معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه تاکنون ۶ مورد ابتلاء به ویروس آنفلوانزای نوع B. در استان همدان گزارش شده است، ادامه داد: این آمار مربوط به نیمه دوم سال جاری است و خوشبختانه هیچ گونه عوارض و مرگ ناشی از این ویروس در استان همدان ثبت نشده است.
کد خبر: ۸۱۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ 22 January 2020
در حالی ویروس نوع A. آنفلوانزا همچنان در همدان سرگردان است که خبر‌هایی از مشاهده آنفلوانزای نوع B. مخابره می‌شود و تاکنون ۶ بیمار مبتلا به آنفلوانزای نوع B. در همدان شناسایی شده اند.

به گزارش مهر، اواخر مهر ماه سال جاری و با سرد شدن ناگهانی دمای هوا در نقاط مختلف کشور و از جمله استان همدان شاهد خودنمایی ویروسی سرگردان در این شهر شدیم که تا مدت‌ها مردم و شهروندان را گرفتار کرد.

ویروس نوع A. آنفلوانزا و شیوع ابتلاء به این ویروس در نقاط مختلف کشور از جمله استان همدان در آذرماه به اوج رسید تا آنجا که چندین مرتبه به منظور آنچه جلوگیری از شیوع و اپیدمی این بیماری عنوان می‌شد تصمیم بر تعطیلی مدارس گرفته شد.

انتشار هفتگی خبر‌های مرتبط با مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس آنفلوانزا یا همان H۱N۱ در کشور که طی شیوع آن از مهر تا آذر ماه امسال جان ۱۱۴ نفر را گرفت و شایعات متعدد پیرامون بالا بدون شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در همدان و عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی مسئولان امر در استان تا آنجا که در حال حاضر نیز آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در همدان مشخص نشده موجی از نگرانی را در مردم ایجاد کرد.



نگرانی ایجاد شده و ترس از ابتلاء به ویروس کشنده نوع A. آنفلوانزا مردم را به رعایت دوچندان نکات بهداشتی ترغیب کرد که البته این حساسیت‌ها رفته رفته سبب فروکش کردن موج ویروس آنفلوانزا شد، اما پس از فروکش کردن موج اول آنفلوآنزای فصلی نوع H۱N۱ حالا مسئولان اعلام کرده‌اند که شاهد بروز آنفلوآنزای فصلی نوع B. هستیم.

در توضیح بیشتر ویروس نوع B. آنفلوانزا لازم به توضیح است که سه نوع از ویروس آنفلوانزا به نام‌های A، B. و C. وجود دارد که نوع A. در انسان و حیوانات، نوع B. در انسان و پستانداران و نوع C. فقط در انسان دیده می‌شود.

ویروس آنفلوانزا که در اصل دستگاه تنفسی را موردحمله قرار می‌دهد با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود و نوع A. و B. علائم بسیار شدیدی دارند، اما نوع C. یک بیماری خفیف کم علامت مانند سرماخوردگی است.

وجود مشکلات گوارشی در آنفلوانزای نوع B. 
در توضیح خصوصیت برجسته آنفلوانزای نوع B. چنین عنوان شده که این نوع آنفلوانزا ازنظر علائم هم‌پوشانی زیادی با آنفلوانزای نوع A. دارد، اما مهم‌ترین تفاوت وجود مشکلات گوارشی در آنفلوانزای نوع B. است که در بیماران بروز می‌کند.

علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً به‌طور ناگهانی ظاهرمی شود و شامل لرز، سردرد و سرفه خشک است که با تب بالا، درد‌های عضلانی، بی‌قراری و بی‌اشت‌هایی دنبال می‌شود و آنفلوانزای نوع B. همراه با اسهال حاد و استفراغ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آنفلوانزای نوع B. از لحاظ اپیدمیولوژی و علائم مانند آنفلوانزای نوع A. است و یک نوع ویروس محسوب می‌شود، گفت: ویروس‌های تنفسی مختلفی در این فصل بیماری تنفسی ایجاد می‌کند.



منوچهر کرمی با بیان اینکه یکی از این ویروس‌ها که بیماری تنفسی ایجاد می‌کند و شاید مردم هم اسم آن را نشنیده باشند و آن را به اسم سرماخوردگی بشناسند رینوویروس‌ها هستند، گفت: یکی از انواع این ویروس‌ها آنفلوانزا است که خودش انواعی دارد.

ویروس نوع B. آنفلوانزا از نظر اختلافی شدت کمتری داشته و گستردگی انتشار و خطر همه گیری کمتری داردوی با بیان اینکه ویروسی از آنفلوانزا که دوره قبل با آن درگیر بودیم و هنوز هم مواردی از آن به ندرت دیده می‌شود نوع A. است، گفت: ویروس نوع B. آنفلوانزا از نظر اختلافی شدت کمتری داشته و گستردگی انتشار و خطر همه گیری کمتری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه تاکنون ۶ مورد ابتلاء به ویروس آنفلوانزای نوع B. در استان همدان گزارش شده است، ادامه داد: این آمار مربوط به نیمه دوم سال جاری است و خوشبختانه هیچ گونه عوارض و مرگ ناشی از این ویروس در استان همدان ثبت نشده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی عنوان کرد: با توجه به کاهش دما و تغییر محسوس آن رعایت آداب تنفسی باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه شستشوی مداوم دست‌ها و اجتناب از فرستادن دانش آموزان به مدرسه در صورت مشاهده علائمی از بیماری و اجتناب از حضور در محل کار و مواردی از این دست باید مورد توجه جدی باشد، اضافه کرد: از زمان شروع موج دوم آنفلوانزا تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رصد شده و موارد مثبت این بیماری بسیار محدود و انگشت شمار بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه گروه‌های پر خطر جامعه مانند مادران باردار، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تحت شیمی درمانی، کودکان و سالمندان که واکسن آنفلوانزا نوع آ. را تزریق کرده‌اند نیازی به دریافت مجدد واکسن ندارند، گفت: در صورتی که گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده‌اند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند هرچند بهترین زمان برای دریافت این واکسن شهریورماه است.

کرمی با بیان اینکه بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی درمانی استان همدان آمادگی کامل را برای مقابله با موج دوم آنفلوانزا و درمان بیماران مبتلا به این بیماری دارند، افزود: رعایت فاصله حداقل یک متری با افراد دارای علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری ضروری است.



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در حوزه معاونت بهداشتی برای گروه‌های پرخطر توزیع می‌شود و از سوی وزارت بهداشت تأمین شده است، گفت: برای گروه‌های پرخطر از قبل پیش بینی‌های لازم صورت می‌گیرد.

ایرج خدادادی نیاز‌ها به موقع از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین می‌شود، گفت: علاوه بر آن و در صورت نیاز وزارت بهداشت به بخش خصوصی اجازه می‌دهد که برای مردم عادی واکسن در داروخانه‌های عمومی نیز به فروش برسد.

در حال حاضر اپیدمی و فراگیری وجود ندارد که لازم به عرضه و توزیع واکسن در داروخانه‌ها باشدوی با بیان اینکه در حال حاضر اپیدمی و فراگیری وجود ندارد که لازم به عرضه و توزیع واکسن در داروخانه‌ها باشد، گفت: زمانی توزیع صورت می‌گیرد که احتمال شیوع وجود داشته باشد، اما پیش بینی‌های لازم برای گروه‌های پرخطر صورت گرفته است.

خدادادی با تاکید بر اینکه همه ساله از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه بهترین زمان تزریق این واکسن است، گفت: اقدامات پیشگیرانه از جمله شست و شوی دست‌ها، استراحت، نوشیدن مایعات، ممانعت از رفتن کودکان بیمار به مدرسه و مهد‌ها در بهبود بیماری نقش مهمی دارد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه آنفولانزا قابل پیشگیری است و می‌توان با راهکار‌هایی ساده از مبتلا شدن به آن جلوگیری کرد کمااینکه مهم‌ترین و نخستین راهکار رعایت بهداشت فردی است.

همواره تاکید می‌شود که شستن مرتب دست‌ها و زدودن آلودگی از آن راه حلی بسیار ساده در برابر بیماری آنفولانزا است، حالا هر نوعی که می‌خواهد باشد بنابراین باید با رعایت بهداشت فردی در مسیر پیشگیری از ابتلاء به این بیماری قدم برداشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار