معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تخلیه یکی از بخش‌های بیمارستان سینا بیان کرد: منظور از تخلیه یک بخش از بیمارستان به معنی ثبت موارد مثبت و بالا رفتن درجه خطر نیست بلکه این کار برای ایجاد آمادگی و زمینه‌سازی لازم صورت می‌گیرد، این کار عمدتاً با هدف پیشگیری از انتشار درون بیمارستانی و جامعه صورت گرفته و این به معنای انتقال گسترده نیست.
کد خبر: ۸۲۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱ 22 February 2020
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از وجود موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در همدان خبر داد و گفت: مراقبت‌ها از مدت‌ها قبل در بالاترین سطح آغاز شده و اقدامات پیشگیرانه و آمادگی کارکنان و بخش‌ها پیش از بروز موارد مشکوک لحاظ شده بود.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر کرمی پیرامون شیوع جهانی کروناویروس، اظهار کرد: کروناویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ نمایان شده و به سرعت شیوع پیدا کرد و ۳۰ کشور را درگیر خود کرده و طبیعتاً چالشی از جنس این ویروس، با تمام ابعاد مدیریتی یک کشور در ارتباط است و می‌تواند حتی مناسبات اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز موارد مثبتی از ابتلا به ویروس به ثبت رسیده است، اعلام کرد: به شکل معمول از چندی قبل نمونه‌های مشکوک به ابتلا به آزمایشگاه تهران ارسال شده و تعداد محدودی مجدداً در روز‌های اخیر بازارسال شده که وزارتخانه از ما تقاضا کرده بدون توجه به مثبت شدن یا نشدن پاسخ آزمایش ها، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی تا سطح بالایی ادامه یابد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: در صورت انتشار ویروس، تمام تمهیدات ویژه شامل استفاده از کلیه پرسنل، تخصیص پذیرش اختصاصی و اختصاص بیمارستان به این منظور، ارائه تجهیزات مربوطه و ... پیش بینی شده‌است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تخلیه یکی از بخش‌های بیمارستان سینا بیان کرد: منظور از تخلیه یک بخش از بیمارستان به معنی ثبت موارد مثبت و بالا رفتن درجه خطر نیست بلکه این کار برای ایجاد آمادگی و زمینه‌سازی لازم صورت می‌گیرد، این کار عمدتاً با هدف پیشگیری از انتشار درون بیمارستانی و جامعه صورت گرفته و این به معنای انتقال گسترده نیست.

کرمی تشریح کرد: کروناویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد به واسطه عطسه و سرفه منتقل می‌شود و در صورتی که این قطرات روی سطوح زنده باقی بمانند، خطرساز خواهند بود چرا که می‌تواند تا چند روز زنده بماند و از طریق دست زدن به اشیای آلوده منتقل شود بر این اساس شستن مرتب دست‌ها می‌تواند از ابتلا ممانعت کند.

وی با اشاره به اینکه بینی، دهان و چشم می‌تواند در گفتگوی رودررو با فرد مبتلا آلوده شود، خاطرنشان کرد: از این رو استفاده از ماسک معمولی برای تمام کسانی که علائم سرماخوردگی دارند به عنوان یک تکلیف اجتماعی الزامی است.

تشریح شرایط استفاده صحیح از ماسک

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تشریح شرایط استفاده صحیح از ماسک گفت: ماسک تا زمان خیس شدن می‌تواند مورد استفاده باشد، زدن ماسک برای افرادی که از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند هم ضروری است، اما الزامی نیست که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند.

وی تأکید کرد: از پزشکان بخش دولتی و خصوصی خواسته شده با بالاترین درجه حساسیت، موارد مشکوک را بررسی کنند و توصیه می‌شود چنانچه در خانواده‌ای فرد مبتلا وجود دارد بهتر است فقط یک نفر از او مراقبت کند و در اتاق مجزا با گردش هوای بالا تحت مراقبت باشد.

کرمی تبیین کرد: در ارائه ماسک، تجهیزات و دیگر موارد مورد نیاز استان، تمامی تمهیدات لازم از طریق سازمان‌های بین بخشی و درون‌بخشی صورت گرفته و جای نگرانی نیست اگرچه گاهی عدم مسئولیت پذیری اجتماعی برخی افراد منجر به اتفاقاتی نظیر احتکار ماسک می‌شود که این مهم نیازمند فرهنگسازی است.

وی با بیان اینکه به علت ممانعت از شیوع در موارد مشکوک حساسیت‌ها را به بالاترین حد خود رسانده‌ایم، گفت: تخلیه یک بخش به علت پیش‌بینی و ایجاد ظرفیت در صورت بروز نیاز در این زمینه است و در این راستا معاونت درمان برخی جراحی‌های غیراورژانسی را با رضایت خود افراد به تعویق انداخته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: از قبل تمام موارد مشکوک و منجر به مرگ آزمایشاتشان به تهران ارسال شده‌است و در صورت مثبت بودن آزمایشات، هر روز ساعت ۱۳ اسامی مثبت با نام شهر ارسال و به خانواده افراد مبتلا با حفظ حرمت و اعتبار تمام و حتی در سردخانه و آرامستان آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مورد مرگ در بیمارستان‌ها وجود دارد، اما الزاماً هر مورد مرگ مربوط به کرونا نیست، تصریح کرد: هر گونه هماهنگی برای گندزدایی فضا و سطوح و حتی پوشش کارکنان درمانی و اعضای خانواده مبتلا از طریق این معاونت ارائه می‌شود.

شایعه کمبود ماسک N۹۵

کرمی همچنین در پاسخ به نشر شایعه کمبود ماسک N۹۵ بیان کرد: ماسک N۹۵ نیاز عامه مردم نیست و فقط کارکنانی که با بیماران در ارتباط هستند، به این نوع ماسک نیاز دارند، اما تقاضا دارم در صورت مشاهده احتکار هر نوع ماسک به معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات گسترده‌ای بر روی موارد مبتلا صورت گرفته است، اظهار کرد: ما به دنبال تولیت سلامت هستم که کارگروه سلامت و امنیت غذایی است و استاندار متولی و دانشگاه دبیر این مجموعه است و ما هم به دنبال فرهنگسازی در ارتباط با مسائل بهداشتی هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در بخش دیگری از آموزش روش‌های گندزدایی و ضدعفونی کردن اتوبوس‌هایی که از نقاط پرخطر و دارای ریسک تردد دارند، خبر داد و یادآور شد: استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۶۰ تا ۷۵ درجه کاملاً ویروس را از بین می‌برد، اما نیازی نیست چنین ماده‌هایی در خانواده نیز وجود داشته باشد بلکه پوشش مراکز تجمع به ویژه مراکز درمانی کافی است.

وی با اشاره به اینکه رسالت ما اعلام آمار تأیید موارد مشکوک نیست و این موضوع تنها باید از طریق وزارت بهداشت اعلام شود، اظهار کرد: گزارش‌ها طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، ۴۸ ساعت بعد از ارائه نمونه آزمایش منعکس می‌شود چرا که نمونه‌های تمام کشور در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند و هیچ مرجع دیگری برای تشخیص آزمایش‌ها وجود ندارد.

کرمی با بیان اینکه نظام مراقبت کنونی روی شدیدترین و وخیم‌ترین نوع بیماری متمرکز می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر ویروس هر بیماری مثل سرماخوردگی هم می‌تواند از راه‌های ساده منتقل شود، اما نظام مراقبت این روز‌ها بیشترین تمرکز خود را بر کروناویروس اختصاص داده‌است.

اطلاعات علوم پزشکی روزآمدتر از استانداری است

وی با اشاره به اطلاعاتی که از مراجع استان در این زمینه صورت می‌گیرد، تشریح کرد: اطلاع‌رسانی به استانداری به علت تبیین ضرورت‌ها و بسیج امکانات صورت می‌گیرد، اما تنها مرجع اطلاع‌رسانی از وضعیت استان دانشگاه علوم پزشکی بوده و همواره اطلاعات علوم پزشکی روزآمدتر از استانداری است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: کروناویروس طیفی از علائم را داراست که می‌تواند شبیه سرماخوردگی و شدیدتر باشد بنابراین افراد در صورت داشتن تب و تنگی نفس باید حتماً به مرکز درمانی مراجعه کنند همچنین در صورتی که هر گونه سابقه مواجهه با بیمار مشکوک به کروناویروس یا بیماری که علائم تنگی نفس دارد یا افرادی که سابقه سفر به شهر‌های خاص مثل قم را داشته‌اند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طی هماهنگی با مدیران ارشد استان کلیه همایش‌های برخوردار از بالاتر از ۵۰ نفر ظرفیت لغو می‌شوند، اظهار کرد: برای مراکز تجمع افراد مثل زندان، خوابگاه‌های دانشجویی، پادگان‌ها و ... آموزش و رعایت نکات ایمنی از جمله تعبیه بالاترین سطح تهویه هوا، بالاترین سطح ضدعفونی مستمر و متناوب سطوح، غربالگری افراد دارای علائم تنفسی، آموزش در ارتباط با رعایت نکات فردی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، دسترسی به آبگرم و صابون مایع در همه اماکن عمومی توصیه شده است.

ارائه آموزش‌های لازم در مدارس از طریق سفیران سلامت

کرمی همچنین به ارائه آموزش‌های لازم در مدارس اشاره و بیان کرد: از ظرفیت سفیران سلامت در آموزش و پرورش استفاده شده و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها به منظور نهایت همکاری برای ارائه مرخصی استراحت با افراد دارای علامت صورت گرفته‌است.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه گرما باعث کاهش جریان هوا و افزایش زمینه رشد ویروس خواهد بود باید زنجیره‌های انتقال ویروس در فضا‌های بسته کاهش یابد و شرایط رفت و آمد هوا فراهم شود همچنین شستشوی مداوم دست‌ها، به تعویق انداختن سفر‌های غیرضرور، محدود کردن ساعات کاری خاص و پرتجمع و سهمیه‌بندی ساعات حضور از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

شایعه انتقال بیمار مبتلا از بیمارستان قم به همدان کاملاً کذب است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تأکید کرد: شایعه انتقال بیمار مبتلا از بیمارستان قم به همدان کاملاً کذب است و حتی توجیه منطقی ندارد چرا که ما معین استان قم نیستیم و در جایی که تهران و دیگر استان‌های همجوار قم می‌توانند در این امر پیشقدم باشند، ضرورتی برای انتقال بیمار در این فاصله زمانی و مکانی به همدان وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: در همه فضا‌های درمانی و بهداشتی فرآیند‌ها هماهنگ شده و امکان تخصیص کامل برای پذیرش مبتلایان وجود دارد و در موارد مشکوک ظرفیت بیمارستان‌های سینا و بعثت کافی است.

دکتر طاهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در این نشست با اشاره به لزوم همراهی اصحاب رسانه در بسیج اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در کل دنیا تا این لحظه ۷۷ هزار و ۸۱۶ نفر مبتلا هستند که بیش از ۲۱ هزار نفر از این تعداد بهبود یافته اند و ۲۳۶۰ نفر فوت شده اند و در همین فاصله پنج نفر به زندگی بازگشته اند. در ایران، ۱۸ مبتلا و چهار نفر فوت به اثبات رسیده و تعداد افراد مشکوک ۲۸۵ نفر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار