان با بخشودگی عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات عمومی برای ماه‌های پایانی بهمن و اسفند موافقت کرده، که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز گفت: اتحادیه آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی همکاری لازم را در توزیع اقلام مورد نیاز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته است و تمام ضوابط بهداشتی رعایت شده و در دستور کار اتحادیه مربوطه قرار دارد.

محرابی توزیع دستکش‌های یکبار مصرف و مواد ضد عفونی کننده در بین کسبه و قرار دادن این اقلام در کناردستگاه‌های پوز از دیگر اقدامات اعلام کرد و یاد آور شد: از کسبه خواسته شده تا نکات بهداشتی را کاملا رعایت کرده و برای حفظ سلامتی مراجعه کنندگان و مشتریان کوشا باشند.
 
رییس اتاق اصناف همدان یاد آور شد: اتاق اصناف همدان با توجه به بحرانی که در بازار شب عید به دلیل شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است در صدد است تا اقلام مورد نیاز مردم توسط بازاریان بعد از فروکش کردن این اپیدمی و کاهش خطرات در بازار با رعایت کامل اصول بهداشتی ارایه نماید و مردم می توانند مایحتاج خود را با خیال آسوده از بازار تهیه کنند.

محرابی از کسبه و فعالان در بازار خواستار رعایت همه جانبه اصول بهداشتی شد و گفت: کسبه در رعایت نکات بهداشتی کوشا باشند زیرا این امر باعث افزایش ایمنی و سلامتی افراد جامعه و مشتریان خواهد بود.  

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای شهروندان یاد آور شد؛ اگر همه شهروندان نکات بهداشتی و پیشگیرانه را جدی بگیرند به یاری خدا از این برهه نگران کننده به سلامتی عبور خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار