مریم روانبخش با بیان اینکه شهرداری همدان در این زمینه برنامه منسجمی نداشته است گفت: این مجموعه به صورت مقطعی بخشی از اقدامات خود را در ارتباط با جمع‌آوری و بازیافت زباله انجام داده که هر بار با شکست روبرو شده است.
کد خبر: ۸۱۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 22 January 2020
رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه سیاست جمع‌آوری زباله از مبدأ باید در برنامه‌های کلان شهرداری همدان قرار گیرد گفت: شهرداری برنامه منسجم داشته باشد.

به گزارش فارس، روانبخش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه زباله در شهر‌ها و کشور‌ها معضل شهری محسوب نمی‌شود، بلکه بازیافت و تولیدات ناشی از آن در تولید و ایجاد مشاغل مختلف جامعه نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در این زمینه برنامه منسجمی نداشته است گفت: این مجموعه به صورت مقطعی بخشی از اقدامات خود را در ارتباط با جمع‌آوری و بازیافت زباله انجام داده که هر بار با شکست روبرو شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان افزود: عدم برنامه‌ریزی موجب شده شهروندان در حوزه جمع‌آوری زباله از مبدأ و عده‌ای از افراد جامعه که به صورت پراکنده نسبت به جمع‌آوری زباله باکس‌های خیابان‌ها جمع‌آوری می‌کنند؛ دچار سردرگمی شوند.

وی گفت: اگر سیاست جمع‌آوری و بازیافت زباله مشابه کشور‌هایی باشد که در این مقوله برنامه‌ریزی مدون داشته و توانسته‌اند علاوه بر ایجاد شغل برای بخش وسیعی از مردم و حفظ محیط زیست، تولید سرمایه داشته باشند، شرایط بهتری خواهیم داشت.

ممنوعیت ایجاد انحصار توسط شهرداری در بازار ضایعاتی‌ها

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: بر اساس مفاد قانونی فصل ۸ این مهم در خصوص قرارداد بین اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی، تعاونی و خصوصی که نتیجه آن اخلال در رقابت باشد، در بازار ممنوع بوده؛ از این رو تجدیدنظر در فرآیند کلی و نحوه مدیریت پسماند الزامی است.

وی با اشاره به عریضه دوره‌گرد‌های ضایعات و شنیدن سخنان آن‌ها و نماینده برخی از مغازه‌داران و نیز بررسی دقیق قرارداد سازمان مدیریت پسماند با پیمانکاران اظهار کرد: بر اساس قانون، نباید قرارداد بین سازمان مدیریت پسماند و پیمانکار مربوطه از طریق مزایده انجام پذیرد؛ همچنین نباید برخلاف قانون، آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری و بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها انجام شود.

روانبخش افزود: با توجه به اینکه واگذاری، جمع‌آوری و حمل و فروش ضایعات، دارای ارزش مالی است، باید سیاست‌گذاری‌های مشخص و مدونی انجام شود تا پیمانکار بتواند با رقابت بخش خصوصی این ضایعات را جمع‌آوری کند و مجاز به انحصار و جلوگیری از فعالیت دیگران نیست.

وی با تأکید بر اینکه جلوگیری از کسب‌وکار مردم جرم است بیان کرد: مواد بازیافتی تا زمانی که در اختیار مصرف‌کننده است، جزو اموال آن محسوب می‌شود و باید نوع جمع‌آوری و سیاست‌گذاری آن با این مهم، انجام پذیرد.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با اشاره به ماده ۷۷ و ۷۸ حقوق شهروندی گفت: شهروندان از حق فرصت برابر و دسترسی به مشاغل و انتخاب آزادانه حرفه مورد نظر برخوردارند به گونه‌ای که قادر به تأمین معاش خود به صورت منصفانه و آبرومندانه باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار