استان همدان به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار، همه ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود کشانده است و از سوی دیگر وجود فرودگاه و راه‌آهن که از زیر ساخت‌های اصلی است می‌تواند موجب رشد و توسعه صنعت توریسم در این استان شود.
کد خبر: ۸۱۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ 17 January 2020
پس از چند ماه انتظار، سرانجام شامگاه دیروز /چهارشنبه/ نخستین پرواز مسیر هوایی همدان - کیش برقرار شد تا فصل جدیدی در رونق گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین آغاز شود.

به گزارش ایرنا، از حمل و نقل هوایی می‌توان به عنوان شاه کلید توسعه در حوزه گردشگری و اقتصادی نام برد چراکه استفاده مناسب از زمان برای بسیاری از گردشگران از اهمیت زیادی برخوردار است و گردشگران معتقد هستند نباید طلایی‌ترین لحظات زندگی خود را در بین مسیر مبدا تا مقصد تلف کنند.

استان همدان نیز به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار، همه ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود کشانده است و از سوی دیگر وجود فرودگاه و راه‌آهن که از زیر ساخت‌های اصلی است می‌تواند موجب رشد و توسعه صنعت توریسم در این استان شود.

ورود قطار به همدان شرایط اقتصادی و گردشگری را به طور حتم بهتر کرده، اما در این بین حمل و نقل هوایی جایگاه خود را دارد چراکه این استان همه ساله میزبانی برنامه‌های ملی و بین المللی است.

در این بین مسوولان استانی با اختصاص اعتبار برای فرودگاه همدان در سال‌های اخیر امکان پرواز هواپیما‌های پهن پیکر را فراهم کردند و اکنون این فرودگاه با توجه به جایگاه منحصر به فرد خود یکی از مهمترین فرودگاه‌های غرب کشور بشمار می‌رود و با هشت دهه قدمت یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

این فرودگاه بین المللی که مدت‌ها بی رمق مانده بود، برنامه‌هایی برای برگزاری پرواز‌های خارجی از جمله پرواز‌های عتبات عالیات دارد و طبق آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۸۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۳۰ تن بار و ۲۸۲ هزار و ۹۸۳ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.

حال، اما با اولویت قرار گرفتن جذب گردشگر برای استان، از چند ماه گذشته رایزنی‌ها برای برقراری پرواز‌های این فرودگاه توسط مسوولان آغاز شد.

پرواز همدان - مشهد که چندسالی از برقراری آن می‌گذرد، علاقمندان زیادی دارد و تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

تلاش‌های مجدانه و پیگیری مسوولان در زمینه برقراری پرواز‌های همدان - کیش، همدان - شیراز - قشم، همدان - تهران و همدان - نجف نیز نشان می‌دهد که این استان ظرفیت بالایی در رونق حمل و نقل هوایی دارد.

بی تردید برای فرودگاه همدان که در تابستان امسال مسافران حج عمره را با نشست و برخاست هواپیما‌های کلاس A. جابجا کرد و نشان داد قابلیت‌های بیشتری دارد، انجام هفته‌ای ۲ پرواز در آن کم است.

حال این تلاش‌ها به ثمر نشست و پرواز دو سویه همدان - کیش برقرار شد؛ پروازی که اهمیت بالایی دارد و می‌توان نقطه آغازی برای رونق پرواز‌های فرودگاه همدان باشد.

جزیره زیبای کیش به عنوان یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور می‌تواند از طریق این پرواز پل ارتباط هوایی، گردشگران خارجی و داخلی با همدان باشد.

مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان گفت: نخستین پرواز دوسویه همدان - کیش در سال جاری، شب گذشته با ۹۴ مسافر از این فرودگاه انجام شد.

سهراب کلوندی در گفت و گو با خبرنگار افزود: این پرواز ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از فرودگاه کیش به سمت همدان آمد و ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در این فرودگاه به زمین نشست و پس از استراحت یک ساعته، ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به سمت کیش پرواز کرد.

وی اظهار داشت: قرارداد پرواز همدان - کیش با پیگیری استاندار همدان با مشارکت بخش خصوصی و شرکت قشم‌ایر منعقد شده است.

کلوندی با اشاره به اینکه بلیت یک سویه این هواپیما ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است، عنوان کرد: بر اساس این قرارداد پرواز‌های همدان - کیش در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: استمرار این پرواز مشارکت مردم را می‌طلبد چراکه در صورت خالی ماندن صندلی‌های هواپیما، شرکت چارتر کننده، متضرر و مجبور به لغو آن می‌شود.

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه رونق گردشگری این استان در گرو افزایش پرواز‌ها و راه اندازی پرواز‌های داخلی و خارجی است، عنوان کرد: برقراری و افزایش پرواز‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند استان را در رسیدن به توسعه اقتصادی و گردشگری یاری کند.

وی گفت: پرواز‌های این مسیر از کیش حرکت و ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در فرودگاه همدان به زمین می‌نشیند و ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از همدان به سمت کیش پرواز می‌کند.

کلوندی با بیان اینکه فرودگاه همدان همه شرایط لازم برای انجام پرواز‌های بزرگ و کوچک را دارد، افزود: حمل و نقل به عنوان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه گردشگری، تاثیری مستقیم بر رونق صنعت جهانگردی دارد و هر گونه تغییری در وضعیت حمل و نقل به سرعت اثر خود را در همه بخش‌های صنعت گردشگری نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفته‌ای ۲ پرواز در روز‌های جمعه و سه شنبه به صورت رفت و برگشت از همدان به مشهد و برعکس انجام می‌شود، افزود: همچنین توافقاتی برای راه اندازی پرواز ایران ایر همدان - تهران و همچنین همدان - شیراز - قشم و همدان - نجف از سوی استاندار و نمایندگان مجلس با شرکت فرودگاه‌های کشور انجام شده است.

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه ماهانه حدود ۲۵۰ پرواز تفریحی، آموزشی و امدادی در فرودگاه همدان انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد با وجود اینکه فرودگاه همدان زیرساخت‌های لازم برای ورود هواپیما‌های پهن پیکر را دارد این پرواز‌ها از فرودگاه همدان بیشتر شود.

پرواز دوسویه همدان - مشهد روز‌های جمعه و سه شنبه هر هفته توسط هواپیمای ام. دی که دارای ۱۶۰ نفر ظرفیت است، صورت می‌گیرد.

سال ۱۳۴۵ شمسی طرح ساخت فرودگاه جدید، در کنار فرودگاه قدیم، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۵۱ بهره برداری شد. این فرودگاه در فاصله پنج کیلومتری ضلع شمال شرقی شهر همدان و در کنار جاده اصلی تهران در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار واقع شده است و مجهز به سیستم‌های کمک ناوبری VOR/DME و NDB است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار