کد خبر: ۸۰۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ 30 December 2019
همدان گردشگری در زمستان بنابر ماهیت خود به شرایط خاص محیطی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در طبیعت نیاز دارد، با توجه به اقلیم مناسب ایران، ظرفیت‌ها و جذابیت‌های گردشگردی در فصل سرما، برنامه‌ریزی مدون و جامع و استفاده از تجربیات کشور‌های موفق در جذب گردشگر زمستانی می‌توان شاهد توسعه این نوع گردشگری بود.

استان همدان به علت داشتن ویژگی‌های منحصربفرد طبیعی قابلیت برگزاری جشنواره‌های متعدد در زمینه ورزش‌های زمستانی، معرفی جذابیت‌های طبیعی فصل سرما و تبدیل شدن به مقصد گردشگری تیم‌های ورزشی و سفر‌های زمستانی را دارد، این قضیه، اما در استان مورد بی مهری واقع شده و آنطور که سزاوار معرفی الوند کوه است، به شکوفا شدن ظرفیت‌های طبیعی آن منجر نشده است.

فقط اسم شهر کوهستانی را یدک می‌کشیم

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: استان همدان در حوزه کوهنوردی سالانه حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر گردشگر داخلی دارد که شامل ورزشکارانی است که به قصد کوهنوردی و سنگ‌نوردی به استان سفر می‌کنند.

علیرضا گوهری کوهستان الوند را دارای پتانسیل و زیرساخت‌های بسیار مناسب دانست و اظهار کرد: متأسفانه ما به عنوان متولیان امر از این موهبت، تنها اسم شهر کوهستانی را یدک می‌کشیم در صورتی که می‌توان با تنظیم طرحی با عنوان «طرح طبیعت‌گردی الوند» کوهستان الوند را در حوزه‌های مختلف مانند محیط‌زیست، کوهنوردی، اشتغالزایی و... حفظ کرده و به آن ارزش دهیم.

وی ادامه داد: سازماندهی گروه‌هایی که به قصد صعود قلل کوهستان الوند به همدان می‌آیند می‌تواند توسط اداره میراث‌فرهنگی یا هیئت کوهنوردی و استفاده از راهنمایان کوهستانی مسیر‌های جدیدی را تعریف کنند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

گوهری با اشاره به اینکه هیئت کوهنوردی استان همدان پیش‌تر در زمینه برگزاری ورزش‌های زمستانی یا جشنواره زمستانی فعالیت‌هایی را انجام داده است، گفت: ما هنوز تمایل به انجام این‌گونه برنامه‌ها داریم، اما بر این عقیده هستیم که هدفمند گام برداریم تا به توسعه پایدار و گسترش و ترویج گردشگری ورزشی دست یابیم و صرفاً به دنبال برنامه‌های تبلیغاتی نیستیم.

پناهگاه‌های کوهنوردی استان همدان رتبه دوم کشوری را دارد

وی همدان را میزبان خوبی برای تیم‌های گردشگری ورزشی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ۹ پناهگاه کوهنوردی در استان همدان فعال است که از نظر تجهیزات در جایگاه دوم کشور پس از تهران قرار دارند که دو پناهگاه میدان میشان و یک پناهگاه یخچال سرآمد آن‌ها است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان با بیان اینکه لزومی ندارد خدمات رایگان به گردشگران ورزشی ارائه شود، توضیح داد: با طرح برنامه در این زمینه می‌توان اشتغالزایی و درآمدزایی ایجاد کرد و در قبال ارائه خدمات، آورده‌هایی که صرفاً مالی هم نیستند مانند مدیریت زباله تیم‌ها، تعریف مسیر‌های جدید کوهنوردی یا توسعه پایدار الوند را به دست آورد.

وی ضمن یادآوری اینکه در تعاریف گردشگری، گردشگری زمستانی وجود ندارد، گفت: گردشگری در هر فصل می‌تواند به فراخور آن فصل شکل بگیرد و از آنجا که ما به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فصل زمستان در همدان هستیم گردشگری زمستانی مطرح شده است که می‌تواند حوزه‌هایی، چون جشنواره‌های کوهنوردی، مسابقات یا جشنواره‌های زمستانی مانند جشنواره ساخت ایگلو‌های زمستانی (کلبه‌های یخی) باشد.

گوهری با بیان اینکه با وجود برف منطقه میدان میشان به راحتی می‌توانیم جشنواره ساخت ایگلو‌ها را برگزار کنیم، اظهار کرد: این نوع جشنواره‌ها برای نوجوانان بسیار جذاب است همچنین با برنامه‌ریزی مدون و همکاری در حوزه شهری و ورزشی استان می‌توانیم یک دستگاه یخ‌ساز تهیه و جشنواره‌های یخی در حوزه یخ‌نوردی برگزار کنیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان یادآور شد: اگر بخواهیم حرفه‌ای‌تر به این قضیه نگاه کنیم حتماً نباید تمامی برنامه‌ها در مناطق کوهستانی اجرا شود و به عنوان مثال جشنواره‌های کوهنوردی را می‌توان در محیط‌های شهری به صورت معرفی این نوع از گردشگری در قالب جشنواره یا گردهمایی، پخش فیلم، نمایش اداوات کوهنوردی، صحبت‌های پیشکسوتان، ماجراجویان و ... برگزار کرد.

گوهری در پایان از بی توجهی مسئولان میراث‌فرهنگی ابراز گله‌مندی کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسبی در اختیار داریم که مهجور مانده‌اند.

استفاده تور‌های گردشگری شهر‌های دیگر از ظرفیت‌های زمستانی همدان

معاون گردشگری اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز درباره تور‌های گردشگری زمستانی به خبرنگار ایسنا گفت: تعدادی از آژانس‌های همدان این تور‌ها را در برنامه خود گنجانده‌اند، اما معمولاً تور‌های گردشگری را شهر‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده و از ظرفیت‌های زمستانی همدان استفاده می‌کنند.

علی خاکسار با اشاره به اینکه آشناسازی در این حوزه نیازمند تبلیغات است، افزود: اداره میراث‌فرهنگی در زمینه گردشگری زمستانی سیاست‌گذار است بنابراین برای ۶۰ آژانس مجوز صادر شده و آن‌ها وظیفه دارند در زمینه انواع گردشگری از جمله گردشگری زمستانی تور تعریف کنند.

وی ادامه داد: مجموعه هیئت کوهنوردی استان باید با آژانس‌های مطرح کشور ارتباط بگیرد و اداره میراث‌فرهنگی نیز به عنوان متولی گردشگری در کنار این هیئت است به طوریکه مقرر شده تور‌هایی که در نیمه دوم سال به استان سفر کنند می‌توانند از تخفیف مناسب اماکن اقامتی بهره ببرند.

خاکسار با تأکید بر اینکه ضروری است بخش خصوصی در این حوزه وارد شود، خاطرنشان کرد: سازمان میراث‌فرهنگی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌ها از جمله خانه‌های بومگردی، ساخت هتل و مراکز تفریحی حمایت می‌کند و در حال حاضر چندین پروژه در دست اقدام است که حوزه معاونت سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی بر آن‌ها نظارت دارد.

معاون گردشگری اداره میراث‌فرهنگی همدان در پایان با بیان اینکه این معاونت آماری از گردشگران زمستانی استان ندارد، یادآور شد: برگزاری جشنواره «گردشگری کودک و خانواده» در دی ماه و «گردشگری و صنایع وابسته» در بهمن ماه از جمله برنامه‌هایی است که در راستای اهداف گردشگری زمستانی انجام خواهد شد.

مشکل عمده پیست اسکی تاریکدره جاده آن است

رئیس هیئت اسکی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با وجود اینکه پیست اسکی تاریک‌دره (بهشت پنهان)، مجموعه‌ای بین‌المللی است، اما جاده آن صعب‌العبور محسوب می‌شود و عمده مشکل پیست نیز همین موضوع است چرا که اگر این مسیر در فصل زمستان باز و در اختیار عموم مردم باشد می‌توان از ظرفیت‌ها و امکانات حداکثری آن استفاده کرد.

مهدی کرمی درباره مشکلات جاده منتهی به پیست اسکی اظهار کرد: برای باز شدن این مسیر هر سال در فصل زمستان با تعامل اداره ورزش و جوانان و اداره راهداری و پا درمیانی استانداری و دیگر دستگاه‌ها مواجه هستیم تا سرانجام جاده باز و در دسترس مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیست اسکی تاریک‌دره از استاندارد‌های مطلوب برخوردار است، خاطرنشان کرد: مدرسه اسکی، امکانات و دستگاه‌های پیست آماده است تا با آمدن برف بعدی پذیرای علاقمندان به اسکی باشند همچنین این مجموعه ظرفیت برگزاری جشنواره زمستانی، ورزش اسکی، اسنوبورد، برنامه‌های روز جهانی برف و... را دارد. 

رئیس هیئت اسکی استان همدان ادامه داد: مجموعه پیست اسکی تاریک‌دره علاوه بر زمستان در فصل‌های دیگر نیز می‌تواند گردشگر جذب کند که این امر نیازمند همکاری دستگاه‌هایی مانند اداره راهداری، میراث‌فرهنگی، استانداری و اداره برنامه و بودجه است و به عنوان مثال هتلی که در این مکان در حال ساخت است با همیاری دستگاه‌های مربوطه می‌تواند سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

جاده پیست اسکی جزء اولویت‌های اداره راهداری به لحاظ وظایف تعریف شده نیست

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز درباره وضعیت جاده پیست اسکی به خبرنگار ایسنا گفت: از آنجایی که این مسیر در فصل‌های پاییز و زمستان دارای شرایط خاص و اغلب اوقات درگیر کولاک، مه، یخبندان، ریزش و ... است، اداره راهداری آن را مسدود اعلام می‌کند.

حمید پرورشی‌خرم با بیان اینکه این جاده جزء راه‌های تحت حوزه اداره راهداری برای گرفتن اعتبار نیست، افزود: مسیر پیست اسکی جزء اولویت‌های راهداری زمستانی به لحاظ وظایف تعریف شده قرار نمی‌گیرد و راه‌های عبوری مردمی نسبت به مسیر‌های تفریحی و گردشگری در اولویت قرار دارند؛ به عبارت دیگر پس از باز شدن راه‌های شریانی، اصلی، فرعی، شبکه‌ای روستایی و روستایی نوبت به این جاده می‌رسد.

وی تنها راهکار این معضل را همکاری اداره ورزش و جوانان استان با اداره راهداری دانست و تصریج کرد: این تعامل به طور قطع دسترسی به پیست را در روز‌های برفی تسریع می‌بخشد و باعث باز شدن مسیر در ساعات اولیه می‌شود. سال گذشته نیز همکاری بین دو اداره اتفاق افتاد و نتایج مطلوبی حاصل شد بنابراین امسال نیز صحبت‌های اولیه انجام شده و منتظر تصمیم نهایی هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار