جلسه این هفته کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهرهمدان با حضور اعضای شورا، دبیران کمیته‌های تخصصی و اساتید مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با موضوع هم اندیشی برای پیشنهاد‌های تعرفه سال ۹۹ درحوزه‌های سرمایه گذاری و گردشگری برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷ 30 December 2019
جلسه این هفته کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهرهمدان با حضور اعضای شورا، دبیران کمیته‌های تخصصی و اساتید مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با موضوع هم اندیشی برای پیشنهاد‌های تعرفه سال ۹۹ درحوزه‌های سرمایه گذاری و گردشگری برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت عیسی مسیح (ع) و فرارسیدن سال نو میلادی و نیز گرامیداشت میلاد باسعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار افزود: توسعه گردشگری زمینه ساز توسعه اقتصادی است، اما متاسفانه سهم استان همدان در بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری بسیار پایین است به گونه‌ای که در جذب توریست خارجی شاهد ضعف هستیم.

حسین قراباغی اضافه کرد: علیرغم تاکیداتی که از سوی مدیریت ارشد استان در خصوص حمایت از سرمایه گذاری شده است، اما در عمل شاهد تحقق این موضوع بسیار مهم نیستیم و به بهانه‌های مختلف موانعی برای بحث سرمایه گذاری ایجاد شده است.

قراباغی با بیان این که چند سالی است؛ مدیران در حمایت از سرمایه گذار تنها شعار می‌دهند، گلایه کرد: وی ادامه داد: انتظار می‌رفت با برگزاری رویداد‌ها و اجلاس‌ها چند مورد از آثار ارزشمند و بی بدیل در کهن شهر تاریخی همدان مشمول ثبت جهانی می‌شد، ولی این مهم تحقق نیافت.

قراباغی: مدیران در حمایت از پروژه‌های سرمایه گذاری؛ ریسک پذیر باشند

رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان از وجود هراس بین مدیران استان در اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری انتقاد کرد و گفت: مدیران در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری باید ریسک پذیر باشند.

قراباغی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر همدان عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری می‌توانند در موارد مختلف وارد شده و مطالبه گر باشند و خواسته‌های مردم را در چارچوب قانون و مقررات مطالبه کنند.

وی با انتقاد از اینکه نمایندگان مجلس در خصوص عدم توجه به حوزه گردشگری گفت: نمایندگان باید پاسخگوی عملکرد خود در حمایت از گردشگری باشند.

قراباغی اضافه کرد: مطالبه مردم تنها مسائل مربوط به آب، برق، گاز و راهسازی نیست بلکه باید نگاه‌های و اراده ویژه‌ای نیز در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری وجود داشته باشد و کاندیدا‌ها برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کنند.

قراباغی اضافه کرد: هم اکنون استان‌های هم تراز همدان در شاخص‌های اقتصادی و شهری چندین سال است از همدان جلوتر افتاده اند و باید دلایل عدم پیشرفت استان وشهر همدان را آسیب شناسی کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران همدان در حوزه سرمایه‌گذاری باید ریسک پذیر باشند، گفت: این ریسک پذیری باید با در چهارچوب قوانین صورت پذیرد و انتظار داریم کمیته‌های تخصصی اقتصادی و سرمایه گذاری مرکز مطالعات شورای شهر با همکاری اساتید دانشگاهی، دلایل و عدم ریسک پذیری مدیران را آسیب‌شناسی کنند.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه انسجام و اتفاق نظرکافی در خصوص حمایت از سرمایه گذاران حوزه مدیریت شهری بین اعضای شورای شهر همدان وجود دارد، گفت: در این راستا در سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان؛ پنجره واحدی برای تسهیل در امور سرمایه گذاران ایجاد شده است.

به گفته حسین قراباغی مباحث سرمایه گذاری و گردشگری در مدیریت شهری به نحو مطلوب در حال انجام است و تنها مشکل‌هماهنگی سایر دستگاه‌ها اجرایی است که باید همگی با هم در این زمینه همکاری داشته و هم دل باشیم.

وی با اشاره به نزدیکی زمان بودجه‌ریزی شهرداری برای سال آتی اظهار کرد: بودجه ما نیاز به پیوست اقتصادی دارد و این موضوع باید در بودجه سال آینده لحاظ شود و در این راستا شورا از پیشنهاد‌های صاحب نظران و کارشناسان حوزه اقتصادی و گردشگری استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: می‌توانیم برای جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی بسته‌های تشویقی سرمایه گذاری را در دفترچه عوارض سال ۹۹ شهرداری لحاظ کنیم.

گردان: جذب سرمایه گذار، کاهش مشکلات اقتصادی را به دنبال دارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز اظهار کرد: کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا با برگزاری این جلسه اقدام ارزشمندی را انجام داده که نیاز است روال کار شورا برای بودجه ریزی‌های سال‌های آینده نیز این گونه باشد

کامران گردان اظهار کرد: تا زمانی که التزام و اعتقاد قلبی در امر جذب سرمایه گذار و به طور خاص در حوزه مدیریت شهری وجود نداشته باشد؛ کاری از پیش نخواهیم برد.

وی تاکید کرد: لازم است مطالب مطرح شده در این جلسه به عنوان سیاست‌های کلی بودجه سازمان سرمایه گذاری به شهرداری ارائه شود.

گردان همچنین یادآور شد: ضروری است سازمان سرمایه گذاری شهرداری برنامه مناسبی برای بودجه ریزی سال ۹۹ به شورا ارائه دهد تا بتوانیم در جذب سرمایه گذار و تقویت حوزه گردشگری شهر تاریخی همدان برنامه ریزی‌های خوبی داشته باشیم و در طول سال کمترین اصلاح بودجه یا اضافه کردن تبصره در ذیل بودجه داشته باشیم.

بادامی نجات: ضرورت اصلاح بخشی از ضوابط مربوط به جذب سرمایه گذار

نایب رییس شورای شهر همدان نیز با اشاره به حمایت‌های شورا و شهرداری از سرمایه‌گذاران، گفت: حمایت از سرمایه گذار از مهمترین مقوله‌ها در رونق اقتصادی شهر است به شرطی که آورده خوبی برای شهر داشته باشد.

حمید بادامی نجات به سرمایه گذاری میدان میوه و تره بار جدید شهر همدان هم اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا ۷۵ درصد سرمایه گذاری را به سرمایه گذار واگذار کردیم و تنها ۲۵ درصد برای شهرداری است، اما متاسفانه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و این نشان می‌دهد که بعضی حمایت‌ها درست نبوده است.

بادامی نجات در این خصوص اضافه کرد: سود حاصل از اجرای پروژه میدان بار جدید همدان حتی کفاف ایجاد زیرساخت‌های آنرا نمی‌دهد و در این مورد در حق شهر و شهرداری اجحاف شده است.

وی تاکید کرد: باید آثار و نتایج سرمایه گذاری‌هایی که در گذشته انجام شده را را بررسی کرده و موانع و علل عدم تحقق اهداف را آسیب شناسی نمود چرا که در بعضی از موارد سرمایه گذاری‌ها در حوزه مدیریت شهری مشکل، منابع مالی مطرح نیست بلکه اگر سرمایه گذار واقعی برای بحث سرمایه گذاری باشد؛ قطعاً باید مورد حمایت واقع شود.

نایب رئیس شورای شهر همدان اظهار کرد: لازم است بخشی از ضوابط مربوط به جذب سرمایه گذار را اصلاح نموده و در این باره تجدید نظر کنیم.

عسگریان: حذف پارکینک برای بنا‌های واجد ارزش لحاظ شود

رئیس کمیسیون نظارت بازرسی و اداری شورای شهر همدان هم در این جلسه با اشاره به اهمیت احداث پارکینگ در ساخت و ساز، افزود: حذف پارکینگ در حوزه گردشگری باید تعریف خاص خود را داشته باشد و این موضوع در دفترچه عوارض نیز لحاظ شود.

سید مسعود عسگریان اضافه کرد: لازم است برای ساختمان‌ها و بنا‌های واجد ارزش تاریخی که قدمت بالای ۵۰ سال دارند حذف پارکینگ در نظر گرفته شود و این کمکی برای حمایت و توسعه صنعت گردشگری خواهد بود.

عسگریان با تاکید بر اتخاذ تمهیداتی برای جذب گردشگران، گفت: از ساختمان و بافت‌های واجد ارزش تاریخی چگونه باید انتظار احداث پارکینگ داشت و مدیران شهری و میراث فرهنگی باید به این نکات توجه خاص داشته باشند که می‌طلبد با الگو گرفتن ازشهر‌های موفق همانند یزد در این حوزه بسته حمایتی گردشگری خاصی تهیه شود.

فتحی: تعدد مدیریت، مهمترین مشکل همدان است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان هم در ادامه این جلسه یکی از بزرگترین نقاط ضعف همدان در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری را تعدد مدیریت‌ها برشمرد و گفت: این موضوع باعث می‌شود مسئولیت متوجه نهاد‌ها و ارگان‌های خاص نبوده و کسی هم پاسخگو نباشد یا اینکه خود را صاحب مسئولیت نداند.

علی فتحی با بیان اینکه که لازم است یک شخص به عنوان مدیر واحد مسئولیت حوزه گردشگری را بر عهده بگیرد، افزود: در این صورت است که می‌توان به نتایج مورد نظر دست یافت و تحقق این مهم به یک تصمیم کشوری نیاز دارد.

فتحی سرمایه گذاران را مبلغان جذب سرمایه گذار دانست و گفت: متاسفانه گا‌ها شاهدیم بعضی از پروژه‌ها پس از طی مراحل مختلف در یک جلسه منتفی می‌شود و این نوع برخورد با سرمایه گذاری باعث کاهش انگیزه حضور دیگر سرمایه‌گذاران است.

وی همچنین به شعار بعضی از از مدیران یا کاندیدا‌های مجلس در خصوص اجرای طرح‌های ضربتی اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌ها باید مدت دار باشند و در مدت زمان مشخصی اجرا شوند و ارگان‌ها مسئولیت‌شان در خصوص این موضوع مشخص باشد متاسفانه در انجام بعضی از امور تنها به شعار بسنده می‌کنیم، اما به عمل اعتقادی نداریم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان مشکلات جامعه از جمله بیکاری و اعتیاد را از نتایج شعار‌های بی عمل دانست و گفت: تا زمانی که مدیران ارشد استان، مدیران ادارات و نمایندگان مجلس در جذب سرمایه گذار با هم هماهنگ نباشند، کارها، خروجی و نتایج خوبی را در بر نخواهند داشت.

ملکی: استان همدان بسته سرمایه گذاری ندارد

رئیس کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهرهمدان گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان تنها شعار است چراکه این استان بسته‌های سرمایه گذاری ندارد.

مسعود ملکی اضافه کرد: لازم است تدابیر و دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای تدوین بسته‌های سرمایه گذاری اتخاذ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار