دکتر علی دل‌پیشه با بیان اینکه اقدامات کنترل شونده مطلوبی در استان همدان در مقابله با این ویروس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر تخصیص یک بیمارستان به بیماران مشکوک به ابتلا ویا تأمین تخت در کلیه بیمارستان‌های استان به این امر، نشان از توان مدیریتی این مجموعه دارد و این عملکردی فراتر از حد یک دانشگاه و حتی در سطح وزارتخانه است.
کد خبر: ۸۲۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 04 March 2020
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ضمن تأکید براینکه روند کنترل کروناویروس در استان همدان بسیار امیدوارکننده است، گفت: همدان از جمله استان‌های موفق در کنترل و مقابله با کروناویروس است.

به گزارش ایسنا، دکتر دل‌پیشه در ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کروناویروس در استان همدان، پس از استماع گزارشی از روند اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با کروناویروس در این استان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از نظر پیشرفت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در زمره دانشگاه‌های ممتاز کشور است و هیئت رئیسه این مجموعه از افراد جوان، پرتوان و دلسوزی هستند که اقدامات آن‌ها می‌تواند حتی در سطح کشور به عنوان شاخص مطرح شود.

وی تصریح کرد: موضوع کروناویروس بسیار جدی است، ما بحران‌های متعددی را پس از انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته‌ایم و به لطف خدا و رهبری مدبّرانه نظام به سلامت از همه بحران‌ها عبور کردیم و در این شرایط نیز لازم است با همدلی و وفاق این بحران خطیر را پشت سرگذاشته و به توفیق برسیم.

دل‌پیشه ادامه داد: اطلاعات دقیقی از تنظیم رفتار با این ویروس در دست نیست وهمانطور که می‌بینیم در کشور‌های حاشیه شرقی ما هیچ اطلاعاتی از شیوع این ویروس نیست و در کشور‌های جنوبی نیز کتمان اطلاعات بیداد می‌کند و در دیگر کشور‌ها هم با رفتار ناشناخته‌ای در مقابله با این ویروس مواجه هستیم بنابراین اگر شرایط مقابله با ویروس را رعایت نکنیم ممکن است متحمل خسارات سنگینی شویم که حتی جبران آن امکان‌پذیر نباشد.

وی با بیان اینکه اقدامات کنترل شونده مطلوبی در استان همدان در مقابله با این ویروس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر تخصیص یک بیمارستان به بیماران مشکوک به ابتلا ویا تأمین تخت در کلیه بیمارستان‌های استان به این امر، نشان از توان مدیریتی این مجموعه دارد و این عملکردی فراتر از حد یک دانشگاه و حتی در سطح وزارتخانه است.

دل‌پیشه روند اقدامات کنترل‌کننده را در استان همدان امیدوارکننده برشمرد و بیان کرد: از بهترین مصادیق وفاق و همراهی نیرو‌های مسلح اعم از سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در بسیج مقابله با این ویروس به خوبی در استان همدان نمایان است و البته قدردان زحمات و تلاش‌های جبران‌ناپذیر پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران این استان هستم که نقش بارز و مؤثرتری نسبت به دیگر بخش‌ها در کنترل کروناویروس دارند.

وی تبیین کرد: آنچه امروز از عملکرد این دانشگاه گزارش شد، مایه افتخار و غرورآفرین است و این به علت تفویض اختیاراتی است که به دانشگاه صورت گرفته و زیرساخت‌هایی است که از قبل فراهم شده و از زمان شیوع آنفلوآنزا تا کروناویروس علاوه بر زیرساخت‌ها حتی تجارب نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همچنین به بروز و ظهور توان شرکت‌های دانش‌بنیان در این شرایط اشاره و اظهار کرد: اینکه دو شرکت دانش‌بنیان در زیرمجموعه این دانشگاه به خوبی توانسته‌اند در تولید ماسک توانایی خود را به نمایش بگذارند نیز جای امیدواری نسبت به ظرفیت‌های این شرکت‌ها را عیان می‌کند.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به محرومان و افراد مستضعف جامعه در تأمین اقلام بهداشتی فردی نظیر ماسک و الکل شد و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و تأمین اجتماعی باید در این شرایط به نفع اقشار ضعیف جامعه به کار گرفته شود.

دل‌پیشه از همراهی و مشارکت مطلوب قوه قضائیه در کنترل شرایط پیش‌آمده خبر داد و اعلام کرد: موضوع کمبود اقلام مصرفی با فرصت‌طلبی عده‌ای سودجو به‌وجود آمد که روزانه هفت و نیم میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود، اما طی ۱۰ روز تنها یک میلیون ماسک در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم تغییر برخی فرهنگ‌ها و رفتار‌های جامعه تأکید و تشریح کرد: تا پشت سر گذاشتن این ایام که به نظر می‌رسد اوج آن تا دو هفته دیگر بوده و تا خردادماه به مراحل پایانی می‌رسد، باید برخی عادات نظیر دست دادن و مصافحه تغییر کرده و رعایت اصول بهداشت فردی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به حمایت علما و مراجع عظام تقلید و ائمه جماعات در کنترل و مهار این ویروس در مراسم‌ها و مجالس مذهبی، متذکر شد: اگرچه برخی محدودیت‌ها نظیر لغو نمایشگاه‌های بهاره به معیشت و کسب و کار عده‌ای از مردم لطمه می‌زند، اما تا عبور کامل از این مرحله ناچار هستیم محدودیت‌ها را حتی در رفتار عبادی اجتماع اعمال کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار