بررسی میدانی از بازار همدان و ارزیابی کالاهای اساسی و پرمصرف مردم بعد از افزایش قیمت بنزین نشان از افزایش چندان قیمت‌ها ندارد و آرامش بر بازار همدان حاکم است.
کد خبر: ۸۰۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 29 November 2019
بررسی میدانی از بازار همدان و ارزیابی کالاهای اساسی و پرمصرف مردم بعد از افزایش قیمت بنزین نشان از افزایش چندان قیمت‌ها ندارد و آرامش بر بازار همدان حاکم است.

به گرارش تابناک همدان، از فارس افزایش قیمت بنزین نگرانی‌هایی را برای برخی از مردم ایجاد کرد و سؤال‌هایی دربرداشت، وقتی هم که دولت چندان با مردم سخن نگفت این نگرانی‌ها تشدید شد. البته بارها کارشناسان و صاحب نظران افزایش قیمت بنزین را امری لازم و ضروری ‌دانستند، اما بر نحوه اجرای آن نقدهایی وارد کردند.

اما آیا به راستی افزایش قیمت بنزین باعث شده که سایر کالاها و خدمات به ویژه مایحتاج مردم نسبت به گذشته افزایش یابد به ویژه اینکه در سال گذشته با افزایش ناگهانی قیمت‌ کالاها نیز مواجه شدیم.

از همین رو روانه بازار شده  تا قیمت‌ها را با قبل مقایسه کنم اگرچه مسؤولان استانی و شهرستانی از همان زمان افزایش قیمت بنزین نظارت‌ها را تشدید کردند و گروه‌های بازرسی افزایش یافت.

بر اساس گزارش گروه‌های بازرسی که متشکل از سازمان‌های مربوطه بود، هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم رخ نداده و  آنچه به عنوان تخلف‌ ثبت شده تخلفی متاثر از افزایش قیمت بنزین نبوده است.  

برای بررسی میدانی قیمت کالاهای اساسی و پرمصرف جامعه را در بطن بازار جستجو کردم. در ابتدا کرایه‌ تاکسی‌های درون‌شهری را بررسی می‌کنم، با انتخاب مسیر کوی پردیس به آرامگاه بوعلی، متوجه شدم تغییری در نرخ کرایه‌ها رخ نداده و همچنان قیمت کرایه تاکسی بر اساس آخرین افزایش رسمی قیمت‌ها که در فروردین ماه امسال صورت گرفته بود، مبلغ یک‌هزار و ۴۰۰ تومان از مسافران گرفته می‌شود.

سبزیجات

برای بررسی کالاهای مهم و اساسی مورد نیاز مردم همدان، به بازار سرگذر به عنوان مهم‌ترین و مرکزی‌ترین بازار تره‌بار، مرغ و گوشت مراجعه کردم، در بخش سبزیجات قیمت هر کیلو کاهو ۵ هزار تومان، خیار ۷ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۳ هزار تومان، انواع سبزی از جمله سبزی خوردن ۶ تا ۸ هزار تومان، بادمجان ۲ هزار تومان، پیاز ۳ هزار و ۵۰۰ و سیب زمینی ۳ هزار و پانصد تومان عرضه می‌شود.

بدیهی است که قیمت سبزی و میوه بر اساس میزان عرضه در روز مشخص می‌شود و عوامل بسیاری اعم از سرما، بارش نزولات آسمانی و کرایه حمل و نقل در تعیین قیمت این اقلام دخیل است.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ کاهو و کلم ۵۰۰۰
۲ سبزی ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰
۳ خیار ۷۰۰۰
۴ گوجه فرنگی ۱۳۰۰۰
۵ بادمجان ۲۰۰۰
۶ پیاز ۳۵۰۰
۷ سیب زمینی ۳۵۰۰

میوه

در بازار سرگذر قیمت انواع میوه‌ را نیز بررسی می‌کنم، هر کیلو نارنگی ۴ هزار تومان، سیب درختی ۵ تا ۷ هزار تومان، انار ۵ تا ۸ هزار تومان، پرتقال ۵ تا ۷ هزار تومان، لیمو شیرین ۵ هزار و ۵۰۰، موز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شد.

 لازم به ذکر است هر ساله با شروع فصل سرما در همدان و شدت نزولات جوی مرکبات و سبزیجات دچار تغییر شده و افزایش می‌یابند، البته نباید فراموش کرد میوه و سبزیجات در فصل سرما از استان‌های جنوبی به همدان ارسال و توزیع می‌شود که خود در افزایش قیمت‌ها تأثیر بسزایی  دارد.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ لیموشیرین ۵۰۰۰
۲ پرتقال ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰
۳ نارنگی ۴۰۰۰
۴ انار ۵۰۰۰ تا۸۰۰۰
۵ سیب درختی ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰
۶ موز ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰

مرغ و گوشت

همچنین در این بازار مرغ گرم کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت گرم گوسفندی خالص نیز کیلویی ۹۵ هزار تومان، قیمت گذاری شده که فروشنده تأکید بر کیفیت آن دارد. گوشت یخی وارداتی با قیمت هر کیلو ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان و نرمه گوساله هم کیلویی ۷۵ هزار تومان برچسب‌گذاری شده است.

در بازار سرگذر یک راسته به فروش تخم مرغ اختصاص دارد؛ این فروشگاه‌ها هر شانه تخم مرغ را بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان بسته به اینکه تاریخ بر روی آن درج شده یا خیر، عرضه می‌کنند، از یکی چند فروشنده‌ و مصرف‌کننده پرسیدم آیا در دو هفته گذشته تغییری در قیمت تخم مرغ رخ داده است یا خیر که پاسخ نشان می‌داد در ۲۰ روز گذشته قیمت این محصول تغییری نکرده است.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ مرغ گرم ۱۲۵۰۰
۲ نرمه گوساله ۷۵۰۰۰
۳ گوشت گوسفندی خالص ۹۵۰۰۰
۴ گوشت وارداتی ۵۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰۰
۵ تخم مرغ ۱۸۰۰۰ تا۲۰۰۰۰

برنج

برای بررسی دیگر اقلام مورد نیاز مردم، به راسته حسین‌خانی واقع در بازار مرکز شهر که یکی از پرترددترین بازارهای همدان به حساب می‌آید، مراجعه کردم.

قیمت کیسه ۱۰ کیلویی برنج طبیعت که معروف به برنج هندی است، ۸۵ هزار تومان برچسب‌گذاری شده اغلب برنج‌های وارداتی در بازار حسین‌خانی در همین محدود قیمت گذاری شده است.

در حالی که قیمت هر کیسه برنج ایرانی باب‌هتل که در سال جاری برداشت شده است، ۱۶۰ هزار تومان، هر کیسه طارم استخوانی ۱۵۰ هزار تومان، هر کیسه خوشپخت ۱۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
1 برنج طبیعت(هندی) ۸۵۰۰۰
2 برنج طارم استخوانی ۱۵۰۰۰۰
3 برنج باب هتل ۱۶۰۰۰۰
4 برنج خوشبخت ۱۹۰۰۰۰

حبوبات

اما حبوبات شامل لوبیا چیتی هر کیلو ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان، لپه آذرشهر ۱۳ هزار تومان، نخود ۸ تا ۱۰ هزار تومان و عدس نیز کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان در بازار به وفور موجود است.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ لوبیا چیتی ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰
۲ عدس ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰
۳ لپه ۱۳۰۰۰
۴ نخود ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰

روغن

با بررسی‌های میدانی امروز متوجه شدم در نیمه اول سال میزان عرضه روغن جامد کاهش یافته بود، در حال حاضر به اندازه کافی در فروشگاه‌های عرضه اقلام اساسی یافت می‌شد. قیمت این کالای اساسی به ازای هر حلب ۳ کیلویی ۲۵ هزار تومان، ۴ کیلویی ۳۵ هزار تومانی و ۵ کیلویی ۴۳ هزار تومان برچسب‌گذاری شده است.

لازم به ذکر است که قیمت این کالا بر اساس برندها،  طعم‌های مختلف و البته نوع روغن مایع با کمی افت و خیز در بازار موجود است.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ روغن جامد ۳ کیلویی ۲۵۰۰۰
۲ روغن جامد ۴ کیلویی ۳۵۰۰۰
۳ روغن جامد ۵ کیلویی ۴۳۰۰۰

لبنیات

لبنیات در همدان به دو صورت فله‌ای و بسته‌بندی عرضه می‌شود و قیمت مواد لبنی پنیر کیلویی ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان، شیر بسته به میزان چربی آن ۳ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ماست بین ۴ هزار تا ۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است قیمت لبنیات با توجه به انواع بسته بندی‌ها و برندهای موجود در کشور، بسیار متفاوت که مصرف آنها  به سلیقه و قدرت خرید مردم  بستگی دارد  بنابراین در این گزارش اقلام معمولی مورد بررسی قرار گرفت. 
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ شیر ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰
۲ پنیر ۱۴۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰
۳ ماست ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰

نان

در نهایت به یکی از نانوایی‌های همدان رفته تا از وضعیت قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم همدان جویا شوم هر قرص نان ساده سنگک به عنوان محبوب‌ترین نان همدانی‌ها یک هزار تومان و هر قرص نان کنجدی یک هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت هر قرص نان لواش به مانند گذشته همان ۲۰۰ تومان و هر نان بربری ساده هم یک هزار تومان و کنجدی آن یک هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، البته دیگر نانوایی‌ها نیز با همین قیمت به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند، طی پیگیری‌ها مشخص شد تعداد انگشت‌شماری تخلف داشتند که با آنها نیز برخورد شده بود.
ردیف نام کالا و خدمات قیمت به تومان
۱ سنکگ ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰
۲ بربری ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰
۳ لواش ۲۰۰

بررسی میدانی خبرگزاری فارس از بازار همدان و ارزیابی کالاهای اساسی و پرمصرف مردم بعد از افزایش قیمت بنزین نشان از افزایش چندان قیمت‌ها ندارد و آرامش بر بازار همدان حاکم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار