مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: موضوع گردشگری یکی از مباحثی است که در سند آمایش استان بسیار خوب مورد توجه قرار گرفته است و گردشگری پاک به عنوان یکی از اولویت‌ها و محور‌های مهم استان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۰۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 04 December 2019

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: موضوع گردشگر یکی از مباحثی است که در سند آمایش استان بسیار خوب مورد توجه قرار گرفته است و گردشگری پاک به عنوان یکی از اولویت‌ها و محور‌های مهم استان مطرح محسوب می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، محسن جعفری‌نژاد بسطامی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امروزه در دنیا نمی‌توان گردشگری را بدون شاخص‌های زیست‌محیطی تعریف کرد، افزود: بر اساس سیاست بالادستی گردشگری پاک را مورد توجه قرار داده‌ایم تا با کمک مسوولان بتوانیم آن را اجرا کنیم.
 
13 آذر روز جهانی "یوزپلنگ"

وی با بیان اینکه ۱۳ آذر به عنوان روز جهانی «یوزپلنگ» نامگذاری شده است اظهار کرد: متاسفانه در حیات وحش کشور دوران خوبی را سپری نکرده‌ایم و ببر مازندران و شیر ایرانی را از دست دادیم؛ امیدوارم تمام تلاش ما در راستای حفظ ذخایر زیستی و جانوری باشد.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه ۱۴ آذرماه نیز روز جهانی «خاک» نامگذاری شده است گفت: خاک مادر تمام اتفاقات روی زمین است و به عنوان منبع مولد در جهان بسیار تاثیرگذار است که باید از آن حفاظت کرد.
 
کشور ایران در زمینه فرسایش خاک در جهان و آسیا وضعیت خوبی ندارد
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه در موضوع فرسایش خاک، کشور ایران در جهان و آسیا وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم در بیابان‌زدایی به رتبه خوبی برسیم افزود: تشکیل یک سانتیمتر مربع خاک هزار سال طول می‌کشد که این موضوع می‌طلبد در حفظ منابع ارزشمند کوشا باشیم.

وی از برگزاری همایشی با موضوع خاک در استان خبر داد و گفت: این مراسم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات آن برگزار می‌شود که امیدواریم موضوعات خوبی در آن بیان شود.
 
سازمان محیط زیست چهار محور راهبردی پسماند، آلودگی، ریزگرد و تالاب را دنبال می کند

 جعفری‌نژاد بسطامی توجه به سیاست‌های کلان کشور را مهم عنوان کرد و افزود: در این راستا سازمان محیط زیست چهار محور کلی را تبیین کرده که مربوط به پسماند، آلودگی، ریزگرد و تالاب است.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از تنوع زیستی، جانوری و گیاهی محیط زیستی از جمله اهداف ماست، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ام با بررسی اسناد توسعه همدان سند آمایش و سند توسعه استان را برای برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم.
 
«شهر سبز پایدار» در جهان اسلام  عملیاتی نشد

جعفری نژاد با بیان اینکه در سال ۹۳ ظرفیتی برای شهر همدان فراهم شد و به عنوان «شهر سبز پایدار» در جهان اسلام مطرح شد، خاطرنشان کرد: این یک اقدام خوبی بود، ولی این مسئله عملیاتی نشد.

وی یاد آور شد: استان همدان ظرفیت فرهنگی و تاریخی خوبی دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال تدوین سند جامع آموزش و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی استان هستیم.

جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه برای دست‌یابی به اهداف کلان زیست‌محیطی استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها مورد توجه است، تاکید کرد: سازمان محیط زیست در بسیاری از مسائل جایگاه نظارتی و حاکمیتی دارد و حوزه اجرایی به دیگر دستگاه‌ها برمی‌گردد.
 
در حوزه مدیریت پسماند بیمارستانی وضعیت خوبی داریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروزه در حوزه مدیریت پسماند بیمارستانی وضعیت خوبی داریم، گفت: در حوزه مدیریت پسماند استان هرچند رضایتمندی مطلوب وجود ندارد، اما در ساماندهی مدیریت پسماند برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: امیدوارم با حمایت استاندار و نماینده، ولی فقیه در استان این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و تصویب شود.

وی با اشاره به مدیریت منابع آب استان نیز گفت: برنامه‌ریزی خوبی در حوزه مدیریت منابع آب توسط سازمان آب منطقه‌ای صورت گرفته، اما باید این مدیریت در استان به گونه‌ای باشد که فرهنگ مصرف بهینه آب را در دستور کار جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست وظیفه نظارت بر منابع را دارد افزود: شاید در حوزه کشاورزی باید اتفاقات بهتری رخ می‌داد البته خوشبختانه کشت گلخانه‌ای به عنوان برنامه مهم و اولویت‌دار تعریف شده است.
 
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست از ۱۳ تا ۱۶ اسفند ماه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در روز ۱۳ تا ۱۶ اسفند ماه در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این نمایشگاه با استفاده از ظرفیت‌های استان موضوع گردشگری پاک و مدیریت پسماند را مورد توجه قرار دهیم.
 
۳۰ واحد به عنوان واحد آلاینده معرفی شدند

معاون مدیرکل محیط زیست همدان نیزدر این نشست با بیان اینکه امسال ۳۰ واحد به عنوان واحد آلاینده معرفی شده است گفت: ۱۸ واحد در خصوص پسماند و فاضلاب و ۱۲ واحد به عنوان واحد آلودگی هوا معرفی شدند.
 
13 آذر روز جهانی
عادل عربی درخصوص حوزه مدیریت پسماند‌های عفونی مطب‌های خصوصی استان اظهار کرد: در حال حاضر تمام پسماند‌های مراکز درمانی دولتی استان مدیریت می‌شوند.

عربی با اشاره به اینکه هوای همدان طی آذرماه چهار روز در وضعیت هشدار بوده که آذرماه سال گذشته نیز همین شرایط را داشتیم، گفت: سال گذشته استان ۵۱ روز وضعیت هشدار داشت و امسال تاکنون ۲۱ روز بوده است.

وی با اشاره به شناسایی واحد‌های آلاینده در استان خاطرنشان کرد: در چند روز آینده واحد‌های آلاینده سه ماهه نیز معرفی خواهند شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با بیان اینکه در مجموع ۶ منطقه حفاظت شده در استان طرح‌های مدیریتی دو منطقه لشکردر و خانگرمز آماده شده است، اظهار کرد: امسال طرح مدیریتی منطقه حفاظت شده خانگرمز را آغاز خواهیم داد و منطقه لشکردر نیز برای سال بعد انجام می‌شود.
 
13 آذر روز جهانی
صفی‌خانی با بیان طرح مدیریتی منطقه نشر و ملوسان نیز عید امسال قطعی می‌شود گفت: قرارداد آغاز مطالعات یکی از مناطق نیز امسال منعقد خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار