ابراهیم مولوی گفت: ایجاد یک سیما و منظر مناسب شهری و مبلمان شهری در این منطقه برای گردشگران؛ مسافران و زائران عتبات عالیات، بالا بردن سرانه فضای سبز و خدمات شهروندی و ساماندهی فضای کالبدی ورودی‌های شهر و توزیع متناسب تأسیسات و تجهیزات گردشگری همدان از دیگر موارد مورد توجه برای این پاک است.
کد خبر: ۸۲۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ 05 February 2020
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان از مصوبه تبدیل محوطه تپه باستانی «پیسا» به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای شامل مجموعه باستانی، گردشگری و تفریحی خبر داد.

به گزارش مهر، مولوی با اعلام این خبر افزود: با تصویب شورای اسلامی همدان محوطه تپه باستانی پیسا در کنار بلوار آیت‌الله نجفی و جاده استراتژیک غار علیصدر در مساحت حدود ۸۶ هکتار، به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای تبدیل شده و به شهروندان همدانی و تمامی مسافران استان‌های غربی که از این محور عبور می‌کنند خدمات شایسته ارائه می‌دهد.

مولوی با با بیان اینکه از دیرباز کهن‌شهر همدان به عنوان یک باغ‌شهر معروف بوده که دلیل این امر، وجود هزاران هکتار باغ، باغچه، بیشه، بیشه‌زار و فضا‌های سبز عمومی و خصوصی موجود در منطقه بوده است، اظهار کرد: این در حالی است که با گسترش و توسعه نامتوازن و بی‌قواره شهر همدان به دلیل افزایش جمعیت و گسترش مهاجرت‌های مختلف بخش زیادی از این باغات و بیشه‌زار‌ها و فضا‌های سبز طبیعی و بکر از بین رفته است.

وی گفت: متولیان امر به‌ویژه مدیران شهری و سیاست‌گذاران در شورای شهر باید در راستای جبران کمبود سرانه فضای سبز، گام‌های اساسی و بلندی برداشته و شهر را به سمت و سوی توسعه پایدار با توجه به جنبه‌های سبز و انسان محور سوق دهند.

وی در این خصوص اضافه کرد: بر این اساس با تصویب شورای شهر همدان محوطه تپه باستانی پیسا، به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای تبدیل می‌شود.

محدوده تپه پیسا به دلیل همجواری با سکونت‌گاه‌های غیررسمی از پتانسیل قابل توجه برای ساخت‌وساز‌های غیرقانونی و غیرمجاز و ایجاد یک سایت ناهمگون با بافت شهری و فضای کالبدی کهن‌شهر همدان برخوردار استرئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه محدوده تپه پیسا به دلیل همجواری با سکونت‌گاه‌های غیررسمی از پتانسیل قابل توجه برای ساخت‌وساز‌های غیرقانونی و غیرمجاز و ایجاد یک سایت ناهمگون با بافت شهری و فضای کالبدی کهن‌شهر همدان برخوردار است، یادآور شد: بر این اساس در راستای جلوگیری از این اتفاق نامیمون، طراحان چیره دست شهرداری همدان با استفاده از تجربیات خود و کمک گرفتن از اساتید دانشگاه بوعلی سینا به طراحی این پارک فرامنطقه‌ای با لحاظ کردن کاربری‌های مورد نیاز شهروندان و مسافران در چند فاز اجرایی اقدام کردند.

مولوی گفت: در بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری همدان برای فاز نخست اجرایی این پارک مبلغ مناسبی از محل درآمد‌های شهرداری منطقه ۴ پیش‌بینی کرده است.

مولوی ادامه داد: تپه پیسا طبق یافته‌های علمی باستان‌شناسی از زیستگاه‌های اصلی و مهم دوران و عصر مفرغ بوده که نقش بسیار مهمی در مدنیت و شهرنشینی و پایتختی قوم ماد در هگمتانه داشته است.

وی به اهمیت احداث این پارک اشاره کرد و گفت: وجود تپه باستانی عصر مفرغ ۵ هزار ساله و محوطه باستانی، ورودی شهر همدان از سمت مرکز و استان‌های غربی کشور، ارتباط با مسیر و جاده گردشگری غار جهانی علی‌صدر و شهر جهانی سفال لالجین، امکان توسعه سایت بر اساس نیاز‌های آتی کلان‌شهر همدان با توجه به طرح کلان شهر شدن همدان و مرکزیت مجموعه شهری از موارد حائز اهمیت این تپه باستانی است.

مولوی جلوگیری از تصرف منطقه توسط سودجویان و دلالان زمین و تفکیک غیر قانونی و عادی این املاک و جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز بی‌رویه در منطقه و تثبیت اجرای قوانین و ضوابط شهرسازی و معماری را نیز از دیگر موارد مهم در تبدیل تپه باستانی پیسا به پارک برشمرد.

وی افزود: ایجاد یک سیما و منظر مناسب شهری و مبلمان شهری در این منطقه برای گردشگران؛ مسافران و زائران عتبات عالیات، بالا بردن سرانه فضای سبز و خدمات شهروندی و ساماندهی فضای کالبدی ورودی‌های شهر و توزیع متناسب تأسیسات و تجهیزات گردشگری همدان از دیگر موارد مورد توجه برای این پاک است.

گفتنی است در هشتاد و دومین جلسه صحن شورای شهر همدان اعضای شورا تکمیل پروژه‌های پل شهید سردار همدانی، پارکینگ آقاجانی بیگ، پل غدیر، آسفالت معابر و پارک ولایت را در اولویت نخست اجرای پروژه‌های بودجه سال ۹۹ شهرداری قرار دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار