مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان با بیان اینکه ۱۲۰ دفترخانه اسناد رسمی در همدان فعالیت دارند که از این تعداد ۶۷ دفترخانه ازدواج و ۲۷ دفترخانه مجوز طلاق دارند، خاطرنشان کرد: اداره ثبت اسناد و املاک همدان در این ۱۰ ماه بیش از ۳۱۲ هزار میلیارد ریال درآمد ایجاد و به حساب خزانه واریز کرده، اما ۴۲ درصد درآمد ما به هلال احمر و هشت درصد به شهرداری داده می‌شود که همین امر موجب کاهش عملکرد کاداستر است.
کد خبر: ۸۱۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 26 January 2020
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: در استان همدان نزدیک به ۶۰۰ هزار دفترچه (سند) در دست مردم قرار دارد که بیش از ۳۱۵ هزار آن صادر شده است.

به گزارش ایسنا، اصغر پیرهادی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه قوه قضائیه است که زیرمجموعه‌های املاک، اسناد، دفاتر اسناد رسمی طلاق و ازدواج، ثبت شرکت‌ها، اجرای برخی قوانین و وصول مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد، اظهار کرد: در راستای اجرای قانون کاداستر تمام دستگاه و دفتر شعب مکلف هستند تا پایان سال ۹۸ نقشه اراضی خود را تحویل و ثبت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه خاورمیانه تنها کشور ایران، کاداستر نشده است، ادامه داد: شهروندان نیز برای کنترل میدانی ثبت اسناد، ارائه مدرک و فرآیند تعویض دفترچه تک برگ خود باید در این مدت باقیمانده به مراکز ثبت اسناد مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان نزدیک به ۶۰۰ هزار دفترچه در دست مردم قرار دارد که بیش از ۳۱۵ هزار آن صادر شده و حدود ۵۰ درصد آن هنوز تک برگ نشده است.

وی افزود: در حوزه املاک ایجاد سند تک برگ از اهمیت بالایی برخودار است چرا که سوانحی مانند حوادث و سوانح طبیعی مثل جنگ هشت ساله و سیل اخیر باعث شد که مردم املاک خود را از دست دهند و وجود سند تک برگ باعث می‌شود به صورت رسمی شعاع زندگی فرد از همسایگان او مشخص شود.

پیرهادی بیان کرد: این نوع اتفاقات در سال ۸۹ موجب ایجاد نخستین سند تک برگ شد که از سال ۹۵ سازمان ثبت شبکه‌ای به نام «شمیم» با دقت و برداشت بالا با استاندارد‌های بین‌المللی ایجاد و راه اندازی شد که در این راستا ۱۴۴ پایگاه و ایستگاه ثابت در سطح کشور ایجاد شده که از این میان دو پایگاه در همدان قرار دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان با اشاره به اینکه طرح کاداستر موجب شفافیت مالکیت افراد حقیقی و حقوقی، شناسایی املاک و حفظ بیت المال می‌شود، بیان کرد: استان همدان دارای دو میلیون هکتار مساحت است که بیش از ۸۵۰ هزار اراضی آن کاداستر شده همچنین از ۹۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان ۴۰۰ هزار هکتار کاداستر شده است.

وی ادامه داد: در طرح کاداستر ابتدا مقصد‌ها و محدوده املاک جانمایی می‌شود سپس فرآیند تثبیت املاک صورت می‌گیرد و از مزایای این طرح این است که اگر شخصی در حوزه اجرایی بخواهد املاک شخصی و قانونی را تصاحب کند این اجازه به فرد داده نمی‌شود و با مفسده و زمین خواری مبارزه می‌شود همچنین املاکی که براساس کم دقتی اشتباه سند زده باشد، می‌توان آن را به صورت قانونی پیگیری کرد.

پیرهادی با بیان اینکه طرح کاداستر این امکان را ایجاد می‌کند که اگر زمین و ملکی در کنار بستر رودخانه قرار گرفته باشد قبل از ساخت اعلام شود و شخص باید برای تعیین تکلیف آن اقدام کند، اضافه کرد: این سامانه بسیار هوشمند است و به نوعی مانع زمین‌خواری و کوه‌خواری خواهد شد به طوریکه تاکنون همکاری در تفکیک اراضی ملی در استان خوب بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان یکی از ویژگی‌های سند تک برگ را ناممکن بودن جعل اسناد دانست و ادامه داد: اسناد تک برگ شامل شماره خاصی با عنوان جام هستند که اگر شماره جام تغییر کند در سامانه اجازه استعلام داده نمی‌شود به همین علت جعل این اسناد ممکن نیست.

پیرهادی در رابطه با این پرسش که آیا اسناد تک برگ با تغییر کاربری زمین و خلافی‌های آن مرتبط است؟ گفت: اگر محدوده سند با نقشه وضع موجود ملی مطابقت داشته باشد هیچ نیازی به هدایت آن به ادارات دیگر مانند شهرداری ندارد و تا حد ممکن سعی می‌کنیم از اعزام افراد به بخش‌های دیگر خودداری کنیم و در بیشتر موارد اگر تغییر کاربری داده شود، سند زمین داده می‌شود.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک در اجرای اسکن کردن پرونده‌ها گام مؤثری برداشته و از ۷۱۷ هزار پرونده ثبتی بیش از ۸۰۸ هزار پرونده اسکن شده که این مسئله مانع از بین رفتن پرونده‌ها، دسترسی آسان و حذف اسناد از داخل سازمان ثبت اسناد می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان با بیان اینکه ۱۲۰ دفترخانه اسناد رسمی در همدان فعالیت دارند که از این تعداد ۶۷ دفترخانه ازدواج و ۲۷ دفترخانه مجوز طلاق دارند، خاطرنشان کرد: اداره ثبت اسناد و املاک همدان در این ۱۰ ماه بیش از ۳۱۲ هزار میلیارد ریال درآمد ایجاد و به حساب خزانه واریز کرده، اما ۴۲ درصد درآمد ما به هلال احمر و هشت درصد به شهرداری داده می‌شود که همین امر موجب کاهش عملکرد کاداستر است.

وی اظهار کرد: در استان همدان تاکنون بیش از ۲۵ هزار پرونده تشکیل شده و در زمینه ثبت شرکت نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و متقاضیان می‌توانند وارد سایت سازمان ثبت شرکت شوند و نماینده شرکت تنها برای امضای الکترونیکی خود باید به شعب ثبت شرکت مراجعه کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان بیان کرد: استان همدان در حوزه خدمات ثبتی ۸۰ درصد الکترونیک شده همچنین استان در تخلفات ثبت اسناد در مقام ۲۰ جدول یعنی انتهای آن است که نشانگر میزان کم تخلفات است و در سال ۹۸ سه مورد سلب صلاحیت از دفاتر ثبت اسناد داشتیم که به علت داشتن شغل دوم بود.

پیرهادی ادامه داد: ۱۱ مورد تخلف ازدواج آریایی دفاتر ازدواج در استان وجود داشت که پلمب شدند و رفع اتهام هم صورت گرفت، در این موضوع به شدت با متخلفان برخورد می‌کنیم به طوریکه در راستای جلوگیری از وقوع اینگونه تخلفات ۹۰ درصد دفترخانه‌ها مجهز به دوربین مداربسته با قابلیت ذخیره سازی به مدت یک ماه شدند.

وی در پایان اظهار کرد: در بودجه هر ساله برای سازمان‌های ثبت اسناد یک سقف درآمدی تعیین می‌کنند که در ۹ ماهه سال منتهی به آذر ۱۳۵ برابر یعنی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه محقق شده که نشان می‌دهد این سازمان نه تنها در بحث خدمات بلکه کمک به دولت جایگاه بالایی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار