صنایع‌دستی یکی از شاخه‌های اصلی توسعه اقتصادی و کارآفرینی هر جامعه‌ای است که تاثیری بسزایی در افزایش اشتغال دارد، همدان نیز با بهره‌مندی از رشته‌های فعال در حوزه صنایع‌دستی سهمی در اشتغال‌زایی داشته که از آن جمله می‌توان به کارگاه‌های چرم اشاره کرد.
کد خبر: ۸۱۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 28 January 2020
یک کارگاه چرم با برند همدان، هفت ماه پیش دچار حریق شد و به واسطه این اتفاق ۳۰ نفر بیکار شدند، اما با وجود پیگیری‌های مکرر مسوولان آن هنوز از سوی شرکت بیمه‌گزار خسارت وارده پرداخت نشده تا این کارگاه و اشتغال آن احیا شود.

به گزارش فارس، البته وقوع یک اتفاق ناگوار برای یکی از این کارگاه‌ها تعدادی از شاغلان را بیکار کرد، یعنی حدود ۳۰ نفر؛ خردادماه امسال بود که آتش به جان یکی از کارگاه‌های پررونق چرم افتاد و هم سرمایه چندین میلیاردی آن سوخت و هم نیروهایش را خانه‌نشین کرد.

مسئول این کارگاه پس از وقوع این حادثه برای پیگیری موضوع از بیمه، حدود هفت ماهی است که کارش شده رفت و آمد برای دریافت غرامت، اما هنوز خبری نیست که نیست.

ماجرا از این قرار است که پس از اطفاء حریق از سوی آتش‌نشانان، مسئول کارگاه منتظر نظر کارشناسان آتش‌نشانی و بیمه‌گزار می‌ماند، آتش‌نشانی گزارش خود مبنی بر بی‌احتیاطی در استفاده از سه‌راهی برق و اتصال نامناسب و باقی ماندن شارژر تلفن همراه را علت آتش‌سوزی و وجود حجم زیاد مواد قابل اشتعال را موجب گستردگی آن عنوان می‌کند، اما با این وجود بیمه همچنان نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

رفت و آمد به بیمه و انجام نشدن کار، صاحب این کارگاه را روانه خبرگزاری کرد به امید اینکه گره از کارش باز شود، یلدا زندی که یکی از هنرمند چرم‌کار برجسته همدان است به همراه همسرش علیرضا تراب‌پور با حضور در دفتر خبرگزاری فارس از این وضعیت اظهار گله‌مندی کردند که مطالب را در گزارش زیر می‌خوانید.

خانم زندی از نحوه آغاز کارش در حوزه چرم گفت و ادامه داد: بنده از سال ۸۶ فعالیتم را شروع کردم، اما همسرم از سال‌های قبل در این حوزه فعالیت داشت.

وی تحصیلاتش را کارشناسی فنی صنایع دستی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تحصیلاتم در حوزه صنایع‌دستی است، اما تحصیلات دانشگاهی در کار ما زیاد مهم نیست و دوره آموزشی را نزد همسرم گذراندم.

وی با بیان اینکه در ابتدا کار خود را به صورت تک‌سفارشی آغاز کردیم تصریح کرد: از همان سال رتبه‌های زیادی را در این حوزه کسب کردم به طوری که معرفی به عنوان جوان برتر طی دو سال متوالی، معرفی به عنوان زن نان‌آور در نمایشگاه کیش، زن برگزیده استان، فناور برگزیده استان، کارآفرین برتر استان، شرکت تعاونی برگزیده و سایر عناوین را کسب کردم.

این هنرمند برجسته چرم همدان تصریح کرد: از همان زمان که کارم را شروع کردم به اذعان همگان با تولید کار‌های نو و جدید نوآوری و خلاقیت در کار ما وجود داشت.

همه دستگاه‌ها، مواد اولیه و تولیدات ما سوخته است

مدیرعامل اتحادیه صنایع‌دستی استان همدان اضافه کرد: بیشتر تولیدات ما به خارج از استان می‌رفت و مابقی نیز به صورت سفارشی برای ادارات کار می‌شد که سودآوری خوبی را هم برای خود ما و هم افرادی که در این کارگاه شاغل بودند، داشت.

وی اضافه کرد: در ابتدای فعالیت در این حوزه، دو نفره کار می‌کردیم، اما کم کم نیرو جذب کردیم به طوری که در این اواخر ۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند و چندین نفر از خانم‌های خانه‌دار محله نیز به صورت دسته‌جمعی در خانه کار می‌کردند.

این هنرمند چرم در ادامه با اشاره به حادثه آتش‌سوزی چند ماه پیش کارگاه خود بیان کرد: قبل از آتش‌سوزی در کارگاه سفارشاتی داشتیم که کارگاه آتش گرفت و دستگاه‌ها سوختند و نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی با بیان اینکه کارگاه ما به طور کلی در این آتش‌سوزی از بین رفته و حتی یک دستگاه نیز از آتش در امان نمانده است خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز کارگران را با پرداخت حقوق از جیب خودمان نگه داشتیم و بیمه آن‌ها را نیز پرداخت می‌کنیم.

زندی با تاکید بر اینکه برند اقلام چرم تولیدی ما به نام همدان ثبت شده است افزود: مصنوعات چرمی یکی از صنایع‌دستی‌های قدیمی همدان است که با نام این شهر عجین شده و شامل تولید انواع کیف، کمربند و کاپشن و... می‌شود.

آقای تراب‌پور همسر خانم زندی نیز با بیان اینکه بنده نیز مربی محصولات چرمی هستم ادامه می‌دهد: در حال حاضر تعداد زیادی هنرجو دارم که آموزش دیده‌اند و تعدادی از هنرجویان من نیرو‌های همین کارگاه هستند.

۷ ماه است که دنبال خسارت از بیمه‌ایم

وی در خصوص آتش‌سوزی کارگاه چرم خود ادامه داد: حدود هفت ماه است که از مسوولان مختلف پیگیر دریافت غرامت از بیمه هستم، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی بیان کرد: روز آتش‌سوزی، کارشناسان آتش‌نشانی حریق را تایید کردند و روز بعد کارشناس رسمی بیمه مرکزی برای بررسی وضعیت آمده و تخمین خسارت شد.

این فعال حوزه چرم بیان کرد: دو روز بعد وقتی شرکت بیمه‌گزار متوجه شد که خسارت ما میلیاردی است، از بار مسئولیت شانه خالی کرد، سوال من این است چرا با وجود ایجاد تعهد کار انجام نمی‌دهند؟

وی با بیان اینکه طبق گفته خود بیمه‌گزار باید طی دو ماه نتیجه به ما اعلام می‌شد افزود: اکنون شرکت بیمه‌گزار علاوه بر عدم اعلام نتیجه، اجازه تماس با کارشناس رسمی را نیز به ما نمی‌دهد.

تراب‌پور ادامه داد: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یا قریب به ۳ میلیارد تومان از اجناس کارگاه ما سوخته است و هنوز خسارت خود را از بیمه نگرفته‌ایم، از همه بدتر اینکه ۳۰ نفر از کارگران ما بیکار شده‌اند، کسانی که نا‌ن‌آور خانه هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر کارگران نیز سرپرست خانوار هستند افزود: همه این بانوان فقط به خاطر اینکه سرپرست کارگاه خانم است، در اینجا مشغول به کار بودند و از کار خود رضایت خاطر داشتند.

این هنرمند حوزه چرم با اشاره به اینکه تعدادی از افراد نیز در قالب کار در منزل در کارگاه مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد: اگر بیمه‌گزار به ما کمک کند، به بنده کمک نمی‌کند بلکه مجموعه بزرگی را یاری می‌کند که هر یک از آن‌ها نان‌آور یک خانواده هستند.

وی اضافه کرد: در کارگاه ما از مواد اولیه تا تولید در داخل کشور تهیه و تولید می‌شد، با این وضعیت می‌بینیم کاری که در داخل کشور تولید می‌شود، با عدم تعهد یک شرکت بیمه‌گزار در حال از بین رفتن است.

 تراب‌پور با بیان اینکه در حال حاضر سفارشاتی داریم که نمی‌توانیم انجام دهیم افزود: در حال حاضر نه فضای کار داریم و نه سرمایه؛ همین موضوع موجب بیکاری خودمان و ۳۰ نفر دیگر شده است.

وی گفت: مگر نه اینکه مسوولان بر تولیدات بومی تاکید دارند و اشتغالزایی در این حوزه صنایع‌دستی را دارای اهمیت و ارزش می‌دانند، پس چرا شرکت بیمه‌گزار به این موضوع توجه ندارد و هفت ماه است ما و ۳۰ نفر کارگر بیکاریم.

در ادامه پیگیری این موضوع به سراغ مسوول شرکت بیمه‌گزار رفتیم که در پاسخ به بلاتکلیفی این هنرمندان در دریافت خسارت کارگاه خود اظهار کرد: این موضوع باید از حوزه ستادی بیمه در تهران پیگیری شود.

محمدیان اضافه کرد: این بیمه‌نامه متعلق به شعبه شرق بیمه است و بیمه همدان در پاسخ به این موضوع و به نتیجه رساندن این مسئله جایگاهی ندارد.

خبرگزاری فارس همدان در گام اول به دلیل عدم دسترسی به مسوولان بیمه‌گزار ستاد مرکزی، از پیگیری آن بازماند، اما این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهند کرد، اما سوال اینجاست که اگر قرار است برای چنین مواردی همواره با ستاد مرکزی در ارتباط بود دیگر وجود بیمه‌گزاران استانی به چه منظور است؟

گویا مسوولان بیمه می‌گویند آتش‌سوزی این کارگاه مشکوک است، به فرض که این مسئله صحت داشته باشد، آیا نباید هرچه سریع‌تر موضوع تعیین تکلیف شود تا هم کارفرما و هم کارگران از بلاتکلیفی رها شود نه اینکه هفت ماه از یک پرونده بگذرد، اما نتیجه واضح بیان نشود! اگر هم حق با مسوول واحد تولیدی است که باید سریعتر نسبت به پرداخت غرامت اقدام شود، زیرا این موضوع جزو بدیهی‌ترین وظایف شرکت بیمه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار